Goedemorgen Ik zit met een klein probleempje of eigenlijk.. het is meer een dilemma hoe meer ons lieftallig ukje huilt.. hoe meer ik het gevoel heb dat een KDV geen goed idee is ik zat dus net het nieuws te lezen. en zag dat er vanaf 1/1 meer regelgeving is voor gastoudergezinnen. waarmee dit misschien ineens toch een optie is geworden. nu vraag ik me enkel af.. heeft iemand hier ervaring mee? of is een kdv toch prettiger? (niet enkel voor anne.. maar ook voor onze gemoedsrust dus) zit nu op flexmoeders.nl te kijken en dat ziet er op zich wel goed uit maarja.. dat is ook maar een website he dus asl iemand goede ideeen heeft over dit onderwerp.. kom maar op
Wij hebben gekozen voor een gastouder. In eerste instantie zou Jesper naar een kdv gaan maar die belden op dat er geen plek was voor de dagen die wij hadden aangevraagd. Dus zijn wij op zoek gegaan naar een andere oplossing. Mijn schoonzusje had de kinderen toen ze klein waren ook altijd bij een gastouder en dat zag er wel leuk uit. Via marktplaats een advertentie gezet en iemand reageerde, zij werkte al via click (gastouderbureau) dus kennis gemaakt en het klikte meteen. Jesper komt daar in haar gezin met 2 eigen kindjes en nog 2 andere opvang kindjes. Zij heeft een garage naast haar huis dat helemaal is ingericht als speelkamer voor de kinderen. Die kamer is aangesloten aan de huiskamer, ze kunnen er dus zelf naartoe. Ik had hier een beter gevoel bij, dan bij een kdv. Ik ben regelmatig op een kdv geweest ivm mijn studiekeuze, en ik vond dat toch altijd wel druk. Ik ga Jesper wel als hij 2 is naar een peuterspeelzaal laten gaan omdat ik het wel belangrijk vind dat hij leert omgaan met veel kinderen tegelijk, maar nu mag hij nog lekker verwend worden met aandacht voor hem alleen! hahahaha. Suc6 met je keuze!
mja 1 van de redenen waarom ik dus nu twijfel over een kdv is inderdaad drukte en eventuele wisselende dagleiding. gezien gebleken is dat ze vooral van drukte gewoon practisch onhandelbaar word en onhandelbaar als je 2 maanden oud bent.. dat kan natuurlijk niet ze huilt letterlijk hele dagen aan elkaar vast dus tja.. dan ben ik bang dat een kdv misschien toch een te heftige overgang is van lekker rustig thuis.. maar een druk dagverblijf maar geen idee waar ik moet beginnen met het zoeken naar een gastouder dus zit nu op flexmoeders.nl te kijken en das op zich goed geregeld.. maar ben toch benieuwd wat andere mensen er ook van vinden dus
Julian gaat ook naar een gastouder, mijn vriend kent haar al 15 jaar. Ze heeft al 3 andere oppaskindjes. wij hebben voor haar gekozen omdat ik flexibel moet zijn voor mijn werk en dus geen vaste dagen aan kan geven om te werken. bij een kdv kan dat niet en we vinden het voor Julian fijn dat hij daar gewoon in het 'gezin' mee kan draaien. en ik denk dat zij Julian meer aandacht kan geven dan dat hij zou krijgen op een kdv. succes met je keuze! groetjes Lonneke
je begrijpt dat ik anne niet zomaar uit handen durf te geven he dat was de oorspronkelijke reden om te kiezen voor kdv althans maar ik ben bang dat het niks is nu niet met dat gehuil in ieder geval... daarbij.. straks woon je in maastricht ofzo... @lon: tja ik ken dus weinig mensen hier in het r'damse dat maakt het lastig om het bij een bekende te doen
Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een KDV. Ik stond er altijd redelijk negatief tegenover, maar moet zeggen dat ik blij met de keus. Bij ons is er steeds dezelfde leiding op de dagen dat mijn dochtertje gaat dan. Het is een lastige keus, maar volg je hart! Succes!
nou wij hebben Dano eerst naar een KDV gebracht, na een heleboel dingen die fout liepen diurect van het KDV afgehaald, en nu al een tijdje met veel plezier en vooral vertrouwen naar een gastouder gebracht. WIj kennen haar van een winkel waar ze werkte. gaat supergoed! en Dano is nooit van slag ofzo als hij daar is geweest.
