Is alles in je leven voorbestemd?

Discussie in 'De lounge' gestart door sandra1979, 8 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sandra1979

sandra1979 Fanatiek lid

Hallo,

Het is een vraag die ik me de afgelopen dagen stel. Nu ben ik daar normaal niet meer bezig hoor. Maar mijn broer is 2 wkn geleden door een moterongeval om het leven gekomen op 29 jarige leeftijd.
    Verschrikkelijk, zo onverwacht. Hij zij altijd: ik word niet oud. Hij heeft ook geen gemakkelijk leven gehad en was niet geboren voor het geluk.
    Wie dent dat alles wat er in je leven gebeurd voorbestemd is. Want als ik alles zo op een rijtje zet, heb ik een behoorlijk SHIT leven. Denk de laatste dagen regelmatig, als dit mijn leven is..................(vul het zelf maar in).
    Ook ik heb de afgelopen jaren behoorlijk wat voor mijn kiezen gekregen, en zit er nog midden in. Nu besef ik me goed dat ik momenteel behoorlijk in de put zit, maar toch.....
    Denken jullie hier ooit over na?

gr.
    sandra

2. Mayon

Mayon Niet meer actief

wat vreselijk Sandra..heel veel sterkte.

Ja in mijn optiek komen we nu meteen bij het thema geloof, wat hier niet toegestaan is.. God staat namelijk boven alles en Hij regeert.

3. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Jeetje meid, wat verschrikkelijk van je broer! Zo ineens uit het leven weggerukt... pfff... echt heel naar. Kan me voorstellen dat dat er enorm in hakt bij jou en bij andere familie en vrienden.
    Heel veel sterkte in de komende periode *knuffel*

Om op je vraag te antwoorden:

Ja, ergens geloof ik wel dat alles is voorbestemd. Ik geloof niet zozeer in toeval, wel voor kleine dingetjes, maar niet voor die dingen die je vormen in het leven. Zowel nare dingen als gelukkige dingen.
    Op de één of andere manier geloof ik dat je die dingen op je pad krijgt waar je het meeste van kan leren.
    Zo krijg je m.i. bijv. ook je kinderen met een reden. Je krijgt juist díe kinderen waar je het meest van leert en die je op de proef stellen.
    Dit om jezelf te ontwikkelen en te groeien.

Maar ik zou ook zo gauw niet weten wat voor 'les' je hieruit zou moeten leren...

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Wat erg van je broer ... gecondoleerd!

Nee, ik geloof daar niet in.

Ik geloof dat je leven wordt bepaald door de keuzes die je maakt. Die bepalen welke weg je opgaat, maar hoe je die weg afloopt staat niet van te voren vast.

Mijn man riep vroeger ook altijd, ik haal de 40 jaar niet. Hij is nu 41 :D. Het is wel zo dat hij wel op weg wat om de 40 niet te halen (alcoholist, en zwaar in de problemen tot 4 jaar geleden). Maar hij heeft de keuze gemaakt te stoppen en is nu alive and kickin' om het maar zo te zeggen. Gezond en gelukkig.

5. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ik heb het een hele tijd wel gedacht, heb ook veel meegemaakt en alles loopt anders dan dat ik had verwacht...

Nu zijn recent ook een aantal mensen in mijn directe omgeving overleden waaronder iemand van mijn eigen leeftijd (31) die de strijd tegen kanker heeft verloren, ook moeder van een jong kindje. De dag na haar crematie was voor mij de omslag, ik leef bij de dag en geniet iedere dag van mijn gezin. Vandaag is vandaag en morgen is morgen en ik zie wel wat er op mijn pad komt of het een reden heeft, geen idee..

Ik wens je heel veel sterkte, kracht en wijsheid!

6. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Sterkte en gecondoleerd met je broer, wat erg zeg! :(

Nee niet voorbestemd. Ik geloof dat je zelf invloed op je leven hebt en dingen naar je toe kunt trekken. Dat denk ik omdat ik na heel zware jaren bewust alles om heb gegooid en sindsdien komen goede dingen ook zomaar op mijn pad. Met positief denken trek je goede dingen aan denk ik.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.789
    113
    Gecondoleerd, vreselijk.

Ik heb geen idee of iets voorbestemd is. Ik geloof in de Zen leer en daarbij staat niks vast.

