Baby 9 dagen slaapt snachts niet

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door scooby26, 17 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. scooby26

    scooby26 Actief lid

    27 nov 2011
    390
    0
    0
    Sittard
    Hoi,
    Ik ben trotse mama van een lief prinsesje. Ze doet t goed. We zijn alleen nog beetje aan knungelen met borstvoeding ivm niet voldoende drinken, ze valt iedere keer in slaap aan de borst. En op advies van kinderarts en kraamhulp na borstvoeding nog wat flesvoeding bijgeven. Dat gaat wel steeds beter met drinken aan de borst. Alleen is ze snachts erg onrustig en valt pas rond 3 uur echt in slaap, ze is dus wakker van laatste voeding 22 a 23 uur to een uur of 3 soms ook later.
    Hoe kunnen we haar het beste een ritme toevoegen dat ze na de laatste voeding lekker gaat slapen tot de nachtvoeding? Heeft er iemand tips? Want papa en mama beginnen wel erg futloos ervan t eworden hihi. Papa blijft dan op tot ze slaapt, ik probeer dan wat te slapen tot de nachtvoeding, en na die nacht voeding duurt het ook 2 uur ong tot ze weer slaapt. Is dit normaal baby gedrag? Ik weet dat ze moeten wennen aan het dag en nacht ritme maar lees ook vaak dat veel babys wel snachts slapen :) Ook laten we snachts een lampje branden en de tv of muziek tot ze gaat slapen.
    Wie heeft een goude tip of kan me beetje opweg helpen.
    Kraamhulp advieseerde de laatste voeding meer te geven dat ze dan makkelijker zou slapen en geen honger heeft. Maar ook dit doen we met weinig tot geen resultaat dat ze gaat slapen.
    Hopelijk op een reactie van iemand, die misschien hetzelfde heeft als wij.

    Thanks alvast

    Gr Scooby
     
  2. FastMotion

    5 nov 2011
    59
    0
    0
    Wij geven geen borstvoeding maar flesvoeding meteen vanaf het begin, maar dat doet er niet veel toe denk ik.
    Wij hebben niet geprobeerd zo min mogelijk voedingen te geven in de nacht of bepaalde tijden te kiezen voor een "laatste" voeding, aangezien babietjes in het begin om de 2 a 3 uur willen eten. Sommigen wijken daarvan af, maar wij zijn ervan uitgegaan dat ons zoontje dat zelf dan wel aan zou geven.
    Wij hebben wel een heel strak ritme aangehouden. Niet op tijd, maar op activiteiten: wakker worden, luier verschonen, voeden, knuffelen/(soort van) spelen en weer slapen. In de nacht zonder al te veel gelummel, geklets en gedoe, overdag met lekker veel kletsen en geknuffel. Overdag slaapt ons zoontje beneden in de box of in de draagdoek en s nachts slaapt hij boven in zijn eigen bedje (en na 6 uur vaak nog even bij mij in bed, maar dat is pas de laatste paar dagen om hem te helpen verder te slapen).
    Dat slapen in de box enzo wordt door sommigen afgeraden, maar wij hebben echt bewust gekozen om verschil te maken tussen overdag bij ons en 's nachts in eigen bed enzo. Het is maar net hoe je kindje is en welke pedagogische stroming je aanhoudt of dit je keuze zou zijn... :)
     
  3. Mary1981

    Mary1981 Bekend lid

    8 jan 2009
    772
    0
    16
    Mijn dochter is vandaag precies een week oud. Wij hebben ook een redelijk vast stramien; wakker, verschonen, flesje, knuffelen en onder het knuffelen wordt ze of slaperig of ze valt al in slaap en leg ik haar in bed of in de box.

    Ik merk wel dat ze mij s avonds echt nodig heeft om rustig te worden en goed in slaap te vallen. Denk dat dat te maken heeft met toch een beetje darmkrampjes en/of zoeken naar die geborgenheid. Ik leg haar dan op schoot met een voedingskussen lekker geborgen om haar heen en streel zachtjes haar hoofdje of draai rondjes met haar beentjes als ik denk dat ze krampjes heeft. S avonds en s nachts duurt het soms wel een uur voordat ze diep slaapt. Maar ja, ze slaapt dan uiteindelijk wel en dan kan ik haar ook goed wegleggen in haar eigen bed die ik dan, ondanks het weer, nog even voorverwarm met een kruikje. Anders is het contrast wel erg groot van warm bij mij in een koud bedje (wordt ze soms wakker van). Wakker wegleggen lukt helaas nog niet erg goed. Maar ze zijn natuurlijk ook maar net een week oud.

