Hallo, Wij hebben sinds zaterdag een kitten erbij. Deze is 15 weken oud. Hij heeft eerder een aantal weken bij een opvang gezin gezeten. Deze hebben hem gered van een gezin dat hem wilde voeren aan de slang. We hebben al een kat. En nu weet ik gewoon even niet meer wat verstandig was met naar buiten gaan. Wanneer kan dit? Internet geven ze verschillende adviezen. Wat hebben jullie gedaan? Onze andere kat gaat natuurlijk naar buiten en ik zie nu al dat de kitten liefst erachter aan gaat. Opvanggezin gaf dit ook al aan.
Mij werd altijd gezegd dat een kat een aantal maanden binnen moet blijven na een verhuis zodat ze gehecht raken en de weg weer terug vinden. Wij houden ze altijd minstens 3 maanden binnen. Ik weet niet in hoeverre dat echt zo is Wij verhuizen binnenkort en denk dat onze kat nu moeilijk binnen te houden gaat zijn, maar tis ook een hele bange die overal onder kruipt dus denk dat we het toch moeten proberen, anders gaat ze ergens in een schuur kruipen vrees ik
Wij hebben pas de kittens (zowel onze dame als de 2 heren) naar buiten gedaan na een half jaar. Eerst chippen en snippedesnip.
Eens met de voorgaande reacties. Eerst steriliseren en chippen! Daarnaast hou ik bij een verhuizing altijd 6 weken binnen aan. Zeker met zo'n klein frummeltje zou ik heel voorzichtig zijn, ze zijn nog niks gewend (verkeer, honden, andere katten e.d.)
Ik heb 1 kat van 15 die buiten mag, ze blijft namelijk in de tuin of op de oprit. Onze 2 kittens van 6 maanden mogen nog niet naar buiten, pas als de tuin volledig katproof is gemaakt en dat staat pas voor komend voorjaar op de planning. Ik wil namelijk geen risico lopen dat ze weg zijn, buiten dat ik ze niet kwijt wil, waren ze ook nog eens ontzettend duur . Ze doen er gelukkig niet moeilijk over, ze weten niet beter. Ze kijken wel graag naar buiten, zitten hier veel vogeltjes en 2 eekhoorns in de tuin en dat vinden ze wel erg interessant.
In ieder geval chippen en steriliseren natuurlijk. Maar veel beter nog: hou je dieren thuis of in de eigen tuin. Loslopende katten zijn een bron van overlast voor anderen! Het is een huisdier maar de omgeving heeft last van poep in de tuin (ook prettig als je zwanger bent), stank of schade aan bijvoorbeeld tuinkussens of vijvers. En wat te denken van mensen die (in hun eigen huis of tuin) ook dieren hebben? Konijnen, vogels of vissen etc. Mijn buurman had dure (zang)vogels waar continu katten bijzaten. En mijn collega had enorme krassen op de motorkap van een buurtkat die vanaf het garagedak zo op de motorkap sprong. Dan heeft niemand het gedaan. Of krijg je onzinnig advies over een bak water. Er waren meer klachten in de buurt tot de kat op een gegeven moment "verdwenen" was. Ik heb zelf overigens ook een kat gehad. Gewoon binnen of alleen in eigen tuin. Mikn huisdier en daar hoeft een ander geen last van te hebben.
Helemaal mee eens. Wij hebben nu 4 katten en al onze katten zijn en waren (ook onze vorige katten) binnen katten. Niet zielig. Ik ben verantwoordelijk voor ze en wil dus niet dat ze gewond raken (door verkeer of door mishandeling of door gevechten met andere katten) of dat ze overlast veroorzaken bij anderen. Ze mogen in onze tuin aangelijnd met een tuigje en aan een lange lijn, onze tuin is namelijk niet geheel afgezet voor de katten. Zelfs dan kunnen ze zich volledig laten gaan.....en zelfs vogeltjes of kikkertjes vangen. Die ik bevrijd....overigens, tot nu toe altijd levend en niet gewond.
Ik zou zelf pas na oud&nieuw doen. De kans dat ie straks schrikt van vuurwerk en wegrent is groot. Ik zou volledig vaccineren, ontwormen, chippen en castreren/steriliseren en dan pas na oud&nieuw naar buiten.
Niet! Lekker in je eigen tuin houden, veel veiliger voor katlief en fijner voor de buurt. Pas ook weer een aantal dagen krijsende katten ‘s nachts en veel overlast van ze.
Wat je waarschijnlijk wil horen: nadat het geholpen, gechipt en minstens 6 maanden oud is. Wat je waarschijnlijk niet wil horen: Kat binnen en/of in eigen tuin houden zodat hij geen overlast geeft in de buurt. Bij andere de boel onder piest en schijt, krassen maakt op auto's enz. En voor de kat ook beter. Je voorkomt dat hij in aanraking komt met andere katten en zo ongedierte, ziektes en verwondingen oploopt , dat hij niet zoek raakt of in aanraking komt met kattenhaters die hem wat aan kunnen doen. Daarnaast voorkom je ermee dat hij plat gereden wordt door een auto en je hem van de weg af kan schrapen. Niet fijn. Nu een paar x mee gemaakt hier in de buurt. De laatste x lag die buurtkat voor mn ogen op de weg te stuiptrekken en te kronkelen voordat hij stierf. Heb het altijd onbegrijpelijk gevonden dat iemand die van z'n dieren houdt ze vervolgens de straat op gooit met alle risico's van dien. Daarom blijven ze hier dus in eigen tuin.
Mijn eerste reactie was ook: Helemaal niet. Maargoed, dat komt omdat ik mijn 2 katten binnen houd. Ik heb ze wel eens op mijn balkon gelaten maar toen stonden ze met zijn 2-en binnen no time bij de deur te miauwen dat ze weer naar binnen wilden. Ik denk maar zo: Het is maar net wat ze gewend zijn.
Eerst chippen en steriliseren uiteraard. Ook ivm de winter zou ik echt wachten tot ze 6 maanden zijn. Hier ook kittens, van 13 weken, en die willen echt graag naar buiten maar helaas. Wel lastig want ik heb ook nog 1 oudje en 2 puber katten, dus ik ga zo’n kattenluikje met chip nemen. Dan kunnen zij gewoon hun gang gaan in de tuin, want ze komen alledrie eigenlijk niet verder, ook al is de tuin niet afgezet. Want nu ben ik de hele dag een soort van veredelde portier Edit ik lees nu pas goed…voeren aan de SLANG? Omg. Mensen zijn niet helemaal lekker….
Wij kregen onze kittens in juni 2020. In de zomer gingen ze mee de tuin in. Dat vonden ze zo fijn dat ze ook voor de deur gingen vragen als het minder goed weer was. Prima. Tot ze ineens (ze waren iets meer dan 6 mnd) op de schutting stonden en naar de buren wilden springen. Aan de ene kant geen probleem, maar aan de andere jant hebben ze een konijntje wat soms los in de tuin loopt. Daarna binnen gehouden. Toen het weer zomer werd gingen ze weer mee naar buiten (schutting wat aangepast) maar na een tijdje toch weer eroverheen. Dus nu zijn we op zoek naar een goede afrastering wat geplaatst kan worden op een met hedera begroeid hek Vorige katten kwamen wel buiten. 1 kwam op een dag niet meer terug. De tweede was aangereden en vonden we op een ochtend nog half levend in de goot. Ik wil ze dus niet meer op straat hebben.