Als je jou kleine stukje lees zou ik je adviseren om met iemand te gaan praten. Ga naar je uisarts en misschien kan hij/zij je verder doorverwijzen.

Want het is zo logisch dat je nu even niet meer iets moois kunt zien.

Sterkte

8. Melanina

Melanina VIP lid

20 mei 2008
    9.070
    0
    0
    Pedagogisch medewerkster
    Spijkenisse: Eindelijk na 13 rondes zwanger !!!!
    Nee het is niet voorbestemd maar wel door keuzes die anderen en jij zelf neemt.

Niks gebeurt zomaar. (ziektes daar gelaten dat heb je meestal niet zelf in de hand en andere ook niet)

Ik heb ook mega veel te voorduren gehad maar dat door de keuzes van een ander het heeft me wel gemaaKt tot wie ik ben .
    Maar door de geboorte van onze dochter heb ik een 2de kans gekregen in het gelukkig zijn en daar geniet ik echt met volle teugen van.

Ik wens jou heeeeeeel kracht en sterkte om dit grote verlies een plekje te geven in je hart en dat het verdriet snel plaats mag maken voor de mooie herinneringen

9. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Heel veel sterkte met het verlies van je broer.

Ik denk dat het leven niet is voorbestemd, ik weiger te geloven dat mijn dochter 'voorbestemd' was om zo vroeg te sterven. Soms hebben mensen gruwelijke pech, maar ik denk niet dat er dan een les is die mensen moesten leren ofzo. Dat jouw broer overleden is door een ongeluk, vind ik gruwelijke pech, daar is echt niets aan voorbestemd.

Als je zo in de put blijft zitten, is het dan een idee om langs je huisarts te gaan? Sommige dingen zijn sneller mee te leren leven met hulp dan zonder hulp, weet ik uit ervaring.

10. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

sterkte met het verlies van je broer

Wat jij vraagt, is alles voorbestemd.
    Ik zou het niet weten. Ik heb 3 veel te vroeg geboren kinderen (met 27 weken), is dat voorbestemd?
    Zoveel ellende op het gebied van kinderen krijgen..zoveel pijn en verdriet.zoveel uren bij de couveuse. Waarom zou het voorbestemd zijn geweest?
    Toch zei een moeder van een jongentje dat naast mijn zoontje lag op de intensive care: God zal geven wat je kunt dragen.
    Op dat moment werd mijn zoon voor de vijfde keer geopereerd en werd hij teruggebracht naar de intensive care, ik zat in enorme spanning.
    Toen zei ik tegen haar, Dan denkt God wel dat ik heeeeeel veel kan dragen aangezien ik (toen) al 15 weken in het ziekenhuis rondloop.
    Hierna werd mijn zoon teruggebracht en het ging slecht met hem,
    de dag erna ging het ineens goed met hem
    en daarna kwamen er weer vele tegenslagen.
    Maar hij leeft! en hij is gelukkig.

Ik geloof niet dat dingen voorbestemd zijn, dat kan ik niet geloven want dat zou te oneerlijk zijn.

11. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wat vreselijk :( Heel veel sterkte!

Ik geloof wel dat we een doel in het leven hebben, of dat iedereen een "missie" heeft.

12. Nikki23

Nikki23 Fanatiek lid

26 mei 2007
    1.922
    1.906
    113
    Wat vreselijk van je broer. Gecondoleerd en veel sterkte voor de komende tijd. Het is altijd hard als jonge mensen moeten sterven.
    Ik ben zelf gelovig(christelijk), dus geloof wel dat alles is voorbestemd. Dat God ons leven bepaald en dat Hij je nooit meer ellende geef dan je zal kunnen dragen. Maar goed dat is mijn optiek.

13. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    ik kom ook bij mijn geloof uit en ik geloof niet dat God zulke dingen in ons leven laat gebeuren zoals met je broer of als iemand een kind verliest. Ik geloof wel dat God deze dingen kan gebruiken...... om bv Zijn liefde te laten zien... etc.

14. Cupido

Cupido Fanatiek lid

19 jun 2011
    2.205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een verlies, je broer zo plotseling uit het leven gerukt. Gecondoleerd.