    Ik merk aan haar dat ze langer en rustiger slaapt zonder bijgeluiden. Maar dat zal voor ieder kind anders zijn.

    Ik geef wel flesvoeding en dat scheelt natuurlijk in die zin dat ik een beetje kan wisselen met de speen en zeker ben van de hoeveelheid die ze op heeft. Op stand 1 drinkt ze vaak de eerste 50 cc en dan dommelt ze weg, vaak wordt ze na een minuut of tien, vijftien weer een beetje wakker en geef ik haar met een stand 2 speen de overige 40 cc.

    Denk echt dat wat jij omschrijft, die onrustigheid s avonds, dus een beeje te maken kan hebben met darmkrampjes. Bij ons helpt het dus om maar toe te geven en haar in mijn armen de tijd te geven om diep in slaap te vallen.

    Het ritme komt vast vanzelf, want oooh, wat zijn ze nog klein he?

    Ben benieuwd naar jullie oplossing, die vind je vast. Geniet lekker van je kleine beebje.
     
  4. Koon

    Koon Niet meer actief

    Je kan niet van zo'n kleintje verwachten dat ze al een ritme heeft. Ook kan je een baby daar niet in 'dwingen'. Al gaat dat met flesvoeding wel iets gemakkelijker dan met borstvoeding. Gewoon aanleggen als je kindje er om vraagt, ook al is dat ieder uur! Dan komt je productie echt goed op gang en hoef je niet bij te voeden met kunstvoeding.
    Je kindje wil waarschijnlijk ook gewoon lekker bij papa, en vooral mama, zijn. Ze heeft immers 9 maanden lekker warm en knus bij jou in de buik gezeten!

    Het is super vermoeiend, ik weet het. Ons kindje sliep de eerste weken 's nachts ook heel weinig en wij dus ook.
    Mijn zoontje is ruim 7 weken en begint nu een beetje een ritme te krijgen. Hij slaapt nu door van 19.00 tot 04.00, terwijl wij graag zouden hebben dat hij dat van 23.00 - 08.00 doet, maarja... baby's kun je nou eenmaal niet programmeren ;). Die biologische klok moet nog helemaal ingesteld worden bij zo'n hummeltje.

    Het zijn goede tips die hierboven gegeven worden om dag en nacht duidelijk te maken aan je kindje. Als je je kindje niet in de box wil laten slapen (wij vinden dat de box is om in te spelen), kan je de gordijnen open laten als je je kindje boven in bedje legt.

    Tv/radio geven enorm veel prikkels aan een kindje. Die neemt ieder geluidje en beweging in zich op. Een overprikkeld kindje zal ook minder goed inslapen.

    Succes met de eerste weekjes, vergeet niet te genieten. En zoveel mogelijk overdag bijslapen!!
     
  5. gebakje

    gebakje VIP lid

    15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Wat hier goed geholpen heeft is overdag iets vaker wakker maken en laten drinken, duurde overigens wel een paar dagen hoor.
     
  6. scooby26

    scooby26 Actief lid

    27 nov 2011
    390
    0
    0
    Sittard
    Hoi
    Bedankt voor jullie advies. Het gaat wel steeds beter in kleine maten. Ik verwacht ook niet dat ze meteen een ritme heeft. Ik snap wel dat ze moeten wennen aan het leven buiten de baarmoeder :) We houden haar nu overdag na het voeden wat langer wakker, vaak ook zelf is ze daarna meer actief. Maar denk dat ze nu regeldagen heeft, want ze komt om het uur a 2 uur wil ze aan de borst, heb het vanacht ook om de 2 uur laten drinken want ze werd zelf wakker en weer rustig aan de borst en daarna sliep ze weer 2 uurtjes. Alleen heeft van ze wel vanmorgen 4 uurtjes geslapen. DUs hebben zelf ook even nog wat bij kunnen slapen, we kunnen er weer een dagje tegen aan.
    Weet dat het ff doorbijten is nu maar is best behoorlijk pittig en lastig. Gelukkig heeft mijn vriend nog tot donderdag vrij dus kunnen we het fijn samen doen en afwisselen. Begin wel beetje al te stressen hoe het gaat als hij donderdag is werken en ik alleen ben met de kleine. Zal wel goed gaan maar vind het wel een spannend eng idee om alles alleen te doen.
    Hoop dat de regeldagen dan beetje voorbij zijn dat ze dan wat langer slaapt tussen de voedingen door.
    Ook hebben we de puckababy geprobeert maar denk dat het nu gewoon te warm is daarvoor want fijn vind ze dat ook niet echt. Dus wacht daar nog even mee tot het beetje afgekoeld is.
    Laat jullie wel weten waneer er weer voorruit gang is :)
    Als jullie nog meer goede raad hebben is van harte welkom. Ben nog een zoekende beginnende mama die het beste wil voor haar kleintje.. Maar ook soms beetje slaap en rust voor mamie zelf...
    Groetjes
    Scooby26
     
