Baby met "moeilijke poep" hoe helpen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door tupp, 28 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ons zoontje heeft sinds een week of twee vaak last van "moeilijke poep". Hij doet erg zijn best, maar er komt niks uit. Hij moet dan ook erg hard huilen. Zijn poep (als die eindelijk eruit komt) lijkt niet heel hard, hooguit een beetje taai. (lekker smakelijk hè? Sorry)

Heeft iemand een idee wat we kunnen doen om hem wat makkelijker te laten poepen? We hebben het idee dat hij wel genoeg drinkt, want hij heeft flnke plasluiers. Hij eet elke dag bruin brood. Het lukt niet om elke dag fruit en groente te eten, maar hij krijgt sowieso altijd wel één van de twee, meestal beide. Hij krijgt dus ook wel vezels binnen, volgens mij. Hij krijgt nu nog witte pasta en witte rijst ipv volkoren pasta en zilvervliesrijst, dus dat is het enige wat we op dat gebied kunnen verbeteren. Maar dat mogen ze op deze leeftijd toch nog niet?

Nog wat anders wat we voor hem kunnen doen?

2. misa

misa Niet meer actief

Ooh wat vervelend hè, die moeizame ontlasting.
    Misschien kun je door zijn eten soms een beetje olijfolie doen?
    Nog meer drinken (en door de flessen extra water).
    Letten op de soorten fruit. Misschien altijd een pruim erbij geven?

Waarom mogen ze nog geen volkoren pasta en rijst dan? Als volkoren brood en pap mag, dan mag dat toch ook wel? Geen idee hoor! Wie weet reageert er iemand die het zeker weet.

En anders zou je altijd nog iets als roosvicee laxo kunnen gaan geven, in overleg met de ha.
    Succes!

3. tulip

tulip Niet meer actief

ik gebruikte kindicol druppels van VSM. Het is geen laxeermiddel, maar het zorgt ervoor dat de poep zachter wordt en het makkelijker gaat. Ik vond het echt een uitkomst.

4. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Mijn zoontje is ook tot nu toe een moeilijke poeper geweest, wat wel altijd goed hielp was veel water drinken en zonnebloemolie (theelepeltje) door 1 of 2 flessen. Huisarts zei dat dit ook geen kwaad kon, ik mocht het zelfs vaker doen als ik wou.

5. fafje

fafje Niet meer actief

citrusfruit mag nu wel vanaf 10 mnd...hier werkt sinasappel dus ehct goed....sowieso pruim ook enz...

idd olijfolie door de groentes/op brood

waarom mag volkorenpasta niet!?? mijn zoontje krijgt dat wel eens hoor...sowieso alles volkoren bijna..

mss kotm het door banaan!? hier ene tijd last van gehad...heb het toen ff niet meer gegegeven en alles kwam weer normaal en goed en op tijd ;)

6. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Hier ook kindicol druppels van VSM gebruikt,het werkte echt supergoed bij mijn zoontje.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Banaan heeft hij de laatste tijd niet gehad, wel een paar keer geraspte appel. Daar gaan we sowieso ook mee stoppen. Ik zal morgen inderdaad eens een beetje olijfolie proberen. Laxerende middelen en pillen / druppels wil ik pas doen als we het niet op een andere manier kunnen oplossen.

Nog meer tips?

8. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

idd een klein beetje olie door zijn voeding roeren.je zou ook kunnen kijken of hij mischien niet een wondje heeft opgelopen en dat het poepen mischien daarom vervelend/pijnlijk is.
    insmeren met bepanthen kan dan helpen.

9. lennylenn

o en ook uitkijken met gewone melk...alsje dat al geeft dan. mijn zoontje kreeg daar hele harde ontlasting van. hij zweette zich een ongeluk en gilde het uit van de pijn. niks hielp en toen ik stopte met het geven van normale melk was het over!
    ook kwarktoetjes ed even laten staan

10. lennylenn

hij heeft het no nog steeds en krijgt dus geen normale melk..hij krijgt alleen soyamelk al ruim een jaar

11. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    werkt hier ook goed!

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    @Lennylen: Hij krijgt nog geen melk, ik geef bv. Zelf drink ik wel melk, maar dat doe ik al vanaf het begin dus da zou het eigenlijk niet moeten zijn, volgens mij.

13. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Paar kleine slokjes vers geperst kiwi- of sinaasappelsap werkt licht prikkelend op de darmen, hier op advies ka gebruikt toen ze nog een ukkie was :D. Toen slechts een theelepeltje trouwens, maar toen waren de darmpjes ook nog niets (geen bijvoeding) gewend.

Lijnzaadolie werkt ook erg goed. En natuurlijk beweging en masseren of fietsen met de beentjes/draaien van onderbuikje. Zielig voor je knulletje!

14. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    kindicol druppels van VSM zijn homeopatisch,lijkt mij prettiger dan olijfolie of vruchtensapjes vooral als ie nog weinig gewend is,ben altijd zo bang dat ze daar kramp van krijgen.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Persoonlijk denk ik dat olijfolie of een vruchtensapje minder kwaad kan dan homeopatische middelen. Ik geloof niet zo in thuisdokteren. (Wel in homeopatische medicijnen op zich, maar dan ook in overleg met een (huis-)arts die zich in homeopathie verdiept heeft. Zomaar op de gok wat middeltjes toedienen, zie ik niet zo zitten.)

Vanochtend had zoonlief gelukkig een flinke poepluier, dus voor nu is de lucht weer even geklaard. Ik had bij het voedingscentrum gelezen dat je beter niet met zilvervliesrijst en volkorenpasta kunt beginnen. Ik dacht dat het pas vanaf een jaar mocht, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dus we stappen daar nu toch op over. Ik zag net dat hij inmiddels ook oud genoeg is voor ontbijtkoek.

We gaan de hoeveelheid vezels in zijn dieet maar eens opbouwen. En kijken of hij naast zijn gewone drinken ook wat extra water lust. Hij heeft vanochtend al een beetje olijfolie op brood gehad. Eerst maar eens kijken hoe het daarmee gaat.

Hij was trouwens vandaag ook nog huilerig, maar ik had nu niet het idee dat hij last had van zijn buik. Hij heeft vandaag in ieder geval niet zitten persen ofzo. Dus misschien speelt naast buikpijn ook nog wel wat anders mee. Van zijn tandjes had hij de vorige keren niet veel last, dus ik betwijfel of dat het is. Volgens mij ook geen oorpijn ofzo. Misschien één van de sprongetjes? Het is zo lastig dat ze niet gewoon kunnen zeggen waar ze last van hebben hè?

16. sneeuw

sneeuw Fanatiek lid

29 okt 2010
    1.671
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb reakties niet gelezen maar als hij geen fruit wil, kun je misschien sinaasappel persen. Desnoods wat water er door en in de tuitbeker/fles. Daar deed de mijne het goed op. Oh ja en extra water door de melk, werd mij geadviseerd

17. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Ik zou helemaal stoppen met rijst voorlopig. Dat stopt behoorlijk. Kiwi laxeert prima, de gele variant is lekker zoet en kunnen ze al jong krijgen. Mijn dochtertje is behoorlijk allergisch voor e.e.a. maar gele kiwi gaat uitstekend. Als je kind echt heel erg verstopt zit, is er overigens niets mis mee om incidenteel een keer lactulosestroop te geven. Vrij verkrijgbaar bij bijv kruidvat. Daarna kun je dan weer verder met goede voeding, het is belangrijk om eerst die harde ontlasting weg te krijgen.

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Stopt zilvervliesrijst ook? Dat wist ik niet. En rijstwafel? Wij hebben echt een klein rijstmonstertje, hij is er dol op. Hij krijgt elke dag een rijstwafel en hij eet 3 tot 4 keer per week rijst. Net als zijn ouwelui is meneer niet zo gediend van gekookte aardappelen. ;) We wisselen pasta en rijst dus een beetje met elkaar af. Af en toe krijgt hij alleen groente of we proberen weer eens aardappelen (als hutspot met wortelen vindt hij het wel lekker.)

Oké, exit rijst dus. Maar eens kijken hoe het met zijn nieuwe 'dieet' gaat. Dan gaan we de ilverviesrijst gewoon pas langzaamaan opbouwen als zijn stoelgang weer helemaal normaal is. Dan zien we wel of rijst een deel van het probleem is.

19. Aszz

Aszz Niet meer actief

Pruimen werken hier erg goed, en het is er het seizoen voor.

20. margreet78

margreet78 Bekend lid

14 mrt 2008
    882
    0
    0
    Zilvervliesrijst allicht wat minder (weet ik niet zeker), maar rijstwafels komen er bij mijn dochtertje echt niet meer in, dat verstopt bij haar heel erg.

Deel Deze Pagina