Stimuleren zelf eten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Edith1987, 24 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Onze dochter van 3 eet de laatste maanden steeds minder zelf. Ze laat zich graag voeren, maar daar vind ik haar echt te groot voor! Ik wil best helpen met de laatste hapjes yoghurt, maar niet het hele bakje. Haar broertje van 1 eet op dit moment nog meer zelf dan zij.

Hebben jullie nog tips het zelf eten te stimuleren? Ik 'dwing' haar nu steeds, maar daar wordt het niet gezelliger op en ik merk weinig vooruitgang! Ze zit overigens in een fase dat alles 'vies' is.

2. sm1990

sm1990 Bekend lid

28 nov 2012
    618
    9
    18
    hier 3.5 voer hem altijd. komt vanzelf wel dwingen werkt everechts hier...

3. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Misschien een afhankelijke fase.
    Ik zou er geen al te groot probleem van maken.
    Komt vanzelf wel weer een tijd dat ze het juist zelf wil doen denk ik.

4. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    ik zou daar bij een kind van 3 niet eens aan beginnen eerlijk gezegd. Als ze het eten niet in haar mond wil stoppen heeft ze waarschijnlijk geen honger..
    In welk opzicht 'dwing' je haar? Meestal werkt dit averechts namelijk..

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.299
    10.268
    113
    Ik ben ook benieuwd hoe je haar dwingt. Ze wil gewoon eten maarze wil er hulp bij hebben. Ik zou daar niet moeilijk over doen ik denk dat veel mensen al blij zijn als ze er iets in kunnen krijgen.

Eten jullie misschien wat laat? Uk is bijna 3 en wil alleen hulp als hij moe is.

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Oh hier is dat vrij simpel: jammer dan. Ik wil inderdaad best met een hapje helpen of een laatste beetje, maar ik ga geen hele bakjes of bordjes voeren. Misschien zelf een X aantal hapjes en dan jij eentje? En dan zo langzaam weer terug naar zelf eten?

7. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    @Abri: goeie indd, hapjes zelf en hapjes door ons.

Ik dwing haar door steeds 'neem eens een hapje' 'volgende hap' 'is je mond al leeg?' Heel vermoeiend :( en ze wordt er bloedchago van, haha!

We eten overigens niet laat, meestal kwart voor 6.

8. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Jeetje, bij een meid van 3? Ik zou er ook echt niet aan beginnen. Ze is echt al groot genoeg om het zelf te doen en vooral ook te begrijpen. Ik zou het volledig loslaten. Gewoon niet meer doen. Eet ze dan niet, jammer dan. Ze gaat het vanzelf wel weer oppakken. Maar zolang jou er aandacht aan geeft zal ze het blijven proberen.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Als ze zelf niet eet zou ik het lekker laten....niks van zeggen ook. Een 3 jarige ga ik echt geen hele maaltijden zitten voeren.

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wel herkenbaar hoor... hier ook zo'n fase dat ze het wel best vond. Gaven wij het (of oma) dan at ze zo een bord leeg, zo niet, dan niet.
    hier was het een fase... maar ik weet niet meer hoelang ofzo ;) .

11. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Hier heeft ze heel lang heel slecht gegeten. Totdat ze ook nog begon af te vallen en toen ben ik wel weer gaan voeren. Maar nu eet ze weer heel goed zelf en met smaak. Ze mag nu ook zelf haar eten snijden en dat vind ze prachtig.

12. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Hier ook een fase. Ik moet ook weer de halve dag aan de hand meelopen naar van alles. Blijkbaar heeft ze er even behoefte aan; als ik grapjes maak dat ik weer een lieve aanhankelijke baby heb wordt ze woedend :D

(ze gaat vervolgens ook zelf eten/aankleden etc maar het is geen blijvend succes, dus ik help maar een beetje soms, tot het voorbij is).

13. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Mijn 3-jarige zit al langere tijd in zo'n fase ;). Ze zegt ook letterlijk dat ze niet groot wil zijn. Ik weet niet zo goed waar het vandaan komt, maar ik probeer altijd een beetje midden weg te vinden. Niet teveel dwang, maar toch ook een grens aangeven.

Hier betekent dit dat ik alleen help met de laatste hapjes. Zoals ik haar dagelijks moet herinneren ;)... (ze blijft het proberen...)

14. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hier is de jongste ook een kind wat graag gevoerd wil worden.

Bij ons ging het meestal zo; ik schep wat op zijn bord, eet smakelijk en iedereen gaat eten. Hij wou gevoerd worden en ik gaf aan dat hij zelf mocht eten. Dan kwam er een hoop kabaal uit (schreeuwen, huilen, boos doen). Op het moment dat de rest klaar was kwam er weer een hoop kabaal uit want "ik kan niet zo snel eten" (soms zaten we al bijna 30 minuten). En ging hij alsnog eten want hij wou een toetje. En dat maanden lang.... Elke dag weer geschreeuw en gegil en hij bleef maar volhouden. Ik was het zo zat. Niet eten? Prima, wat jij wilt. Maar elke dag zoveel kabaal? Nee, dank je. (Wat we ook probeerden, niets leek effect te hebben)

Ik heb ervoor gekozen om eerst om en om een hapje te doen. Daarna hij 2 hapjes en ik 1. En nu zijn we zover dat hij bijna alle hapjes doet en ik de laatste of tussendoor alles bij elkaar schuiven. En dan wel op het moment dat iedereen eet.

15. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Oudste dochter (4) wil ook heel graag gevoerd worden... Met de jaarwisseling hebben we twee afspraken gemaakt.

1: haar tutje blijft voortaan in haar bed liggen overdag, zodat ze overdag niet meer duimt.

2: voortaan zelf eten.

Punt 1 gaat verbazingwekkend goed! Ik had echt drama verwacht, want haar tutje is haar alles. Maar ze wacht braaf tot ze naar bed gaat met duimen. Ben ontzettend trots op d'r!

Punt 2 blijft een dingetje... Het is zo'n groot iets voor haar. En wat al gezegd is, het wordt er niet gezelliger op. Ik kan ontzettend op mijn strepen gaan staan, maar dan wordt het zo'n negatieve sfeer aan tafel. Of ze eet niets...of ze doet er echt een uur over. De makkelijke dingen (friet, pannenkoeken) eet ze zelf. Bij de rest doen we het nu weer even om en om. Zij een hapje, ik een hapje. Vind het eigenlijk ook te zot, maar ben al zo blij met punt 1 ;). Punt 2 gaat vast ook een keer lukken.

16. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Hier zoontje van 2,5 die soms ook liever wordt geholpen, net hoe z'n pet staat.
    Hier zeg ik dat ik altijd eerst m'n eigen eten op eet en dan pas help, meestal neemt hij in de tussentijd dan al wel zelf wat happen en help ik daarna nog verder met de rest.
    Hij is soms ook gewoon te eigenwijs, wil alles met z'n lepel eten, maar wordt dan boos als de aardappel of de broccoli eraf rolt, maar een vork gebruiken vertikt hij dan. ;)
    Zou het ook geleidelijk en spelenderwijs wat proberen af te bouwen.
    Hier help ik 'm overigens met fruit bijna altijd, tenzij hij fruit eet voor de tv. Hij is nooit een goeie fruiteter geweest, eet pas sinds z'n 2e verjaardag fruit in stukjes en vind het ook belangrijk dat hij dat eet. De enige manier dat hij 't nu wil eten is als mama hem helpt. Inmiddels wil hij wel gewoon een banaan afhappen. Maar ik hoef hem echt niet zo een stuk peer of appel in z'n hand te geven, moet in stukjes en met een vorkje prikken, appel doet hij soms wel de stukjes met z'n handjes in z'n mond.
    Dat is ook zoiets waarvan ik denk, hij is uiteindelijk ook fruit in stukjes gaan eten, dus dit zal ook wel een keer goed komen. :)

17. JJ1980

JJ1980 Niet meer actief

Hier eten/aten alle kinderen zelf vanaf maximaal 2. Echt 3 jaar, stop ermee :$
    Geef haar een vork/lepel/mes en succes. Eet ze niet, jammer dan heeft ze maar honger. Ze is oud genoeg om dat na een paar dagen te snappen.
    Hier wordt door mijn jongste ook nog vaak met de handen gegeten, ook goed.

Mijn oudste en jongste aten met anderhalf zelf. De middelste duurde wat langer. Maar zo kan je zelf toch niet lekker eten? Wordt alles koud haha.
    Ik doe wel alle maaltijden alleen, dus misschien dat dat de reden is, ik kan niet alles.
    Vanaf 4/5 jaar smeren ze zelf brood ook. De jongste wil dat nu al en krijgt het nog voor elkaar ook :D

18. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Bedankt voor alle reacties! Leuk om alle verschillen te lezen.

Dl zit indd in een afhankelijke fase (noemden anderen al). Ze speelt graag 'baby', wil opeens niet meer zelf naar de wc, niet meer zelf jas aandoen. Fase van 'zelluf doen' lijkt lang geleden :) Voor de duidelijkheid: dit deed ze eerst wél zelf, eten dus ook! Maar afgelopen periode opeens niet meer. of na veel 'gedoe'. Biij de gastouder eet ze blijkbaar wel zelf, want die kan haar moeilijk gaan voeren met alle andere (en jongere) kinderen aan tafel.

We gaan eens proberen!

19. s82

s82 Actief lid

10 mei 2011
    451
    18
    18
    Onze kinderen van 3 en 5 worden beiden nog "gevoerd"
    Anders duurt t super lang.

20. Boommm

Boommm Niet meer actief

Als ze niet zelf eet dan eet ze niet. Ik ga er geen drama van maken, maar ga haar ook echt niet voeren. Wil inderdaad best helpen met een laatste hapje yoghurt of iets dergelijks, maar verder is ze oud zat om het zelf te doen. Doet ze het niet gaat ze met honger naar bed, ook prima.

Deel Deze Pagina