Ik zal proberen het verhaal even kort uit te leggen. Ik had mn dochtertje vanavond in badje gedaan, en toen ik haar lekker weer had aangekleed, zag ik dat haar handjes en voetjes helemaal blauw werden. Ik heb het papa laten zien en die zag het ook. Uit voorzorg de huisartsenpost maar gebeld... Nog voor ze terug konden bellen kreeg mn dochter een hele rara grauwe kleur over haar hele lijfje. Het was net of je een lijk zag liggen...ik ben er zo van geschrokken. Mijn man zag het ook, en we hebben haar in de auto gezet, en zijn naar de huisartsenpost geracet. (das hier tegenover) Daar aan gekomen, ik helemaal in paniek, vertelde de arts dat dit normaal was, en dat een baby dat kan doen om afkoeling tegen te gaan. Ze heeft de laatste paar dagen heel vaak koude handjes en voetjes, terwijl ze normaal erg warmbloedig is. Zo had ze smorgens altijd zweetvoetjes als ik haar uit bedje haalde, en was haar slaapzakje gewoon vochtig van de zweetvoetjes. Nu zijn ze koud. Vanmiddag had ze ook blauwe handjes en mijn moeder keek al of er niet iets knel zat. Toen we terug kwamen van de huisartsenpost, en ze haar flesje op had, heb ik haar in bedje gelegd, en weer werden haar handjes blauw. Even later trok dit weer weg. Ze is de hele dag al wat jengelig geweest. De arts zei me dat de kleur niet zo heel veel uitmaakt als haar gedrag maar goed is. Ze was eigenlijk wel zichzelf, en ze drinkt en plast ook goed. Jengelig is ze wel vaker. Ik was zo ontzettend bang Iemand hier ervaring mee? Ik ben echt helemaal uit mn doen nu. Ik ga haar extra in de gaten houden, en als ik het niet vertrouw bel ik morgen de huisarts en wil ik een afspraak bij de kinderarts. Het deed me gelijk denken aan de bloedsomloop of het hartje wat niet goed is. Heeft iemand anders ook zoiets meegemaakt? Een hele bange mama....
Jeetje meid! Kan me voorstellen dat je je lam schrikt! Is ze verder wel actief en alert? Tja, als je het niet vertrouwt, gewoon de huisartsenpost bellen hoor!! Je moedergevoel spreekt voor zich en daar moet je naar luisteren. Ik heb echt geen idee of dit 'normaal' is. Hoe oud is je kleintje?
oh meis wat eng!!! Ik kan me voorstellen dat je je helemaal doodschrikt! Heb je haar de laatste paar dagen getempt? Misschien heeft ze ondertemperatuur (of hoe zoiets heeft)? Ik vind het eerlijk gezegd een beetje kort door de bocht van die arts. Ik zou zelf morgen naar de eigen huisarts gaan met de kleine en even laten onderzoeken. Of tenminste weer je complete verhaal doen en vragen wat hij denkt en wat je dan het beste kunt doen. Succes!!
Getver, wat eng zeg!! Heb er geen ervaring mee, kan alleen zeggen dat je moet doen wat je gevoel zegt.. Wat de arts van de hap er ook van vond/vind.. Morgen gewoon de HA bellen en kijken wat daar uit komt... Aan de hand van dat gesprek kan je om een afspraak bij de kinderarts vragen, maar misschien heeft hij er wel een verklaring voor (desnoods medicijn als dat nodig is) en is die afspraak niet nodig.. Even na laten kijken kan natuurlijk geen kwaad
Hallo bange mama Als een baby blauwe handen / voeten heeft kan dit geen kwaad. Beetje afhankelijk van de leeftijd, maar de doorstroom van het bloed is nog niet altijd krachtig genoeg om bij alle uiteinden van het lichaam te komen. Vooral met slapen of als je kind moe is zie je dit vaak. Het hele lichaam blauw moet niet te lang duren... kan zijn van de kou na een bad etc. In tempo afdrogen en beginnen met de hoofd en direct de rest even toedekken kan al helpen. Wees alert op blijvende blauwe lippen (kan soms ook even na een bad, maar maak dan zeker tempo met aankleden) en een blauwe/bleke tong. Dan direct naar de arts verder zou ik zeggen... houd het in de gaten en ga af op je gevoel. Tempen kan inderdaad ook geen kwaad. Desnoods doe je sokjes aan in bed. succes ermee
o jeetje wat eng... ik zou als je het echt niet vertrouwd je kindje bij je op de kamer leggen en het even aanzien... wat zegt je gevoel??? wel vreemd dat het dan zo ineens anders is... ik was gewoon naar de eerste hulp gegaan en vragen of ze je kindje willen nakijken! als er dan toch niets is dan sta je maar voor lul, lekker boeie.... ik zou er niet gerust op kunnen slapen... pfff maarja misschien ben ik wel overbezorgd, probeer me in je situatie te verplaatsen en denk dat ik dan nu bij de eerste hulp zou staan... ondanks wat een huisartsenpost zegt!