Ik geloof niet zo zeer in voorbestemd, maar wel dat je soms een beetje geholpen wordt om bepaalde keuzes in je leven te maken. Je lot heb je uiteindelijk in eigen handen. Maar ik lees wel iets erg verontrustends in je bericht en ik denk dat je er verstandig aan doet om van je af te praten, te schrijven, steun en hulp te zoeken. Sommige dingen kun je niet alleen verwerken en daarbij heb je hulp bij nodig. Nu aan de bel trekken, anders blijf je te lang doorlopen en wordt de stap alleen maar groter.

Sterkte!

15. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    ik wil je condoleren met het verlies van je broer, vreselijk!! en ik ben het ook eens met iemand voor mij die je aanraadde om eens met een ha te gaan praten.... je hebt veel meegemaakt en een kans op een depressie is groot..... kijk maar veel naar dat kleinen wondertje van je!!! En geniet van haar, elke dag kon onze laatste dag zijn hier en dat geldt voor ons allen..... knuf Evelien

16. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Gecondoleerd meid met het verlies van je broer.

Aan de ene kant geloof ik wel dat soms het zo moet zijn maar geloof ook dat het vaak de consequenties zijn van eerdere keuzes, dus als jij besluit niet naar school te gaan is de kans dat je een goede, betaalde baan krijgt vaak een stuk kleiner dan dat je gaat studeren (ik zeg niet dat het zo is maar de kans is kleiner) dus als je ergens je kansen mee vergroot zal het ook eerder gebeuren.

Bv juist doordat ik wat actiefs met mijn kinderwens ben gaan doen ben ik mijn man spontaan tegengekomen met toevallig precies dezelfde ideeën als mij, wat op zich in deze moderne wereld best zeldzaam is. Als ik gewoon had blijven wachten had ik hem nooit ontmoet want we wonen niet bij elkaar, werken niet in de buurt dus was puur onze kinderwens die ons bij elkaar bracht en onze ideeën over opvoeding e.d.

17. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Nee ik denk niet dat dingen voorbestemd zijn. Ik ben gelovig maar waarom zou een God je dingen laten meemaken 'omdat je ze kunt dragen'?
    Nee, dat is mij een stap te ver gedacht en te eenvoudig. Ik geloof wat dat betreft meer in toeval van het lot en de soms ongelukkige of verdrietige afloop ervan.
    Wel geloof ik in kansen in het leven en dat je die benut of onbenut laat.
    TS: heel veel sterkte meid :(

18. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Gecondoleerd met het verlies van je broer en heel veel sterkte voor de komende tijd, het verlies van een naaste doet lang pijn. De glans van mooie dingen zal een tijdje weg zijn. Hopelijk heb je iemand in je omgeving waar je goed mee kan praten en anders zou ik zeker met je huisarts praten over hoe je je voelt. Misschien dat hij je naar iemand kan doorverwijzen die bekend is met rouwverwerking.

Persoonlijk denk ik niet dat je leven voorbestemd is. Het leven is een lange reis. Op onze reis nemen we door keuzes steeds een andere route om op onze eindbestemming te komen. Waarbij wij kiezen gaan we linksaf of rechtsaf. Doen we goed of slecht etc soms kom je op zo'n zijweg obstakels tegen zoals ziekte of ben je op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats. Sluit me aan dat voorbestemd te oneerlijk is.

19. siske89

siske89 Niet meer actief

Ik wil je eerst en vooral veel sterkte wensen bij het verlies van je broer.
    Ikzelf weet niet echt hoe je dat moet zien. Ikzelf heb in de laatste 2 1/2 jaar 2 zware depressies doorgemaakt. Sinds dien leef ik van dag op dag. Ik maak me geen zorgen meer over wat gisteren was, geniet van vandaag en zie morgen wel weer wat er gebeurt. Want ik piekerde me suf over alles wat gebeurde in het verleden.

20. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Gecondoleerd meid.

Ik ben mij aan het verdiepen in de Buddhistische leer, ik geloof sowieso in "karma" en reïncarnatie. Dat wil niet zeggen dat ik denk dat alles vastligt, maar wèl dat bepaalde dingen voorbestemd zijn. Ik denk persoonlijk dus inderdaad dat het vroege overlijden van je broer voorbestemd was maar dat het tevens een doel heeft, ook voor de nabestaanden. Misschien dat hij het daarom zelf altijd al geweten heeft, dat hoor je wel vaker.

Sterkte met het hele rouwproces!

Deel Deze Pagina