Mijn zoontje is 12 maanden en elke avond hebben we een enorme strijd met tandenpoetsen. Maar hij heeft 8 tanden en 3 kiezen dus het is wel belangrijk. Inmiddels werkt het alleen als ik hem ongeveer in de houdgreep neem en dan schreeuwt hij alles bij elkaar. Ik vind het echt ZO zielig! Heeft iemand tips om dit beter te laten worden?
Pff was hier ook zo... nu geef ik haar zelf de tandenborstel en ´poetst´ ze zelf. De dagen dat ze beetje lekker in haar hum zit poetst ik even extra goed, voor de rest poetst zij en help ik een beetje zodat de borstel elke tand een beetje geraakt heeft... mijn hoop is dat het straks minder een issue wordt (of blijft) als ik haar nu zelf regie geef.
Hier vind ze het ook echt niet leuk als ik het doe. Ik geef hem haar ook zelf en laat haar dan "poetsen" ik mag ook niet helpen, ze wil het echt zelf doen. En ze vind het prachtig als ze dan ook langs mijn tanden mag gaan met haar kleine tandenborstel
Wat meer 'speels' proberen? Liedje zingen, gekke bekken trekken en ondertussen je kindje leren wennen aan de tandenborstel in de mond.
En laten poetsen voor de spiegel ofzo? Wij hebben onze dochter laten poetsen voor de camera vd ipad. Ze werd er een stuk rustiger van em ze vind het leuk om te zien wat er gebreurd en wat ze doet. Eerst doe ik het en daarna mag ze het zelf doen. Op de dagen dat ze desondanks geen zin heeft blijf ik gewoon relaxt en doet ze het zelf maar.
Tandenpoetsen is niet optioneel hier. Dus of ze nu wil of niet, wij poetsen eerst haar tanden en dan mag ze zelf poetsen. De ene keer gaat het redelijk soepel, de andere keer is het een groot drama en is de houdgreep nodig. Misschien streng, maar in sommige dingen heeft ze niets te willen. Dit moet gewoon gebeuren.
Hier vind ze het nog steeds niet leuk. Gauw dr handen voor de mond, lippen stijf op elkaar haha.. soms moest ze er om huilen, maar dat maakt het juist makkelijker! Kan ik overal bij Later heb ik een liedje er bij gezongen.. tot het abc liedje was afgelopen waren we klaar.. en nu, doe ik na 10 seconden vechten , gewoon haar tanden poetsen zonder dat ze tegen stribbeld, na een minuutje is ze er wel klaar mee, maar leuk is het niet. Zelf poetsen heeft hier geen zin, ze sabbelt de tandpasta er vanaf en dan is ze wel klaar haha
Jep hier ook een drama haha... Ik laar haar eerst zelf doen en dan erna same poetsen, pak ik haar handje en poetsen we. Dit lukt ook niet altijd en moet ik het ff snel snel doen voor ze haar lippen stijf op elkaar zet, liedje zingen doe ik ook erbij, alles speels gewijs. Maar dit lukt de ene dag beter als de andere...
We deden het hier eerst liggend, maar zittend gaat het veel beter. Ik mag zolang poetsen als nodig is. Papa moet opschieten, daar pakt ze de borstel af.
Eigenlijk hetzelfde als @Username... Maar heb dan ook een vriendin als slecht voorbeeld.. Bij haar dochter was tandenpoetsen ook altijd drama en dus liet ze het maar een beetje zoals het was.. Bij het eerste tandartsbezoek had dochterlief echter wel 3 gaatjes!! Nu snap ik dat dit ook te maken kan hebben met de kwaliteit van het gebit maar ik wil mezelf nooit af hoeven vragen of het daaraan ligt of aan de manier van poetsen.. En dus wordt hier goed gepoetst of ze nou wil of niet Overigens heb ik best makkelijk praten want tandenpoetsen is eigenlijk nooit een drama bij onze dochter. ´s Morgens mag ze `zelf poetsten` en omdat het nog maar 1 keer per dag hoeft is dat extra en is alles wat ze "raakt" en "poetst" mooi meegenomen.. 's Avonds poetsen ik of manlief haar tandjes en dan gebeurt het goed! En daarna mag ze ook altijd "zelf nog even poetsen". Over het algemeen gaat het prima, behalve als er tanden of kiezen op doorkomen staan (zoals nu) maar dan gaat ze maar even in de houdgreep.. Het is dan ook geen drama, ze duwt enkel haar tandenborstel naar buiten met haar tong.. Denk als je het haar regelmatig zelf laat doen dat het wat minder een "ding" wordt? Misschien het proberen waard? Succes!
