Gisteren had vriend vrije dag en gingen we winkelen. We gingen even ergens eten. Ik ging alvast bestellen en vriend trof 2 kennissen. Ze waren allemaal druk in gesprek en ik ben er gewoon bij gaan zitten. Vraagt vriend aan zoontje , heb je ook hallo gezegd ? Hij zegt 'nee'. Zegt vriend 'net als mama'. Zijn kennissen kunnen dan niet goed Nederlands , maar ik was erg boos. En nu is vriend nog steeds boos en praat bijna niet tegen mij. Ik vind dit toch zo ontzettend kinderachtig of is hij terecht boos ?
Als jij die mensen niet kent, is het aan je vriend, dat hij ze aan jou voorstelt. Hij is onterecht boos en vind dit wel heel erg kinderachtig.
Cultuurverschil? Mijn vriend heeft ook een andere culturele achtergrond als ik en wij kwamen er ook al snel achter dat we andere dingen vanzelfsprekend vinden. De dingen benoemen helpt ons heel erg, zonder de ander verwijten te maken. Hij had je niet terecht mogen wijzen als een kind en jij had hem misschien niet moeten afvallen waar zijn kennissen bijzaten. Dus jullie zijn beiden 'fout'. Probeer in ieder geval mekaar duidelijk te maken waarom jullie zo boos zijn en houd daar in het vervolg rekening mee. (En als dat niet lukt, dan afspreken dat tussen jullie twee te bespreken en niet met toeschouwers)
Inderdaad erg kinderachtig... Ik kan me voorstellen dat als zij druk in gesprek waren, je geen hallo hebt gezegd en er gewoon bij bent gaan zitten. Kende jij die kennissen al? Anders had je vriend jou ook kunnen voorstellen, maar dat heeft hij dus niet gedaan. Wat ik dan juist weer onfatsoenlijk vindt.
Je had best even hallo kunnen zeggen toen je erbij ging zitten, maar ik vind dat de manier waarop je vriend dit kenbaar maakte wel kinderachtig. Net als dat hij nog steeds boos is.
Tja, ik denk ook een cultuurverschilletje/opvoedingsverschilletje. Op zich is het normaal om even hallo te zeggen, ook al zijn ze in gesprek. Ik bedoel: je komt er per slot van rekening wel bijzitten, dus ze zijn toch afgeleid. Maar zij hebben ook niks gezegd, hun gesprek niet onderbroken even om te groeten, toen jij en je zoontje erbij kwamen zitten? Vind ik ook wel erg onbeleefd: het kan van twee kanten komen, zou ik zelf denken.... En dat je vriend er nu nog zo boos om is en niet tegen je praat: heeeeeeeel kinderachtig. Puberale reactie, zoiets doet een volwassen vent (of vrouw) niet.
Dat je niks zegt en er wel bij gaat zitten, vind ik inderdaad niet netjes. Mensen zien je wel, ze zijn afgeleid van hun gesprek, dan kun je net zo goed even iets zeggen en jezelf voorstellen. Maar dat je vriend er zo'n punt van maakt, vind ik dan ook weer overdreven.
jeetje is ie daar echt boos over??? ja dat vind ik idd erg overdreven en kinderachtig. Oke misschien had je hallo moeten zeggen maar om dan zo te reageren
zo he dat is kinderachtig! Natuurlijk had jij ze kunnen begroeten, maar blijkbaar deden ze dat bij jou ook niet en heeft je vriend je ook niet aan hun voor gesteld. Sneu om dat zo te zeggen
Je zegt er niet bij of je deze kennissen van je vriend al eerder hebt ontmoet. Misschien zit er wel een geschiedenis achter dat je vaker geen hallo tegen ze hebt gezegd of geen poging onderneemt om met ze te praten. Ik neem aan dat ze wel Engels kunnen of dat je vriend best even voor je kan vertalen als je iets wil zeggen tegen ze. Of misschien zeg je nooit iets tegen alle kennissen/vrienden van je vriend. Dan begrijp ik het wel dat hij nog steeds boos is, je doet dan immers nooit moeite om ze te leren kennen. Hoe dan ook, of ze nou Swahili spreken of niet, niet groeten is in alle culturen onbeleefd. Jij kwam erbij zitten, dus in mijn ogen lag het initiatief tot hallo zeggen bij jou.
