Wanneer vertellen tegen kinderen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door AnnieF, 18 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AnnieF

AnnieF Actief lid

7 sep 2011
    237
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ha meiden,

Ik vraag me af wanneer jullie je kinderen vertelde dat ze een broertje/zusje erbij krijgen?
    Toen ik zwanger was van ons 2e kindje, hebben we het meteen verteld tegen de oudste. Hij was toen 2 jaar, en hield het prima voor zich. Kon toen nog niet heel goed praten dus ik hoefde niet bang te zijn dat hij zich versprak zeg maar.
    Onze kids zijn nu 3,5 jaar en 6 jaar en ik ben nu net 5,5 week zwanger. Ik vraag me af wat slim is. Ik denk dat mijn zoontje van 6 dolblij is en het iedereen gelijk vertelt, op school enz. Zal ik daarom wachten tot 12 weken of gewoon na de 1e goede echo?
    Ik vind het zo lastig wat te doen...Mijn ouders wil ik het liefst al inlichten na de 1e goede echo. Maar om hem er dan buiten te laten vind ik ook weer zo wat....

Ben benieuwd naar jullie ideeën en tips hierover!
    Bedankt alvast!

2. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Wij wilde het vertellen met 12 weken.
    Maar onze dochter besloot anders. Ze vroeg toen ik rond de 6 weken zwanger was: Mama? Heb jij een baby in je buik?

Volgens mij voelen kinderen veel aan.

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

3. AnnieF

AnnieF Actief lid

7 sep 2011
    237
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hahaha herkenbaar!
    Mijn zoontje van 6 vraagt het ook dagelijks.....
    Ik geef elke keer als tegen antwoord: 'zou je dat graag willen dan...?' Heb zijn vragen nog niet beantwoord. Ik vind het zo lastig. Als hij het nu al weet, ben ik bang dat iedereen het gelijk weet.
    En ik wil het liefst eerst een goede echo afwachten. Zou het voor hem zo sneu vinden mocht later blijken dat het niet goed is ofzo. Hoe gaan jullie daar mee om? Wel gewoon vertellen, en als het dan niet goed blijkt te zijn ook gewoon over vertellen?!

4. Miracles

Miracles Fanatiek lid

20 apr 2014
    1.832
    16
    38
    Ik had het elke keer verteld eerste gelijk, tweede na een goede echo met 8.4 en deze zwangerschap besloot mijn dochter rond 9 weken dat ik een kindje in me buik had.

Andere twee keren eindigden in Ma's dus ben heel blij dat ik nu gewacht had het te vertellen...

Niet omdat ik denk dat t fout gaat... maar hou het in je achter hoofd dat als je het vroeg verteld en je krijgt toch een miskraam dat je dan ook weer moet uitleggen waarom er geen baby komt. Vond dat best heel erg heftig.

5. Oscar

Oscar Lid

12 dec 2013
    69
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou persoonlijk wachten tot de 12 weken, en daarna eerst aan broertjes/zusjes vertellen. En dan mogen zij het de rest van de wereld vertellen

6. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Wij hebben gewacht tot 11-12wk.
    De eerste keer meteen verteld en dat werd een miskraam.
    Arm kereltje was helemaal overstuur toen we moesten vertellen dat er toch geen baby kwam.
    Hij had overigens ook de hele school verteld dat ik zwanger was!!
    Dus....de keren erna niks verteld.

7. AnnieF

AnnieF Actief lid

7 sep 2011
    237
    0
    0
    NULL
    NULL
    Miracles, dat lijkt mij dus ook heel confronterend voor een jong kind... Moeilijk te bevatten voor hen. Neemt bij hen ook gelijk een stukje onbezorgdheid weg denk ik.

En hoe deden jullie het dan, als je echt heel beroerd was door het spugen enzo? Of als je al heel snel een buikje kreeg?
    Ik wil mijn zoontje ook niet koste wat het kost 'voor de gek' houden zeg maar...

8. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Je buik zal echt wel meevallen tot 12wk en dan nog zal hij de link echt niet leggen naar een zwangerschap...hij is pas 6 en mijn zoon van 8 viel dat nog niet op;)
    En spugen doe je toch alleen,of gaat hij mee naar het toilet?
    Ik neem aan dat hij ook naar school gaat?

Maar als dat jou argumenten zijn om het toch te vertellen moet je dat zeker doen...ieder zijn ding.
    Maar als het (wat niet te hopen wordt) een miskraam zou worden moet je hem dat ook weer vertellen..
    En geloof me,dan kun je hem beter 8wk "voor de gek houden" want dat breekt echt je hart!

