Wat kan een dreumes van net 2 allemaal?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Nataly1972, 23 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nataly1972

Nataly1972 Fanatiek lid

8 jun 2009
    4.279
    1.418
    113
    Vrouw
    consulent Wonen
    Hengelo
    Mijn zoontje wordt morgen 2 jaar en ik ben benieuwd wat hij eigenlijk allemaal zou moeten kunnen qua motoriek.

Nu is daarin niet zo sterk. Hij rolde nog niet met 1 jaar en daar hebben we fysio voor gekregen. Hij liep los met 19 maanden en nu loopt en rent hij het hele huis door. Hij is hypermobiel.

Hij kan een bal schoppen en gooien maar hij kan nog niet goed op een loopauto zitten en vooruit komen. Wel zitten natuurlijk maar niet met de voetjes bewegen zodat hij vooruit komt. Op een driewieler weet hij niet wat hij met trappers moet doen. Hij klimt op de glijbaan maar net dat laatste treetje en dan gaan zitten om eraf te glijden lukt hem niet. Blokjes stapelen en een vormenstoof gaan prima. Het gaat dus eigenlijk om de motoriek in zijn heupen en benen.

Mijn oudste zoon was een vlotte en kon dat allemaal allang met 2 jaar dus ik weet niet wat nu bij zijn leeftijd hoort.

2. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Hier kan ze "fietsen" op dr driewieler
    glijbaan op
    op loop auto/fiets racen
    springen met beide benen te gelijk in de lucht.

Denk dat dat het wel is kwa benen

3. Tamio

Tamio Niet meer actief

Misschien moet je hem helemaal niet vergelijken met kinderen die niet hypermobiel zijn? Ik heb er geen verstand van hoor en zou de fysio waar hij in behandeling is geweest even bellen en deze vraag voorleggen.

4. MMarianne

MMarianne Niet meer actief

Denk ook dat vergelijken weinig zin heeft, sowieso niet...hypermobiel of niet.

Maar om je toch wat te vergelijken te geven: zoontje liep ook 'pas' met 18 maanden, met precies twee jaar ging ie zelf nog niet zitten bovenaan de glijbaan maar met 2 jaar en 3 maanden is het inmiddels een glijbaanverslaafde. Hij springt, rent, klimt, voetbalt,. Z'n loopfiets vindt ie geweldig, al sinds dat ie anderhalf is, maar trappen op z'n driewieler lukt nog niet....ik hou me eerlijk gezegd niet zo bezig met wanneer ze iets zouden moeten kunnen.

Alvast gefeliciteerd :)

5. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zoontje hypermobiel en extreem lenig (kost hem dus veel energie om te bewegen)
    met 2 jaar kon hij springen beide voeten van de grond, 2 seconden of zo op een voet staan. trap beneden, boven. fietsen wilde hij ni. 3wiel overgeslagen (met 3 jaar 7 maanden ineeens met zijwielen fietsen) pen goed vast houden, klimmen, rennen, voetje voor voetje op dun line lopen, (los lopen kon hij met 14-15 maanden oud)rijgen, broek onderbroek omlaag en aan(joggingbroek types en onderbroek vooral), kleine bal gooien.. schoppen een bal die naar hem toe beweegt.

hurken en iets van de grond pakken.

ik kan niets meer bedenken. maar als er iets is dat je specifiek wil weten, stel me je vraag. zoontje is dus ook hypermobiel en lenig.

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    o ja glijbaan klimde hij wel, ook steeds van t glij gedeelte omhoog. pfff.

7. Eylem

Eylem Niet meer actief

Mijn dochtertje is net 2.

Ze liep rond haar eerste verjaardag. Kan zelf de trap op, af met hulp. Kan niet fietsen (maar dat snapt mijn oudste ook nog steeds niet) op een driewieler oid, kan niet springen, kan soort van rennen, kan zelf de glijbaan op en af.

Ik maak me geen zorgen en ga ook niet vergelijken, mijn oudste was grof motorisch ook niet zo vlot en kan inmiddels ook gewoon springen en rennen en zal best ook nog leren fietsen.

8. Amethist

Amethist Niet meer actief

Volgens mij is het prima wat je zoontje allemaal al kan.

Mijn zoontje ging pas lopen op zijn 2e verjaardag. Hij kon toen dus ook nog geen bal schoppen etc. Hij kon wel op een loopauto vooruit komen. Fietsen op een driewieler kon hij toen nog niet. Nu nog steeds niet overigens en hij wordt in juni 3. Hij kon idd ook een glijbaan op klimmen. Hij kon nog niet springen.

9. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    #9 Roozjuh, 23 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2014
    ehmm wat kan mijn dochter allemaal... trap op en af is een makkie voor haar helaas(hebben een open trap in de woonkamer, wat een feest...) Glijbaan ook geen moeite mee, die beklimt ze al sinds 11maanden oud zo'n beetje. stift kan ze op de goeie manier vasthouden, driewieler heeft ze de kracht nog niet echt voor maar met haar loopmotortje gaat ze er vandoor. daarin tegen snapt mijn zoontje van 4 niet wat je met een loopfiets moet doen en is dingen met evenwicht echt een hele opgave voor hem. kwa ontwikkeling lopen mijn kinderen redelijk gelijk terwijl er 3jaar tussen zit, jongste loopt erg voor en oudste iets achter

10. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Mijn dochter kan:
    Trap oplopen
    Trap af doet ze op haar billen meestal
    Springen met twee voeten van de grond
    Glijbaan opklimmen (de hele hoge ook doodeng vind ik het)
    Loopauto komt ze goed mee vooruit
    Loopfietsje met vier wielen gaat ook goed (hoeft nog geen evenwicht te bwaren dus)
    Driewieler snapt ze nog niet
    Kleine blokjes bouwen kan ze goed
    Kan goed met bestek eten (ook soep en pap en kan ook beetje boter op een broodje smeren)

Heel gemiddeld volgens mij :)

11. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Driewieler met trappers hoeft echt nog niet hoor!
    Hier op het cb werd alleen gekeken naar of ze recht liep, of een bal kon op pakken en enigszins gericht kon gooien.

12. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Hier een dochter die hypermobiel is, ze wordt volgende week 2.

Ze kan sinds 2 maanden springen, met 2 benen van de grond;
    Ze kan sinds 3 weken met haar loopfietsje vooruit (4 wielen);
    Ze liep met 18 maanden;
    Ze kan goed schoppen tegen een bal;
    Klimt met een klein beetje hulp de glijbaan op en glijdt er zelf af;
    Driewieler snapt ze niks van;
    Trap op en af met hulp;

Hier gaat ze sinds ze 19 maanden is naar peutergym en dat had wel een positief effect op haar grove motoriek.

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier liep ze met 15 maanden. Intussen kan ze de trap op, af met hulp, trap naar de glijbaan opklimmen en eraf glijden, een soort van rennen, op de loopauto, hurken en iets oppakken, netjes met een lepel eten of een vork.

Gooien kan ze heel goed ;)

Springen kan/doet ze nog niet.

14. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Mijn zoontje is 2,3 en ik verdenk hem ook van hypermobiel zijn (ben ik ook nml)

-Hij springt ook nog niet
    -Liep met 18maanden
    -Vind een loopfiets 'eng' en komt er ook niet goed zelf op/af.
    -Trapje naar glijbaan gaat goed alleen het laatste treetje en de draai tot zit kan hij niet.
    -3wieler /tractor hij komt er niet zelf mee vooruit.

Hier zit er ook wel wat angst bij heb ik het idee. Hij was al jong bewust van hoog/laag etc en is wat minder onbevangen in klimmen en klauteren.
    Hij heeft ook pas leren kruipen na dat hij liep, hij tijgerde altijd tot die tijd. Ik heb gelezen dat kinderen die niet gekropen hebben het sowieso moeilijker hebben met de dingen waar evenwicht van belang is. Want evenwicht behouden leren ze al veel met het kruipen.

Anderzijds praat hij in lange zinnen, is zijn woorden schat oneindig,kent hij alle kleuren en de cijfers / tellen van 1-10. Zijn fijne motoriek is mega goed (draaide de schroeven uit zijn bed).

Ik blijf erbij dat elk kind anders is en zolang ze zich ontwikkelen het goed is. Ieder kind op zijn eigen ritme..

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.186
    35.873
    113
    Mijn zoontje is 21 maanden:
    *loopt/rent
    *klimt overal op/af, ook hoge glijbaan in de tuin helaas.
    *loopfiets/brommer kan hij op vooruit
    *driewieler niet, maar die koop ik ook niet meer, want dat kunnen veel kinderen niet

Ik heb wel het idee dat mijn zoontje qua grove motoriek weer wat sneller is dan gemiddeld, dus ik weet niet of je hier wat aan hebt.

Daarentegen zegt hij nog geen woord.

Deel Deze Pagina