Hier ook al weken verschrikkelijke drama. Krijsen. Niet uit woede maar alsof het pijn doet. Er zitten ook allemaal bulten waar kiezen aankomen. Dus het doet hem gewoon pijn. Ook zit er altijd wat bloed op het tandenborstel na het poetsen. Ik ben er nu even minder streng in. Als de borstel alle tandjes maar even geraakt heeft. Straks na het doorbreken weer wat strenger.
Hier ook drama. Mevrouw is 13 maanden. Zelf laten poetsen is nog niet aan de orde, ze bijt in de borstel. Ze mag er wel even mee rommelen als we klaar zijn. Ik ga altijd op de grond zitten, haar tussen mijn benen ingeklemd, half liggend. Soms lukt het zonder gehuil, maar meestal is het huilen geblazen, maar dan kan ik er wel goed bij, haha! Soms vind ze het ook leuk als ik ook mijn tanden poets, maarja, erg praktisch is dat niet, haha! Ik hou me wel consequent aan elke avond tandenpoetsen, anders krijgt zij haar zin.
Bedankt voor alle reacties! Ik heb hem vanavond zelf de tandenborstel laten vasthouden en ondertussen met mn vingers wat tandpasta op zn tanden gesmeerd, dat ging goed! Dus misschien koop ik er wel een tweede tandenborstel bij zodat hij die zelf kan vasthouden en dan hoop ik dat ik ondertussen een beetje kan poetsen
Hier dezelfde ellende, we hadden alles geprobeerd maar het bleef drama. Nu kregen we van.iemand de tip om hem ondertussen af te leiden met ipad, telefoon, zoiets. Nu poetst mijn man zijn tandjes terwijl ik de telefoon vasthoud en tom cat aanzet. Das een poes die je napraat met een hoog stemmetje. Hij vind het geweldig en sindsdien vind hij tandenpoetsen geen probleem meer
Hier gaat het redelijk. Mn zoontje sabbelt wel gelijk de tandpasta eraf. Ik doe het liggend op de commode en zing liedjes en kietel hem op zn beentjes. Daarna geef ik hem de tandenborstel en lopen we naar de badkamer.
Wij gebruiken het tandenpoets-liedje op de melodie van vader Jacob. "Tandjes poetsen, tandjes poetsen Heen en weer, heen en weer Onder en boven, onder en boven Nog een keer, nog een keer. Tandjes poetsen, tandjes poetsen Heen en weer, heen en weer Onder en boven, onder en boven Nu niet meer, nu niet meer" Klaaaar Na het liedje is het gewoon klaar met het hele tandengepoets. Dan mag hij kiezen of hij zelf nog even na poetst of dat het gewoon klaar is en hij zijn mondje mag naspoelen met water. Het werkt hier als een trein. Soms heeft hij last van een tandje dat doorkomt (hij heeft ze bijna allemaal al) en sputtert dan een beetje tegen, maar 99% van de tijd gaat het goed op deze manier
Mijn zoontje is wel iets ouder en na een half jaar ruzie met tanden poetsen heb ik nu voor ons eindelijk de oplossing gevonden. Ik zet hem op de wasmachine en dan mag hij zelf zijn tandenborstel onder het water houden, vasthouden met de (helft) tandpasta er op doen en heel even zelf poetsen. Ik ga dan zelf ook mijn tanden poetsen en dan ga ik tegen over hem staan, doe nieuwe tandpasta op zijn tanden borstel en dan mag hij mijn tanden poetsen en ik de zijne. Eindelijk zonder gevecht!
Rond een jaar was het heel simpel: meestal in de houtgreep. Met 1,5 jaar heb ik verteld dat er vieze beestjes in haar tanden komen als we niet poetsen. Sinds die tijd poetst ze graag, en zegt ze zelf: kom mama poetsen, beestjes weg halen!
Misschien vind hij de tandpasta niet lekker? Elektrisch poetsen mag pas vanaf 3 jaar dus voor nu een zacht borsteltje en spelenderwijs met liedjes proberen. Ook in spiegel laten kijken kan helpen. Maar inderdaad is tanden poetsen hier ook een verplichting, ook wij moesten dochter af en toen in de houdgreep nemen toen ze kleiner was. Je kunt ook je man een boekje laten lezen, terwijl jij poetst. Is hij wat afgeleid.