Mijn kinderen hebben allebei, als kleine baby, af en toe blauwe handen en voeten gehad. Trok vanzelf weer weg, ik heb ook de huisarts gebeld en die verzekerde me dat dat heel normaal is. ook had mijn oudste dochter na het in bad gaan weleens dat ze blauw rond haar mond werd. Volgens de kinderarts ook niks om je zorgen over te maken. Het zijn nu allebei blakend gezonde kinderen. Als het vaker voorkomt dat het hele lijfje blauw is moet je misschien nog eens gaan navragen bij de huisarts. Ook goed kijken naar de tong, als die blauw is is het ook niet goed. Als je het echt graag wil kan ik morgen nog wel even op zoek gaan naar een foto die ik toen een keer gemaakt heb van zo'n blauw handje.
Hier altijd rond de lunch opeens blauwe handjes. Altijd een beetje apart!! Dan worden ze opeens een beetje blauw en koud!
Mijn dochter had toen ze kleiner was ook heel snel blauwe handjes en lipjes en om de lipjes. En soms werden haar wangen ook blauw. Ik heb het ook vaker aangegeven bij een arts maar ben ook steeds gerustgesteld.
Dank jullie wel voor de reacties. Ze is nu bijna 6 en een halve maand oud, en ze had dit eigenlijk nooit. Wel eens een koud en blauw handje...maar niet ineens haar voetjes erbij...en daarna echt zo'n rare enge grauwe kleur. Ze reageert wel overal heel goed op nu, en heb niet het idee dat ze koorts heeft. Huisartsenpost is hier trouwens in het ziekenhuis, dus mochten ze het niet vertrouwen dan waren we wel doorgestuurd denk ik. Ik wacht het vannacht en morgenvroeg nog even af....we kijken nu elk half uur zo'n beetje bij haar, maar ze ligt heerlijk te slapen. Als het morgen nog zo raar is, of er iets anders aan haar verandert ben ik morgen weer in het ziekenhuis, en wil ik gelijk naar een kinderarts. Ik had ooit eens een foto van een kindje gezien die heel erg grauw was, en die was na een aantal maanden overleden aan hartproblemen. Ze deed me er zo erg aan denken, dat ik helemaal in paniek raakte. Misschien ben ik ook wel te bezorgt hoor, maar ik denk maar zo...liever 10 keer teveel naar de dokter dan 1 keer te weinig en het jezelf nooit meer vergeven.
misschien gaat het baby vet wat weg en krijgt ze het daardoor sneller koud? wat je kunt doen is een apparaat kopen dat warme lucht blaast (kom even niet op het woord) wij hebben er nog wel een staan hebben er bij thuiskomst van Ons Kleintje veel gebruik van gemaakt, aangezien ze in het ziekenhuis op de afdeling ook van die warmtelampen hadden boven de verschoningskussens. Ik zou ook net als Adi zei, zo nu en dan tempen. succes!
