stuitligging:Draaien en keuze bevalling en/of keizersnede

Discussion in 'Zwangerschap' started by Alies, Jun 17, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Alies

Alies Actief lid

Sep 10, 2006
    377
    0
    0
    wijkverpleegkundige
    Alkmaar
    Dag meiden

Ik ben 35 w zwanger van de eerste en onze kleine ligt in stuitligging. Eigenlijk al zolang ik me kan herinneren.

Vandaag weer naar gyn geweest voor gebruikelijke controles. Alles goed. groei, vruchtwater, etc etc. Alleen die kleine blijft in stuit, dus ze gaan dinsdag een versie proberen. Probeer er maar blanco naar toe te leven. Geen idee hoe het zal gaan. Als het niet lukt, dan moeten we kiezen voor stuitbevalling of keizersnede. Ik denk dat ik voor het laatste zal kiezen ivm minste risico's voor baby. Maar moeilijke keus hoor.....We zullen zien wat de komende weken ons gaat brengen.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringsverhalen rondom dit alles.

groetjes Alies

2. Bibi23

Bibi23 Actief lid

Jan 4, 2008
    403
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    moeilijke keus ja.. heb er geen ervaring mee, maar ga wel meelezen ben benieuwd wat jullie keuze wordt!
    heel veel suc6!

3. wendyfardo

wendyfardo Bekend lid

Jul 6, 2006
    737
    0
    16
    dedemsvaart
    Ik ben 3 maand geleden bevallen in stuitligging, ik vond het echt heel erg mee vallen maar kon dan ook niet kiezen gezien ze er pas achterkwamen toen ik 6cm ontsluiting had enne ik zou het zo weer overdoen hoor ;)

maar veel succes met beslissen en voor vragen hoor ik het wel :D

4. consider

consider VIP lid

Jan 24, 2008
    14,031
    1,852
    113
    Provincie Groningen
    Toevallig had ik gisteren een voorlichting in het ziekenhuis over bevallingen.
    Nu kiezen veel vrouwen waarvan de baby in een stuit liging ligt voor een keizersnede.....terwijl de baby heel goed in een stuit geboren kan worden.
    Alleen zijn er niet meer zoveel gynacologen die erg kundig zijn in stuitbevallingen. Daarom adviseren de sommige gynacologen toch een keizersnede, maar dit komt alleen omdat ze niet zo vaak een stuitbevalling hebben gedaan! Dus overleg met je gynacoloog of hij hier kundig in is.

Een stuitbevalling schijnt zelfs soms een stuk makkelijker te zijn.
    Als mijn kindje in een stuit zou liggen zou ik toch proberen via de natuurlijke weg te bevallen.....aangezien een keizersnede veel meer complicaties met zich mee kan brengen.

5. daantje86

daantje86 Fanatiek lid

Nov 20, 2006
    3,570
    0
    0
    kraamverzorgende
    ijsselstein
    hoi hoi

hier 1 ervaring met een versie. ons meisje lag ook in een stuit. eerst onvolkomen stuit steeds met de billen omlaag en de rest omhoog en de dag van het draaien lag ze in volkomen stuit. met de knieen gebogen. we hebben het toen laten draaien en het is gelukt. wel is het geen pretje op dat moment voor je buik maar daarna bijna geen last gehad en mag ik dus nog nog normaal bevallen. vandaag moeten we weer terug naar de vk om te kijken of ze nog steeds goed lig anders wordt het weer een draaipoging of idd ene keizersnee waar wij voor zouden kiezen ivm de riscico kozen wij niet voor stuitbevalling

6. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

Jun 25, 2007
    996
    0
    0
    Hier ligt de kleine ook in een stuit...al sinds week 20 ofzo.

Draaipoging hebben we niet gedaan omdat het naar mijn idee toch niet prettig is voor de kleine en voor jezelf en volgens mijn gyn ook vaak weinig kans van slagen heeft.

Wij hebben een datum voor de keizersnee gepland staan. Onze gyn gaf aan dat hij voorkeur had voor een stuitbevalling en dat het makkelijk kon...maar toch ben ik eigenwijs en volg ik mijn eigen gevoel ;)

7. bengel

bengel Niet meer actief

mijn vriendin heeft de draaiing gedaan en t is gelukt zonder moeite...inmiddels bevallen alles goed..
    keizersnede heeft veel tijd voor herstellen nodig..
    succes met je keuze

8. Bibi23

Bibi23 Actief lid

Jan 4, 2008
    403
    0
    0
    Verpleegkundige
    Gelderland
    Hai Alies,

In de Ouders van Nu van deze maand gaat het hier ook over..

9. aykietje

aykietje Fanatiek lid

Dec 5, 2006
    1,010
    0
    0
    Ambtenaar
    Mol, Provincie Antwerpen, België
    Ik denk dat het misschien belangrijk is hoe je baby in stuit ligt. Ligt hij met zijn beentjes naar beneden, ligt hij dwars of ligt hij met zijn beentjes naast het hoofd?

Dit kan ook de beslissing maken.

De mijne ligt met zijn beentjes naast het hoofd en er is geopteerd voor keizersnede.

10. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

Jun 25, 2007
    996
    0
    0
    mijne ligt ook met de beentjes naast t hoofd

11. angel23

angel23 Actief lid

Nov 21, 2007
    214
    1
    0
    deze week een draaipoging ondergaan die is gelukt en kleine ligt nu ingedaald. ben blij dat ik het gedaan heb, een keizersnede is ook niet alles.
    het valt allemaal heel erg mee heb er verder geen last van gehad, ze houden alles heel goed in de gaten met echo en ctg. suc6

12. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

Jun 25, 2007
    996
    0
    0
    Fijn dat het draaien gelukt is :)

13. verena87

verena87 Bekend lid

Dec 9, 2006
    605
    0
    0
    Ik heb ervoor gekozen om een keizersnede te laten uitvoeren omdat dayenne in stuit lag. daar voelde ik me zelf prettiger bij.
    En het herstel van de keizersnede verliep erg goed, 3dagen na de bevalling rende ik de trap alweer op en af

14. jeldou

jeldou Bekend lid

Jan 8, 2007
    729
    0
    0
    Hoi Ik lees ook steeds over de moxa behandeling.
    kijk eens op www.stuitlig.nl
    Ik ben nu ook bezig. Ons baby'tje ligt wat overdwars, niet in een echte stuit maar ook nog niet richting exit zeg maar!
    Dus als het werkt geef ik het wel even door!

15. verzorgingsmiep

verzorgingsmiep Actief lid

Apr 26, 2007
    475
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Dordrecht
    Hier ook een die ervaring heeft met stuitligging.
    Onze dochter lag lang in stuitligging.
    Met 36 weken heeft de gynaecoloog geprobeerd haar te draaien, dit was helaas mislukt.
    Dus nu moest ik dus gaan nadenken watvoor soort bevallen ik wilde.
    Na lang na denken en een hoop informatie te hebben opgezocht op internet heb ik gekozen voor keizersnede.
    Ik vond dat er teveel risico's aan de natuurlijke bevalling zat.
    Ik was echt super zenuwachtig!
    Maar het is mij allemaal meegevallen.
    Mijn hertsel leip voorspoedig.
    Alleen is mijn litteken/wond nog wel gevoelig.
    Maar wat we ervoor terug hebben gekregen is echt super!
    Daar heb ik het allemaal voor gedaan.

16. Alies

Alies Actief lid

Sep 10, 2006
    377
    0
    0
    wijkverpleegkundige
    Alkmaar
    bedankt voor al jullie reacties!

Ben benieuwd wat dinsdag ons gaat brengen. Als het draaien niet lukt dan gaan wij waarschijnlijk ook voor een keizersnede.

Ik hou jullie op de hoogte

groetjes Alies

17. verzorgingsmiep

verzorgingsmiep Actief lid

Apr 26, 2007
    475
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Dordrecht
    Heel veel sterkte dinsdag!
    Ik zal voor je duimen!

18. Sjolly

Sjolly Lid

Nov 21, 2007
    41
    0
    0
    Amstelveen
    Ik heb het zelfde.

Bij 35 weken ondekte ze dat ons kleine ook in een stuit lag.
    in week 36 voor een versie poging geweest in het Slotervaart ziekenhuis.
    Helaas is die niet gelukt (mijn buik is gewoon te gevoelig krijg meteen harde buiken en mijn buik is te klein)

Als je je goed kan ontspannen valt de versie wel mee... goeie oefening voor de bevalling ;)

Wij hebben nu vrijdag een afspraak bij een gyn in Slotervaart (daar doen ze vrij vaak stuit bevallingen)
    Ik begreep dat alle omstanding heden ideaal moeten zijn voor een vaginale bevalling in stuit.
    Het hoofdje moet niet te groot zijn er mogen geen afwijkingen aan jou bekken zijn ook de soort stuit speelt mee.

Nou wij twijfelde ook heel erg .. maar zijn er nu zo goed als uit om op save te spelen en toch voor een geplande keizersnede te gaan.
    Ik las ergens dat je bij een stuit bevalling 50% kans hebt dat het alsnog een keizersnede zou worden.
    Ik vind dat vrij hoog.
    En dan heb ik liever een rustig geplande keizersnede dan een spoed keizersnede :(

Maar ik ben er wel van overtuigd dat natuurlijk bevallen wel beter zou zijn voor je lichaam enzo, maar ja met een stuit is het toch weer anders.

Ik hoop dat jullie versie is gelukt dan hoef je er niet meer over na te denken :)

19. Denise787

Denise787 Bekend lid

Apr 20, 2008
    630
    0
    0
    Ik heb het ook gehad, m'n ukkie lag ook in stuit, alleen kwamen er erg laat achter, met 38 weken pas.
    Ze hebben toch nog 2 pogingen gedaan om te draaien, maar dat hielp dus niet.
    En heb zelf voor een keizersnede gekozen, omdat ze zeiden dat een stuitbevalling meer complicatie's heeft voor de baby, en een keizersnede meet voor mij.
    Dus heb ik voor een kz gekozen.

20. Alies

Alies Actief lid

Sep 10, 2006
    377
    0
    0
    wijkverpleegkundige
    Alkmaar
    De versie gisteren ging ip goed. Kon me heel goed ontspannen (verbaasde me zelf erover; ben soms zo'n stresskip), dus ze konden flink draaien.
    Ze hadden die kleine al een paar keer dwars en ze moest het toen zelf doen. Maar nee hoor madame floepte steeds terug. Op een gegeven moment ging het pijn doen en toen zijn ze gestopt. Op dat bed voelde ik me al snel weer prima, maar ben toch de hele dag wat wiebelig geweest. Vriendje zat gelukkig op een stoel, want die vond het helemaal erg heftig. Hij kon alles zien en was als de dood dat het fout zou gaan.
    Ben nu helemaal beurs en heb overal spierpijn. Maar ff een rustig dagje en dan gaat het wel weer.

Keizersnee is nu gepland. Op 9(!) juli. Dus over 2 weken word ik moeder. Spannend. Alles komt zo dichtbij nu.

groetjes Alies

Share This Page