9. AnnieF

AnnieF Actief lid

7 sep 2011
    237
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou mijn buik is 's avonds al niet meer te verbergen. Had ik bij mijn vorige zwangerschap ook. Hij vroeg gisteravond weer: 'He mam, wat heeft u een dikke buik? Zit er een baby in?'
    Ik snap dat het beter is om hem voor de gek te houden, dan dat hij het al weet en later een miskraam wordt, maar toch knaagt het aan me.... herken je dat niet? Wij zijn normaal gesproken heel open naar elkaar toe!

Spugen doe ik zeker alleen, maar bij mijn vorige zwangerschap spuugde ik zo'n 10 keer per dag, denk je dat mijn zoontje dat niet opvalt?! En dat hij het niet ziet als er een emmer naast m'n bed staat 's morgens? Ik zeg niet dat ik deze zwangerschap weer zo veel moet spugen, maar je weet het nooit.
    Ik vroeg me gewoon af wat jullie dan zeiden / zeggen?!

10. AnnieF

AnnieF Actief lid

7 sep 2011
    237
    0
    0
    NULL
    NULL
    En inderdaad, hij gaat naar school. Maar nu nog 2 weken vakantie!

11. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Tsja, mijn dochter is nog kleiner (ze is nu net 2), maar we hebben het haar verteld na de goede termijnecho met ruim 10 weken.
    Je zou de eerste goede echo kunnen afwachten en het dan vertellen?

12. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik zou het pas na 12 weken vertellen omdat ze het niet zullen begrijpen als het misgaat denk ik.

Ik zou het dan middels een pretecho met 14 weken vertellen.
    Dan weten ze gelijk of ze een broertje of zusje krijgen

13. Mamsvan

Mamsvan Fanatiek lid

9 mrt 2014
    1.110
    1
    0
    Zuid Holland
    Hij wist volgens mij al na de test, rond de tijd rond de eerste echo betrokken we hem er ook bij,

14. AnnieF

AnnieF Actief lid

7 sep 2011
    237
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! Ik denk inderdaad dat we er goed aan doen om het zo lang mogelijk (proberen tot de 12 wk) niet tegen hem te vertellen.

15. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het wel te vertellen omdat ze er zo duidelijk naar vroeg. Toen besefte ik me dat als het mis zou gaan ze dat ook mee zou krijgen. Wij hebben een kind wat enorm gevoelig is voor stemmingen.

In dat geval zal ik het haar ook zeggen. En uitleggen waarom mama verdrietig is.
    De enige reden waarom ik het nog voor me zou willen houden is omdat ze het zou kunnen doorvertellen.
    Maar ook daarin heeft ze keurig haar mond gehouden. Behalve deze week. Toen zei ze tegen de buurvrouw: mijn mama heeft baby in de buik!

Nou ja kon het toch al niet meer verbergen met die dikke darmenbuik.

16. joma87

joma87 Actief lid

11 mrt 2009
    305
    0
    0
    verpleegkundige
    Toen we zwanger waren van de tweede lag de oudste bij ons in bed toen we een test deden dus toen we tegen heb gezegd,maar jhij was 1,5 dus snapte er niets van.

Nu hebben we gewacht to ruim 10 weken er wisten andere mensen het eerder dan hun, maar anders duurt het ook best lang voor ze. En toen de oudste het wist, werd het meteen over het plein achter het huis geschreeuwd.

17. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als hij er zo duidelijk mee bezig is, zou ik het hem net wel vertellen na de echo. Zou wel zorgen dat je tegelijk ongeveer de grootouders verwittigt. Of hem erin betrekken met ze het te vertellen.

Het kan evengoed "later" misgaan in de zwangerschap (na week 12). Dan weet hij het ook.

Ik zou overigens wel een soort aftelkalender maken van hoe lang het nog duurt tot de baby er is :). Anders mag je elke dag horen "mam, hoe lang nog voor mijn broer of zus er is?" ;).

18. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.783
    7.372
    113
    Na de 1e echo, met 8 weken. Ik wilde dat onze kinderen het eerder zouden weten als de rest van de familie en vriendenkring. En ik wilde het zo graag vertellen, dat ik het niet geheim had kunnen houden voor (schoon)ouders, tot 12 weken. Dus met 8 weken aan de kids vertelt. Toen mochten ze het ook doorvertellen.

19. Helemaal mee eens. Nu kreeg onze zoon sowieso al veel mee van verdriet rondom een (uitblijvende) zwangerschap, omdat hij regelmatig meeging naar het ziekenhuis voor de behandelingen. Hier wist hij het dus ook direct na de positieve test. Of nouja, na de positieve test die ons ook echt wist te overtuigen ;)

20. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    Ik wacht tot ik het geslacht weet. Dan kan het niet ineens een teleurstelling zijn als het dan toch een broertje is (oudste heeft al eens aangegeven dat ze graag een zusje erbij wil). Ik heb met ruim 14 weken eengeslachtsbepalingsecho bij dr papa en hij schijnt het eigenlijk altijd goed te hebben.

Deel Deze Pagina