Vannacht is alles goed gegaan. We hebben gisteravond steeds om het half uur gekeken maar ze lag heerlijk te slapen. Vanmorgen was ze erg laat wakker. Normaal rond een uur of 7, en nu om kwart over 9. Daarom heb ik in die tussentijd steeds even bij haar gekeken. Vanmorgen leek alles wel okay, wel koude voetjes nog steeds. Ook is ze de morgen erg rustig, maar lacht wel. Flesje heeft ze netjes leeg gedronken, en ze is nu bij mijn ouders. Ik kan tussen 2 en 4 bellen voor een afspraak bij de HA, en wil dat graag doen en een verwijzing naar de kinderarts. Misschien is het niets, maar ik heb steeds zo'n raar gevoel sinds gisteravond, en ik wil gewoon dat ze haar even goed onderzoeken. Beter voor niets, dan niet doen en dat er achteraf wel iets bleek te zijn...dat zou ik mezelf echt nooit vergeven.
wat toevallig! ik merkte bij mijn dochter vanochtend op dat haar handjes helemaal blauw waren en ik vroeg mij al af wat het was. toen ik haar had opgepakt en lekker had geknuffeld was het weer bijgekomen dus ik dacht aan bloedsomloop. ik heb in eerdere antwoorden gelezen dat het normaal is (bloed komt niet altijd bij uiteinden) bij jonge kindjes, mijn dochter is pas een weekje oud. ik houd het wel in de gaten, mocht het niet bij der handen blijven dan ga ik toch ook maar ff naar de dokter
fijn voor je dat je een afspraak hebt gemaakt en naar de kinderarts gaat... die zullen er vast een verklaring voor hebben mits het niets ernstigs is en word je gerustgesteld... en vooral na te lezen dat je eens een foto hebt gezien van een kindje die er grauw uitzag brrrr... dan idd maar een paar keer teveel naar de arts! ik wil je veel sterkte wensen en hoop dat het allemaal meevalt met je kindje!
Dat is schrikken, goed in de gaten houden. Mijn dochtertje had op een gegeven moment steeds blauwe lippen. Toen ik de huisarts belde, zei hij 'ach, kan geen kwaad als ze verder levendig is, kijk het maar aan, bel maar terug als ze weer blauwe lippen heeft'. Nou ja, een paar dagen later had ze weer blauwe lippen, terwijl dat dus niet door de kou ofzo kon komen. Ik bel maar weer terug, bleek de huisarts op vakantie te zijn. Die vervangende arts was heel anders, ik moest direct komen. Ze bleek een flinke luchtweginfectie te hebben en aangezien ze ongeveer al ruim een half jaar achter elkaar ziek was geweest, werd het steeds erger en kreeg ze dus die blauwe lippen, doordat ze het zo benauwd had. Ze heeft het de eerste dagen nog een paar keer gehad, daarna kon ik bij de kinderarts terecht, heeft ze medicijnen gekregen en is het niet meer terug gekomen gelukkig. Maar ik was me de eerste keer ook lam geschrokken. Sterkte en als je twijfelt, gewoon de HA bellen.
misschien was je bad te koud of was je niet snel genoeg met aankleden. als kindjes nog heel erg klein zijn kunnen ze snel blauw worden ook als iets eventjes gekneld heeft kan het lichaamsdeel blauw worden.dit moet echter wel weer wegtrekken.misschien was de bloedsuikerspiegel te laag. of misschien is het inderdaad iets ergs. het kan vanalles zijn. het is vanuit hier natuurlijk moeilijk te beoordelen. ik denk dat je gewoon even je verhaal bij de huisarts moet doen. en extra letten op bovenstaande dingetjes.ik kan me voorstellen dat je ontzettend geschrokken bent. hopelijk gebeurd het niet weer. sterkte.
Nou, we zijn bij de huisarts geweest hoor. Ik heb mijn verhaal gedaan en ze was gelukkig heel erg begripvol. Toch vertelde zij me dat het wel voor kan komen bij baby's, idd ook na een badje o.i.d. Ze verandert natuurlijk helemaal, en dat kan erbij horen. Zolang als ze verder goed alert is, goed eet en drinkt, en vrolijk is, en goed plast is er niets aan de hand. Maar idd, rond het mondje en tongetje goed in de gaten houden. Ze heeft ook naar haar hartje en longetjes geluisterd en dat klonk allemaal heel erg gezond. Ik ben dus gewoon erg geschrokken, maar was gelukkig loos alarm