Of ze nou wel of niet fout zat (in mijn ogen had ts inderdaad ook even kunnen groeten, kleine moeite), ik vind dat haar vriend toch echt het meest fout is hier. Je vrouw/vriendin op zo'n manier de les lezen waar anderen bij zijn vind ik echt not done!
Ik vind het behoorlijk kleinerend van jouw vriend... Hij had jou aan die mensen moeten voorstellen en kan toch niet zomaar verwachten dat jij tegen iedereen gedag zegt die je niet kent? Hoe hij vervolgens heeft gereageerd is kinderachtig en kleinerend, ik zou er nog eens goed met hem over praten want dat kan echt niet! Hij had er achteraf iets over kunnen zeggen, maar niet waar die mensen bij waren en niet op de manier waarop hij dat deed.
Mee eens. Vind wel dat een groet op zijn plaats was geweest aangezien jij er bij komt staan, en al helemaal als je ze al 'kent' (dat is me niet duidelijk?). Maar dat je man/vriend je zo te kakken zet waar iemand bij staat vind ik niet netjes. Hij ie best kunnen aankaarten op het moment dat jullie weer alleen waren, en dan op een respectvolle manier.
Dat ben ik met je eens. Wellicht is dit wel normaal in zijn cultuur, en zijn de man/vrouw-verhoudingen daar niet gelijk. We weten echter niet of er een voorgeschiedenis is voorafgegaan aan deze ene situatie die TS neerzet. Wie weet doet ze dit wel vaker, irriteert haar vriend zich daar aan, en was deze keer de welbekende druppel waardoor hij zo reageerde?
Ik zie nu al meerdere keren cultuurverschil, of andere man/vrouw verhoudingen voorbij komen. Maar waar hebben jullie gelezen dat de man van ts niet nederlands is? Ik heb alleen gelezen dat de vrienden van de man van ts niet goed nederlands spraken. Heb ik dan ergens over heen gelezen, of gaan jullie er van uit dat de man van ts niet nederlands is omdat hij vrienden heeft die niet goed nederlands spreken?
En dat niet alleen.. als hij wel een andere cultuur heeft hoef je nog niet zo te reageren hoor. Ik vind het altijd zo belachelijk dat je dat als vrouw dan maar moet slikken, kom op zeg
Ik ga van de mogelijkheid uit omdat zij aangeeft dat de kennissen niet goed Nederlands spreken en dat de vriend daarmee druk in gesprek was. Een aanname, dat klopt. Vandaar mijn vraagteken. Niet negatief of positief, maar communiceren over dingen die je zelf vanzelfsprekend vindt, is dan heel belangrijk, weet ik uit persoonlijke ervaring. Anders natuurlijk ook. Afgezien daarvan, kan ik me helemaal goed voorstellen dat zij flipt als ze als een kind behandelt wordt en dat hij vervolgens flipt omdat ze (weer een aanname) voor de kennissen laat blijken boos te zijn. Ik zou ook pissig zijn, of ik nou haar was, of die vriend. Ze is trouwens sinds het posten van haar bericht niet meer online geweest, misschien dat het verhaal daarom een eigen leven gaat leiden. Maar wat de uitgebreide versie van het verhaal ook is, die zal mijn oordeel over 'overdreven of niet' aanzienlijk kunnen veranderen. Daarom heb ik daar ook op dit moment geen mening over.
Ja, ik ging ervan uit dat haar vriend allochtoon was, doordat hij kennissen heeft die niet goed Nederlands spreken. Als dat niet zo is, dan mag TS dat ook verduidelijken, net als het feit of er een voorgeschiedenis aan die hele situatie hangt.