  7. Koon

    Koon Niet meer actief

    Tuurlijk ben je zoekende! Ik ook. Super logisch en uiteindelijk leer je je kindje steeds beter kennen en weet je waar de behoeften liggen en welke signalen je kleintje afgeeft.

    Komt vast helemaal goed als je vriend gaat werken. Zo veel mama's zijn je voor gegaan, dan kan jij het vast en zeker net zo goed.

    Onze kleine man vindt de puckababy ook geen doorslaand succes. Voor het slapen gaan even flink mopperen en verzetten vaak, maar als hij eenmaal slaapt dan slaapt hij veel dieper en langer. Dus wij vinden het wel een doorslaand succes haha!
     
  8. scooby26

    scooby26 Actief lid

    27 nov 2011
    390
    0
    0
    Sittard
    Ja idd komt ook wel goed. Alleen wel fijn dt ik nu alles samen met m'n vriend kan doen dat scheelt enorm. Maar blijf ook positief als ik dalijk alleen met dr ben, zal ook wel even wennen zijn maar komt vast goed. Gebruik jij de pickababy ook nu met dit weer? Ik ga het ook nog vaker proberen is ook weer ff wennen voor dr dus hoop dat het dan ook een succes wordt. Ze slaat en beweegt enorm veel met dr handjes en voetjes. Ik wil het snachts nog proberen met de pickababy. Hoe oud is jou kleintje als k mag vragen? Bn beetje bang dat ze het nu snel te warm heeft in de piluckababy. Mijn beebje is bijna 2 weken. Bedankt Alvast. Sorry voor typ foute, zit op phone nu. :)
     
  9. Koon

    Koon Niet meer actief

    Ons kindje is 7 weken en wij gebruiken de puckababy nu zo'n week of 3.
    Hij ligt er nu ook in, maar ik ga regelmatig even checken of hij het niet te warm heeft. Hij ligt er alleen in zijn luiertje in, zonder dekentje of lakentje er overheen.
    Wij gebruken de puckababy bij alle slaapjes, consequent toepassen dus. Ook als hij mee gaat in de wandelwagen leg ik hem erin zodat hij lekker kan slapen.
     
  10. kleintje88

    kleintje88 VIP lid

    17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    zelfde probleem gehad..
    Hier ook fan van de puck a baby..
    Eerste nacht moest hij er wwinig van weten maar daarna ging het super!

    Overigens ligt hij er hier alleen s nachts in, overdag gaat het prima!
     
  11. scooby26

    scooby26 Actief lid

    27 nov 2011
    390
    0
    0
    Sittard
    Ik ga d epuckababy gebruiken morgen avond denk ik, als het niet meer zo warm is. Hier is het zon 30 gradne ong dus echt te heet. gelukkig is het binnen beneden een stuk koeler. Dus is ook lastig om haar nu boven in bedje te leggen dus slaapt ze lekker koel beneden in de box, wiegje of op debank op een kussen. Vanacht heeft ze eens 5 uurtjes doorgeslapen gelukkig :)
    Alleen was ze vanmorgen 12 uur tot een uur of 3 wakker. Heb haar steeds aangelegd dan doezelde ze weer een beetje weg maar echt slapen deed ze niet :S Denk dat t haar regeldagen zijn. Maar vind het wel beetje lastig. Want normaal moeten babys na de voeding en beetje spelen toch weer slapen. Zou het door de warmte komen of honger?! Ze drinkt wel goed aan d eborst nu als dan niet weg doezelt hihi. Ook heeft ze voldoende plas en poep luiers. Dus is beetje zoeken nu wat het is dat ze niet zo goed slaapt.
    Als het morgen afgekoeld is (hopelijk) dan ga ik aan de slag met de puckababy en met haar boven in bedje leggen als ze moe is. Is nu echt lastig me dit benauwde weertje. Hebben jullie dat ook dat ze met dit weer zo lastig slapen?
    waar laten jullie de beebje overdag slapen met dit weer?
    Alvast bedankt voor jullie advies en tips.
    Gr Scooby26
     
