blauwe kies..

Discussie in 'De lounge' gestart door paars, 16 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    Ik zag net een kies van mij die blauw is/begint te worden. zo vanuit de hoek tegen het tandvlees aan..
    ik heb geen pijn aan de kies..
    Ik ben vooral iemand die dan gelijk denkt dat het iets engs is.. maar wie heeft dit ook wel eens gehad?
    ik heb over een tijdje afspraak met de tandarts voor gaatjes vullen maar weet niet of deze kies daar ook bij hoort? kan het een gaatje zijn?

heb de tandarts ook al gebeld maar ja die zijn er nou net vrijdagmiddag niet!:$
    misschien slaat het ook wel helemaal nergens op maar ja zou het toch wel willen weten want ik haal de gekste dingen in mn hoofd:)

liefs,

2. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Binnenin tanden en kiezen bevindt zich een holte gevuld met bloedvaten en zenuwvezels, dit is de pulpa.. door tandbederf kan de pulpa ontstoken raken en in het ergste geval afsterven.

Hierdoor kan de tand blauw of geel-grijs gaan verkleuren. Het ontstaan van een dergelijke verkleuring is vergelijkbaar met het ontstaan van een gewone blauwe plek in de huid, die optreedt als je bent gevallen of je ergens tegenaan stoot.

Is het echt BLAUW of grijzig? en zit het onder het glazuur of erop?

3. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    je zou blauw en grijzig kunen zeggen... en heb het idee dat het onder het glazuur zit net alsof het binnen in zit.. het is net als of het onder het tandvlees vandaan komt.

4. Bolly

Bolly Fanatiek lid

27 sep 2009
    2.125
    0
    0
    eigen onderneming
    zuid holland
    ooooo oooo meteen naar de tandarts :)

ik heb dit ook gehad en bij mij deed het ook niet pijn had een enorme gat.

meestal is dat stukje dan dood. en meestal kunnen ze het best opbouwen het ergste geval een wortelkanaalbehandeling en een kroon

hoop natuurlijk dat alles goed komt

5. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    het kan zijn dat het een caries is, maar het kan ook zijn dat het alleen een verkleuring van je glazuur is. Om dit zeker te weten moet je even een foto laten maken bij de tandarts.

6. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    caries??

Kan dit wel wachten tot na het weekend?
    Ik heb dus in januarie foto's laten maken. en aan de linker kant zijn de gaatjes gevuld.
    ik moest nog weer een vervolg afspraak maken voor de rechterkant.. waren ook een aantal beginnende gaatjes te zien maar weet niet of deze kies er ook bij hoorde.
    echter ben ik het door de drukte vergeten een afsrpaak te maken!! en nu ik deze kies zag..:$
    maar ja ik denk gelijk aan allemaal enge dingen..
    maar als ik het zo begrijp is het waarscheinlijk een enorm gat?? haha echt erg.. ben ik weer mooi klaar mee..

maar denken jullie dat ik maandag gewoon afspraak kan maken? want mijn tandartspraktijk is vrijdagsmiddags dicht!!

7. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    een caries is een gaatje, ook wel caviteit genoemd. Het hoeft geen enorm gat te zijn hoor, het kan ook gewoon een verkleuring van je glazuur zijn, heb ik ook in 1 van mn kiezen zitten, een soort grijze vlek, fotos op mn werk gemaakt en was niks aan de hand.

Zal me niet gelijk keidruk gaan maken erover, als het een gigantisch gat zou zijn zou je er last van hebben omdat het IN de kies zit en zon verkleuring treed vaak alleen op als de dentine (tandbeen) en de zenuw zijn aangetast, en dat voel je wel. Kan best een gaatje zijn, maar ga niet gelijk vreemde dingen denken ;)

8. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    volgens mij heb ik ook een aanta jaar geleden een wortelkanaalbehandeling gehad aan deze kies.. is dat een voor of nadeel??

9. Danjo

Danjo VIP lid

25 feb 2007
    18.384
    22
    38
    Vrouw
    Ik heb het ook niks om je druk om te maken in het ergste geval krijg je pijn in je mond. bij mij is er een stukje van die tand af moet eigenlijk een kroon in

10. MvN

MvN Niet meer actief

Dat was bij mijn kies ook het geval! en die is vandaag gelijk getrokken! Deze was verrot van vanaf de wortels.. Tijdens et trekken de wortels afgebroken, de rest hoef ik denk ik niet te vertellen :p

11. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    @ roos89

maakt mij niet uit hoor.. ben niet bang voor de tandarts ben er wel heel nuchter onder.. alleen is het geval bij mij dat ik veel te veel na denk dat ik nu weer een enge ziekte ofzo heb.. dit heb ik sinds de bevalling en krijg dat maar nietuit mijn hoofd..

In januarie foto¨s gemaakt.. er zaten beginnende gaatjes maar weet niet of het ook van deze kies was.. kan een kies zo snel verrotten of eengaatje veel erger maken?

12. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Voor zover ik het weet is dat een voordeel. Ik heb namelijk precies hetzelfde met mijn hoektand. Wortelkannalbehandeling gehad en na een hele poos ging het verkleuren, blauw/grijs. Naar de tandarts geweest en die zei dat dat kwam door die behandeling. Was niet erg, als je het lelijk vindt kan je het weer wit laten maken. Laat ik ook nog doen.

13. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

is er niet een spoedtandarts die je nu kan bereiken? ik zou het even voorleggen als je je ongerust maakt.

Deel Deze Pagina