Ik begrijp heel goed dat het moeilijl is om weer te gaan werken. Daarom heb ik gekozen om de eersten jaren niet te werken. Ik woon dichterbij je dan maastricht hoor
@fleur: ik zou ook best thuis willen blijven.. geen probleem was het niet.. dat we met een dubbele hypotheek worstelen op het moment.. dus echt een optie is het niet enneh.. waar woont u dan?
op goerree overflakkee dus dat heel wat dichter bij dan maastricht haha. Ik weet dat het een luxe is dat ik thuis kan blijven
hehe dat is heel wat dichterbij ja denk dat ik niet fulltime zou thuis blijven dan overigens maar zou gaan voor 2 hooguit 3 dagen werken. is financieel toch wel erg prettig om net iets meer te hebben en als mijn echtgenoot om wat voor reden dan geen werk zou hebben komt er tenminst enog wel iets binnen he maarja.. nu even geen optie helaas
mja gelukkig kijkt hij ook niet geheel negatief naar gastouders wat ons erg tegenstond is dat er practisch geen regelgeving is maar als het goed is.. is dat per 1/1 anders al zal het ongetwijfeld nog niet veel zijn
Hoeze geen regelgeving? Dat valt toch wel mee? Bij ons bureau moet je ook als gastouder een bewijs van goed gedrag en zo inleveren geloof ik. Dus niet zomaar iemand kan zich als gastouder voordoen. Ook hebben ze best goede controle volgens mij hoor. Het leek mij allemaal best goed opgezet. Ik heb er wel vetrouwen in in ieder geval...
Hoi hoi... ja dit blijft altijd een dilemma.. het is zo'n persoonlijke keuze voor iedereen! Ik werk zelf op een KDV, maar dan bij de BuitenSchoolseOpvang..ikweet precies hoe mijn collega's op het KDv werken, en hoe het er bij ons aan toe gaat! Mijn zoontje neem ik dus op 1,5e dag wanneer ik zelf moet werken mee naar mijn werk, en hij zitr dus op een KDV groep, naar volle tevredenheid ! Hij doet het hier erg goed, en heeft het goed naar zijn zin....Je moet ook goed naar je kind kijken, voor sommige kinderen werkt een KDV gewoon niet, dat zien wij vaak geneog op ons werk....en dat zeggen wij ook tegen de ouders...als het kindhet niet naar zijn zin heet of niet lekker in zijn vel zit bij ons, dan melden we dat naar de ouders toe! KDv heeft voor en nadelen, over het algemeen heb je altijd dezelfde vaste leidsters, als die ziek zijn, is er meestal een vaste inval leidster! (bij ons wel) Groepen zijn niet groter dan 12, en daar mogen niet meer dan 2 babies onder de 6 maanden bij zijn. Ze leren veel van elkaar op een KDV, en dat ze moeten delen etc. Goede KDV hebben een pedagogisch beleidspaln en een kwaliteitsplan, vraag hiernaar! Mogen ouders inzien. Leidsters zijn altijd gekwalificeerd, en goede diploma's, gastouders niet altijd! nadelen: kosten zijn hoger dan gastouder, tegenwoordig snel inschrijven omdat er veel een wachtlijst hebben! Mijn vriendin is zelf een gastouder, ik ben nu meerdere nadelen tegengekomen...zij kan best vaak niet "oppassen" door omstandigheden, en heeft dit jaar ook een dag opgezegd omdat het haar teveel werd....en dan zijn er niet veel alternatieven achter de hand vanuit die stichring waaruit zij gastouder is. Oftewel je moet dan zelf iets anders gaan regelen. Nu hoeft dat niet bij elke stichting zo te zijn, maar ik zou er wel naar informeren. En ook wat jij wilt van een gastouder....roken, huisdieren, jouw kind mee op visite naar familie of kennissen van die gastouder, of mee de stadt in om te shoppen (dit gebeurd nl ook, weet ik uit ervaringen om me heen!) het is gewoon iets heel persoonlijks, en ik denk dat je je even goed moet laten informeren.....misschien speciale forums over KDV of Gastouders bezoeken? Heel verhaal...maar verdiep je even in beide opties! En succes!
