Vitamines?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Nemo1984, 26 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nemo1984

Nemo1984 Actief lid

19 apr 2009
    267
    25
    28
    Zuid holland
    Wie heeft er ervaring met zwangerschaps vitamines?? Iedereen zegt dat ik die moet gaan innemen omdat we proberen zwanger te worden. kan ik niet gewoon los foliumzuur gaan innemen?? volgens mij stukje goedkoper ook..... Graag hoor ik ervaringen van anderen!

Groetjes Rianne

2. Iva

Iva Actief lid

26 mrt 2009
    231
    1
    0
    Volgens mijn VK was het dikke onzin. Die raadde alleen foliumzuur aan.

Toen ik bij één van de zwangerschappen nog BV gaf kon ik ze beter wel nemen volgens haar, omdat ik anders kans had op tekorten.

3. wiebertje

wiebertje Fanatiek lid

2 feb 2009
    1.095
    0
    0
    volgens mij kan het geen kwaad het is toch alleen maar extra maar het is inderdaad wel duurder licht eraan welk merk je neemt

4. Nemo1984

Nemo1984 Actief lid

19 apr 2009
    267
    25
    28
    Zuid holland
    En welk merk is dan aan te raden? er is nl zo veel!

5. Iva

Iva Actief lid

26 mrt 2009
    231
    1
    0
    Ik nam zelf gewoon Hema huismerk... daar werd ik niet misselijk van :D

6. wiebertje

wiebertje Fanatiek lid

2 feb 2009
    1.095
    0
    0
    Sinds ik cemtrum materna neem ben ik ook met vlagen misselijk :(: hiervoor had ik etos zwanger worden toen had ik het niet kan het dan aan de pillen liggen :(:

7. wiebertje

wiebertje Fanatiek lid

2 feb 2009
    1.095
    0
    0
    De eigen merken zijn wel goedkoper en die van de hema is erg goed

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Alleen foliumzuur is prima! Je kunt gewoon een huismerk nemen, je hoeft niet persé een speciaal merk te gebruiken. Ik stapte pas over naar de zwangerschapsvitamines toen ik zwanger was. Als je verder goed en gezond eet, dan komt het met de vitamines niet zo precies. Foliumzuur is wel erg belangrijk, omdat je daarmee de kans op een open ruggetje en hazelip verminderd.

9. wiebertje

wiebertje Fanatiek lid

2 feb 2009
    1.095
    0
    0
    dat is inderdaad waar als je gezond en gevarieerd eet is foliumzuur voldoende

10. Nemo1984

Nemo1984 Actief lid

19 apr 2009
    267
    25
    28
    Zuid holland
    Oh oke dus als ik bijvoorbeeld nu tijdens het zwanger "worden" foliumzuur inneem is het voldoende. en dan kan ik altijd als ik zwanger zou zijn overstappen op een multivitamine!! Erg spannend allemaal deze periode van zwanger worden!!

11. danif

danif Fanatiek lid

10 nov 2008
    1.104
    0
    0
    Kinderdietist
    Friesland
    Hallo Rianne

Als je zwanger probeerd te worden is het belangrijk dat je minimaal 4 weken voor de tijd al begint met het slikken van foliumzuur. De dagelijkse dosis die wordt aangeraden is 400 mcg per dag. (etos heeft foliumzuur voor de vrouw die de juiste dosis geeft)

Zodra je zwanger bent is het belangrijk dat je naast het gebruik van foliumzuur ook voldoende vit. D IJzer en calcium binnenkrijgt. Ijzer en calcium kun je prima met voeding binnen krijgen. Voor vit. D. kun je gebruik maken van een vitaminestabletje. Dagelijkse dosis 7,5 mcg.

Om voldoende calcium binnen te krijgen is het belangrijk om voldoende melk of andere zuivelproducten (yoghurt, kaas etc) te gebruiken. Aangeraden wordt om 450 (3 glazen) zuivel en 2 plakken kaas per dag te gebruiken.

Om voldoende ijzer binnen te krijgen kun je dagelijks 75 tot 100 gram vlees gebruiken.
    Verder zijn groentes, volkorenbrood krenten of rozijnen ijzerrijk. Ijzer uit vlees wordt wel beter door het lichaam opgenomen dan uit groente of brood.

Een multivitamine kun je ook gebruiken. Kies dan voor een vitamines voor zwangeren. In de gewone varianten zit te veel vit. A en b-caroteen, welke niet goed zijn voor je kindje.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag. Ik studeer namelijk voor dietist en ik vind het leuk om hier mee aan de slag te gaan.

12. Nemo1984

Nemo1984 Actief lid

19 apr 2009
    267
    25
    28
    Zuid holland
    Daar heb ik zeker wat aan!! Misschien nog een stomme vraag hoor maar in welk soort voeding zit ijzer (ik weet alleen spinazie..) Ik ben zelf een hele moeilijke eter... dus ik neem sowieso multivitamine bruis van DA merk. en ook neem ik extra vit. c. dus daarnaast kan ik gewoon eigen merk foliumzuur gebruiken? dat is wel makkelijk dan! Kan je niet te veel foliumzuur binnen krijgen?

alvast bedankt voor alle info!!!

13. danif

danif Fanatiek lid

10 nov 2008
    1.104
    0
    0
    Kinderdietist
    Friesland
    Er zijn 2 soorten ijzer in voeding
    1. Dierlijk ijzer zit in vlees en in ei, dit wordt het beste opgenomen in je lichaam
    2. Plaatsaardig ijzer: zit in noten, appelstroop, fruit, groente (oa spinazie) volkorenbrood, aardappelen. Dit wordt minder goed door je lichaam opgenomen. Om de opname te vergroten wordt geadviseerd een vit. C bron erbij te bruiken. B.v. je broodje appelstroop eten met een glaasje sinasappelsap.

Als je dagelijks 200 gram groente, 2x fruit, 75-100 gram vlees of ei en 6-7 sneetjes volkorenbrood eet dan krijgt je voldoende ijzer binnen.

14. danif

danif Fanatiek lid

10 nov 2008
    1.104
    0
    0
    Kinderdietist
    Friesland
    Belangrijk is wel dat je varieerd. Dus elke dag andere groente en ander vlees/vis. En daarnaast voldoende melk (zie vorige stukje tekst)
    Als je daar niet aan komt, zou ik dus een multivitamine voor zwangeren gebruiken. (als je zwanger bent natuurlijk)

Als je twijfeld of je alle nodige vitamines wel binnekrijgt mag je me altijd een privebericht sturen met een dagoverzicht. Dan kan ik dat voor je beoordelen. ;)

Deel Deze Pagina