tips en tricks voor lactose/melk vrij dieet

Discussie in 'De lounge' gestart door suus02, 12 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.388
    865
    113
    home sweet home
    Hoi
    Onze dochter mag 6 weken lang geen melk/lactose. Nu kom ik erachter dat dit in best veel producten zit. Dus mijn vraag wat zijn lekkere producten die lactose vrij zijn. Denk aan drinken, snoep / koek.
    Heb vandaag vast lactose vrij brood ingeslagen en beschuit zonder lactose en alpro melk. Mogelijk zie ik wat over het hoofd, dus alle tips zijn welkom. Alvast bedankt.

2. KimK

KimK Niet meer actief

Qua drinken bijna alles behalve bijv taksi. Koek is lastig idd maar misschien zelf cakejes bakken ofzo? In boter (voor op brood & om te bakken) zit ook heel vaak melk. In de biologisch winkel hebben ze heel veel artikelen a la koekjes en snoep (en bijv ook boter) waar geen melk/lactose in zit! Zij kunnen je ook meestal goed adviseren. Succes!

3. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.388
    865
    113
    home sweet home
    goede tip van de boter. had ik nog niet aan gedacht...... ga eens kijken naar biologische winkel in de buurt.... heb echt geen idee haha

4. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.669
    902
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Mijn ex man mag ook geen lactose, bij de AH koopt hij weleens lactose vrije yoghurt van Arla, staat in het koelvak.
    Ik vind het zelf ook lekker, smaakt niet anders dan gewone yoghurt.

5. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.669
    902
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Oja idd, Wajang is lactose vrij.

6. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.506
    14.006
    113
    Vrouw
    Mijn moeder had vroeger speciale druppels van de apotheek voor in de melk als ze pannenkoeken ging maken, daarmee verdween de lactose ook.
    Verder geen chocolade, oppassen met toetjes, gebak, ijs, koek, sauzen etc. Sterkte alvast, het zal best even wennen zijn voor je dochter.

7. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Goedkoopste speculaasjes bv euroshopper zijn melkvrij, biscuitjes verschillende varianten huismerk. In het zonnatura schap hebben ze bij ons ook kleine kokoskoekjes, glutenvrij en melkvrij (echt lekker).
    Rijstewafels, knäckebröd van bolletje of huismerk.
    Soja melk/yoghurt/vla in verschillende smaken.
    Met de sojamelk of hazelnoot/amandelmelk (alpro) kun je prima pannenkoeken maken.
    Wajang margarine is melkvrij, van blueband hebben ze ook melkvrije vloeibare bakboter. Je kunt ook olie gebruiken. Gebak maak ik altijd zelf van simpele cakes tot ingewikkeld met wajang of olie. Koekjes zelf bakken is ook een optie, is ook leuk ;)
    Wanneer je een gerecht met room wilt maken kun je sojacuisine gebruiken, vaak heb je minder nodig in vergelijking met room. Sojacuisine is wat dunner namelijk.

Let op met drop en pure chocola daar zit vaak melk in verstopt lactose, melksuiker, melkvet, weipoeder

8. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Harde/goudse kaas
    MinusL producten
    Soja-producten
    Margarine (zit geen melk in)

En ga verder naar een natuurvoedingszaak en ga puur eten. In een rijstwafel zit geen melk, in brood van de natuurwinkel ook niet.

Vraag aan je slager in welke vleeswaar het zit, ik denk dat je heel veel zou kunnen eten.

9. KimK

KimK Niet meer actief

Goudse kaas?! Zit daar geen melk in, dat lijkt mij enorm sterk..... Eerlijk gezegd denk ik dat dat grote onzin is!!

10. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    In harde kaas zit geen lactose meer.

11. KimK

KimK Niet meer actief

En wat heeft TS daaraan? Ze mag toch geen melk én geen lactose?!

12. Beatissimam

Beatissimam Fanatiek lid

23 sep 2013
    4.559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gut, wat zijn we weer vriendelijk....:$

Ik lees dat kindje geen lactose mag uit melk, ik lees niks over kma.

13. KimK

KimK Niet meer actief

Nounou.... Hoe zeggen ze dat.... Iets met een pot die de ketel verwijt ;). Dus sorry jij bent nou niet de aangewezen persoon om zoiets te zeggen meid...

Anyway TS geeft aan geen melk/lactose te mogen... Dus kaas lijkt mij een no-go

14. bramtim

bramtim Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.107
    0
    36
    Zeeuws meisje is ook lactose vrij.
    Havermoutpap met fruit ipv brood.
    Amandel melk.

Het is even uitpluizen maar dat gaat best snel.

Pas ook op met vleeswaren, daar kan (zeker in supermarkt) eea aan toegevoegd zijn.

Kijk eens op se site van ah. Die hebben een hele lijst met producten die je wel kunt eten. En op ah eigen merk en basic staat allergie informatie erg goed omschreven, scheelt etiketten lezen.

15. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    bij de aldi heb je koemelkvrije cakjes,weet alleen de naam niet meer,zijn er 6
    je hebt ze gewoon en met de helft een donkere kleur.
    de "light" boter daar is ook koemelkvrij
    veel brood daar ook.
    ook hebben ze daar van die zakjes met aapjes? koekjes geloof ik roode verpakking

16. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Het is wat duurder maar ga naar de ekoplaza. Daar staat alles zo helder op de verpakkingen aangegeven en heb je veel lactosevrije producten.

Voor snoep zou je ook rozijnen kunnen geven. Bastognekoeken van AH zijn trouwens ook lactosevrij.

17. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ah heeft pictogrammen op de huismerkverpakkingen voor melkvrij en glutenvrij.
    Daar kun je goed boodscappen doen. Ook bij andere supers wel, maar dan moet je heel goed de etiketten lezen.

18. pixiehollow

pixiehollow Bekend lid

12 jun 2009
    909
    15
    18
    huishoudhulp en student dierenartsassistent
    Lummen/Belgie
    pannenkoekjes maken van Alpro soja bananenmelk. Is heel lekker!

19. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    #19 afrola, 12 jul 2014
    Laatst bewerkt: 12 jul 2014
    In harde kaas zit veel minder lactose, net als in yoghurt. Het meeste is omgezet, maar niet alles.
    In oude kaas zit ook minder lactose dan in jonge kaas (komt door langere rijping)

Uit de openingspost haal ik niet of je (dochter) nu echt melkvrij wilt eten of lactosevrij.
    Maar in beide situaties zou ik yoghurt en kaas laten staan. Het zijn wel producten die je bij provocatie (test) zou kunnen gebruiken. Er is best een grote groep mensen met lichte lactose intolerantie die melk en slagroom niet kunnen verdragen maar geen of weinig probleem hebben met kaas, yoghurt en zure room.
    I

20. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.381
    17.312
    113
    boter heb je ook vaak op zonnebloembasis enzo, is melk/lactosevrij.

let ook op met waterijs, daar zit soms ook melk doorheen :/
    chips is ook lang niet altijd melkvrij

Deel Deze Pagina