Pijnlijke tepels en witte plek op tepel na voeden

Discussion in 'Borstvoeding' started by lindavg, Apr 1, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lindavg

lindavg Fanatiek lid

Feb 25, 2007
    1,458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Geef sinds 2 weken bv aan me dochter dat gaat goed de bv zelf dan.
    Alleen heb ik last van pijnlijke tepels en niet alleen bij het aanleggen maar de hele tijd door.

Bij de eerste was het zo erg dat ik het 4 weken heb volgehouden en toen was het gewoon niet leuk meer, zag er zo tegen op om te gaan voeden dat ik niet lekker zat en Amy niet lekker dronk.

Tot nu toe is het wel vol te houden maar heeft er iemand tips voor pijnlijke tepels.
    Ik voed nu al op verschillende manieren, liggen, rugby houding en gewoon.
    Smeer op bepanthen zalf op.
    Ze zijn niet rood of kapot.

Ik wil niet met tepelhoedjes gaan werken want dat vond ik z'n gedoe en gestress bij Amy.
    Kolven heb ik bij Amy ook gedaan maar dat vond ik ook erg stressen omdat Amy dan in de box lag te huilen/krijsen en ik zat te kolven om haar te kunnen voeden.

Ook heb ik sinds gister een hele wit/gele plek op me tepel als Esmée klaar is met drinken en die is dan echt heel pijnlijk niet tijdens het drinken maar alleen erna alsof er iemand steeds in zit te prikken met een mesje ofzo, wat zou dat kunnen zijn?

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Het lijkt erop dat dat toch met aanleggen te maken heeft, vooral ook omdat je aangeeft dat het pijnlijk blijft. Ziet het eruit alsof het bloed uit die plek is weggetrokken? Ik had dat namelijk ook en dat was echt een aanlegprobleem. Ik heb op borstvoeding.com goed gekeken hoe je aan moet leggen en met Jitte op schoot voor de laptop zitten oefenen... ;) En toen ging het in 1x goed.

Bij mij zat het probleem hem in het aangeven van de tepel. Ze hapte op zich wel goed maar de tepel zat niet helemaal ver genoeg in het mondje. Dan komt het puntje van je tepel niet helemaal achteraan en dan drukt dat tegen het gehemelte en dat gaat zeer doen. Door Jitte zo aan te leggen dat ze haar hoofd iets verder achterover moest doen was het probleem al opgelost.

Overigens gaf mijn kraamverzorgende aan dat ik het prima deed, en het zag er van de buitenkant ook prima uit. Ik zag ook geen verschil maar ik voelde het wel degelijk.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dat klinkt overduidelijk als een afgeknelde tepel, die daardoor bloedeloos raakt (en pijnlijk). Aanlegprobleem dus.
    Kwestie van steeds opnieuw laten happen TOT het goed voelt (en geloof me, dat voel je meteen hoor!).

Lukt het je niet zo, neem dan een lactatiekundige in de arm. Maar voel vooral, goed aanleggen is millimeterwerk.

Tepelhoedjes maken het alleen maar erger trouwens, zou ik niet aan gaan beginnen.

O, en hoe is het tongriempje?

4. appeltje

appeltje Niet meer actief

5. beby2

beby2 Actief lid

Dec 1, 2008
    371
    0
    0
    is het soms een witte stip?
    Ik heb dat nl....dan ishet een melkblaar. Ik ga zo een topic openen om meiden om tips te vragen hoe je dat t beste kunt wegkrijgen.

6. lindavg

lindavg Fanatiek lid

Feb 25, 2007
    1,458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    @beby2 nee dat is het niet volgens mij, want het trekt ook weer weg na tijdje.

@appeltje heb het gelezen het voelt wel zo idd, trok het na het voeden bij jou ook weer weg?
    Hier tot nu toe nog geen spruw bij de kleine meid.

@dirksmama ze zijn ook wel pijnlijk zonder dat ze hem pakt, zou eigenlijk niet weten hoe ik haar anders kan laten pakken.
    ga nog wel even de site doorlezen die bluesky door gaf.
    lactatiedeskundige kan ik idd nog proberen als het niet anders meer lukt, wil wel proberen vol te houden maar met alleen maar pijn voeden zie ik ook nie zitten.

@bluesky als Amy er vanmiddag niet is zal ik eens samen met Esmée achter de laptop kruipen om te proberen.
    Kraamhulp zei idd ook dat het goed ging en dat ze prima dronk, kon verder ook geen tips geven over pijnlijke tepels.
    Want het is al vanaf de eerste x aanleggen.
    En sinds 2 dagen pas die witte tepels erbij.

Bedankt allemaal iig voor de reactie.

7. beby2

beby2 Actief lid

Dec 1, 2008
    371
    0
    0
    maar waarom pas de lactatiekundige proberen als het écht niet meer lukt?? Zo heel veel kost een consult nu ook weer niet en mijn verzekering bijv. vergoed een gedeelte ervan. Misschien is dat bij jou ook zo.
    Een lactatiekundige kan je ook geruststellen in dat wat wel goed gaat en kijkt met je mee voor praktische tips. Ik heb zelf ook een lk aan huis gehad en het heeft me bemoedigd toe ik Nick niet goed bleek aan te leggen.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het zou inderdaad Raynauds kunnen zijn, maar eerst moet je de meer waarschijnlijke oorzaak, namelijk verkeerde drinktechniek evt. gecombineerd met spruw aanpakken. Werkt dat niet dan kun je aan minder voorkomende dingen als Raynauds gaan denken.
    Heb zelf ook Raynauds gehad, bij mij waren de tepels eerst wit en daarna knalblauw.
    Overigens, een spruwbehandeling heeft vaak een goed effect bij Raynauds.

Share This Page