Borstvoeding tijdelijk stoppen om urineweginfectie te bestrijden?

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door 2debaby, 20 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2debaby

2debaby Actief lid

25 feb 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi meiden,
    Ik zou graag jullie ideeën en adviezen horen wat ik nu zou moeten doen.

Mijn zoontje is 9 dagen terug geboren. Krijgt vanaf het begin borstvoeding. Dit voeden heeft mij behoorlijk pijn gedaan, wat eigenlijk de afgelopen 24 uur minder is geworden en weg lijkt te zijn. (Oorzaak/reden onbekend, hulp kraam, vk en lact.kundige wisten het ook niet, bij m'n eerste nooit last van gehad, die heb ik 9 maanden gevoed).

Nu heb ik van de stuwing koorts gehad op vrijdag en zaterdag. Zondag was de koorts weg, maar begon plassen in de loop van de dag wat gevoelig te worden (vreemde druk op de urinebuis tijdens starten/eindigen, maar zeker geen pijn). Maandagmiddag ging het plassen pijn te doen, maandag avond begon ik weer te rillen, dinsdagochtend wakker geworden weer met 38,0 (ondanks 4xdaags 2 paracetamol).
    Dus man met urine naar de huisarts laten gaan. Stickje kwam niets uit.

Maar nu een dag later wordt ik teruggebeld, want uit de kweek kwam toch een ontsteking.
    Helaas heb ik een allergie voor penicilline en voor enkele antibiotica.
    Dit zou betekenen dat de enige manier om dit te bestrijden een anti biotica is die niet samen kan met borstvoeding.

Nu twijfel ik dus heel erg over wat ik moet gaan doen.
    Borstvoeding opgeven nu het net echt goed gaat, voelt echt niet goed.
    Ik zou kunnen kolven natuurlijk, die melk dan weggooien. Maar het toeschieten bij de kolf deed bij m'n vorige wel wat pijn, dus ik wil niet weten wat dat nu zou betekenen. Ik zie dat dus eigenlijk niet zitten.
    Daarnaast: een ontsteking die pas na kweek naar boven komt, hoe serieus moet je dat nemen?
    Denken jullie dat dit nog prima weg te drinken is met bijv cranberrysap?

De assistente kon me hier geen duidelijk antwoord op geven.
    Behalve me te wijzen op het gevaar van doorschieten naar m'n nierbekken. Dat heb ik helaas al wel eens gehad, daar lag ik een week mee in het zh. Dus dat wil ik ook niet...

Daarnaast: hoe zal m'n kindje reageren op de verandering van voeding... En wil hij daarna nog wel terug aan de borst? Iemand die daar ervaring mee heeft?

Ik weet echt niet wat nu wijsheid is...
    ... Hopelijk hebben jullie een goed idee..

2. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Ik heb geen ervaring,ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met een lactasietkundige,die weten meestal toch meer over borstvoeding,ik merk dat huisarts heel snel zegt dat iets niet kan terwijl het op de lijst van medicijnen van borstvoeding.com als veilig word aangegeven.
    Misschien ook handig om dit topic te verplaatsen naar het stuk borstvoeding daar lezen meer mensen mee.suc6 ermee snap dat je nog helemaal geen zin hebt om te stoppen,maar er zal toch iets aan gedaan moeten worden en hopelijk zonder te hoeven stoppen.

3. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik neem bij blaasontsteking altijd cranberry bruistabletten en drink veel. De ontsteking plas je dan gewoon uit.
    Ook ben ik dan zuinig met suiker, daar kan de ontsteking erger van worden.
    Hopelijk helpt het voor jou ook.

4. Me28

Me28 Bekend lid

4 nov 2012
    648
    181
    43
    Wat heb je voorgeschreven gekregen? Ik mag ook niet alle antibiotica en kreeg nitrofurantoine voorgeschreven. Had precies hetzelfde als jij, 10 dagen na de bevalling. In de bijsluiter stond dat het niet samen mocht met borstvoeding, maar de apotheek zei dat het wel mocht. Uiteindelijk heb ik ook nog het ziekenhuis gebeld om te vragen en zij zeiden ook dat het wel samen ging. Ik heb het toen gewoon gebruikt icm borstvoeding en dat ging prima. De kleine heeft er niks van gemerkt en voor zover ik weet ook niks aan overgehouden. Vraag bij twijfel anders je apotheek of de kraamafdeling van het ziekenhuis nog eens om advies. Op borstvoeding.com kan je idd ook kijken om te zien wat je kunt nemen.

5. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.806
    5.942
    113
    Vrouw
    Artsen schrijven vaak medicatie voor met daarbij de mededeling dat dit niet in combi met bv kan. Zelf ook gehad hoor toen ik weer eens een borstontsteking had. Ik moest dan maar tijdelijk kolven en baby kv geven.
    Navraag bij een LK bleek al snel dat a. deze ab WEL in combi kon en b.er ook andere ab voorgeschreven kunnen worden. Kortom,vertrouw niet op je HA en informeer bij een LK. Het is niet zo dat er sprake is van onwil,maar vaak ontbreekt gewoon die specifieke kennis.

Gewoon doorvoeden is veeeel makkelijker :) Zeker nu het zo goed gaat!

6. 2debaby

2debaby Actief lid

25 feb 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties.

M'n man kon de cranberrytabletten niet vinden, paar heeft wel een paar flessen cranberrysap meegenomen waar ik flink van drink.
    Het voelt al beter, maar is nog niet weg. Ik hoop dat het me vandaag lukt zelf even naar de drogist te gaan voor de tabletten.

Die nitrofurantoine noemde m'n huisarts ook als optie wat wel kan tijdens de borstvoeding, maar helaas kan ik ook daar niet tegen. Net als nitrofuramitoide. Wat een goede tip om een lactatiekundige te raadplegen, daar had ik nog niet aan gedacht. Ga ik dus zeker doen.

Nu voelt het wel of het bijna weg is, voelt ook anders dan een gebruikelijke blaasontsteking, meer alsof alleen het uiterste deel (waar de urine naar buiten komt) geïnfecteerd is. Ik kijk het dus nog een dagje met veel drinken aan, maar kan nooit kwaad om te vragen of ik hetgeen mag slikken wat ik nu heb gekregen.

7. Chocola

Chocola Actief lid

2 apr 2012
    323
    0
    0
    Ik zou ook niet zo snel afgaan op het advies van de huisarts. Ik kreeg een week na de bevalling last van baarmoederslijmvliesontsteking en de HA wilde me ook AB geven die niet samen ging met borstvoeding. Ik heb toen contact opgenomen met mijn verloskundige en zij heeft me doorverwezen naar de gyn. Gynaecologen zijn pro borstvoeding, dus hij heeft een andere soort AB voorgeschreven, zodat ik wel gewoon door kon gaan met zelf voeden. Misschien is dat nog een idee als het met de cranberrysap niet over gaat. Oh en ik raad je aan om daarnaast ook vit c te gaan slikken, dat helpt ook als aanvulling tegen blaasontsteking. Succes meid hoop je er snel vanaf bent!!

Deel Deze Pagina