  12. mamaatjevan5

    mamaatjevan5 VIP lid

    30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    probeer ook goed het dag en nacht ritme weer te geven, dus liefst juist geen lampjes en of muziek aan, het kamertje zo donker mogenlijk maken, zo leren de kleintjes nog sneller dag en nacht ritme ;)
     
  13. Onje

    Onje Niet meer actief

    L sliep hier ook erg weinig toen hij nog zo een kleintje was. Ik verbaasde mij er wel eens over, over hoelang hij wakker kon blijven.
    Wipstoel in de box L erin en hij had het wel naar zijn zin.
    Ik hoorde hem ook niet, en zo nu en dan viel hij in zijn wipstoel in slaap. De trilstand deed wonderen.
    Verder was hij gewoon een wakkere baby!

    De puck heeft ons wel geholpen in de nacht. Eenmaal in dat ding en hij sliep van 20.00 tot 07.00. Geweldige uitvinding!
    (over het afbouwen van de puck zal ik het maar niet hebben ;) )

    Succes
     
  14. Koon

    Koon Niet meer actief

    Daar zie ik dus nu al tegenop :(

    Ons kindje slaapt overdag gewoon boven in zijn bedje. Dat is hij nu gewend. Gister wel één dutje beneden in de kinderwagen gedaan omdat het zo warm was. Maar ik ga regelmatig even checken of hij het niet te warm heeft. Zijn bedje is ook goed ventilerend, in de wandelwagen zweette hij veel meer.
     
  15. Justy

    Justy Fanatiek lid

    12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    mag ik jullie eens vragen hoe jullie je kleine dan wakker houden voor het spelen? ik probeer namelijk zelf ook het ritme: eten, schone broek, spelen, slapen enz aan te houden maar na de fles valt hij meestal weer in slaap dus gaat dat helemaal niet op. Alleen als hij zelf wakker blijft na de fles kan dat....
     
  16. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Dat ritme van eten, schone luier, spelen en slapen is niet voor iedere baby. Sommige baby's worden wakker, willen direct drinken en vallen na het verluieren weer in slaap. Dan doen ze misschien een kort dutje om vervolgens wakker te worden en wel te willen spelen. Zijn speelmomentje is dan, en niet direct na het eten.

    Ons ritme gaat nu ongeveer zo: wakker, eten, knuffelen, verschonen, in de box, als ze het zat is weer even aanleggen, soms valt ze dan in slaap, soms niet. Als ze niet wil slapen knuffel ik weer even met haar of doe haar in de draagdoek. Dan valt ze soms ook in slaap. Of ik zet haar in de Maxi-Cosi bij me op de eettafel. Ze wil er graag bij zijn. Als ze weer vermoeid wordt, leg ik haar of in de kinderwagen of als ze jengelt, weer aan. Meestal gaat ze na dat slokje wel slapen voor een langere tijd.

    Gewoon je babytje volgen hierin is denk ik het beste en ook het makkelijkste.
     
  17. Justy

    Justy Fanatiek lid

    12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Nou hier is het dus alleen nog slapen eten, luier en.weer slapen, hahaha. Alleen.in de avond is hij wakker zo voor zn.laatste fles of tussen de een na laatste en de laatste in. Vraag me wel af of dat vanzelf verschuift naar eerder op de dag of meerdere momenten op de dag. Afwachten.maar....
     
  18. Koon

    Koon Niet meer actief

    Toen mijn zoontje 2,5 week was sliep hij ook vaak van voeding tot voeding, overdag tenminste. Hij is nu ongeveer een uurtje wakker na ieder slaapje. Soms langer als we bijv naar het CB of de winkel moeten, maar dan wordt hij gelijk jengelig. Komt vanzelf dat ze meer wakker zijn dus.
     
  19. Justy

    Justy Fanatiek lid

    12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Oke dan is het dus nog even afwachten voor ik er een beetje een ritme in kan krijgen....

    Vanmorgen toevallig wel wakker na de fles dus heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om met hem te spelen en in bad te doen.

    Sorry voor t vervuilen van dit topic trouwens. Ben weer weg hoor....
     

Deel Deze Pagina