mja je noemt dan ook exact de dingen die ik wel een punt vind ene kant vind ik het wel fijn dat ze gewoon mee gaat met dingen als boodschappen doen en dergelijke aan de andere kant heb je er totaal geen zicht op wanneer en of het gebeurd. andere kant is 12 kinderen niet superveel... maar ze is al zo snel overstuur als het te druk is dan is 12 kinderen juist best wel weer veel. in principe sta ik ingeschreven bij het kdv tegenover mijn huis en bovendien boven aan de lijst omdat ik op het moment nog niet werk.. en dus haar ook nog niet weg wil brengen. misschien straks 1 dag in de week zodat ze er wel af en toe komt.. maar zolang ik niet voor vast werk heb zie ik het niet zo zitten om dr "fulltime" te brengen (en fulltime is geen fulltime werkweek want ik vind 2 dagen maximaal wel genoeg) wel fijn dat er iemand ook weet hoe het er van binnen uit ziet heb tot nu toe er nog niet echt fora over kunnen vinden tho en eh.. voor ik met verlof ging heb ik gekeken wat je nodig hebt op om een kdv te mogen werken en dat is een sps1 opleiding.. oftewel 1 jarige mbo opleiding nou weet ik niet exact wat de inhoud is.. maar een supergeweldig diploma is het voor mijn gevoel niet. maar daar kan ik me in vergissen of course enige vind ik dat ze op een kdv inderdaad sneller sociaal zal worden maaja eh.. kind van 3 maanden oud.. dat hoeft voorlopig nog niet te delen he alsin.. op het moment houdt ze nog niet eens wat vast
Ik heb een diploma om op een kdv te werken. Toch wil ik liever gastouder zijn. Lekker bij mijn eigen kids en de kinderen kan je ook meer voorzien in hun behoeftes. Ik ga in Januari beginnen met gastouder zijn. Ik denk zelf dat dat veel rustiger is voor een baby en vooral voor een baby dat erg veel overstuur is. Ik wil dan ook liever 2 maar maximaal 3 kids naast mijn eigen kinderen om de aandacht nog goed te kunnen verdelen.. Ik zeg Gastouder!
Onze dochter gaat naar een gastouder sinds ze 11 wkn is. We hebben haar via het gastouder bureau zelf gevonden (kinderoase). Die komen vantevoren langs, moet je een hele lijst wensen invullen en dan gaan zij op zoek naar een match. Vervolgens ga je kennismaken en besluit je of het klikt of niet. Bij ons ging het prima, ik zie alleen maar voordelen eigenlijk. Je hoeft niet voor elke snotneus en 37.8 naar huis te komen om een vrolijk kind op te halen, ze is flexibel in haar tijden (door file vaak te laat thuis). je spreekt af wat je wil, dus bij mij mag ze gewoon paracetamol geven, ze moet nu bv puffen en soms antibiotica; er zijn KDV waar dat allemaal niet kan / mag. Bij mij heeft ze zelf al 3 kinderen en dat gaat allemaal prima, dus ze weet echt wel wat ze doet. Maar je moet wel vetrouwen hebben. Tussentijdse oppas wordt geregeld via het gastouderbureau (vakantie enzo). Toen voelden we de klik niet, gingen toch akkoord met drama als gevolg, dus bij twijfel niet doen. Maar op een KDV wisselt de leiding zonder dat je daar iets over te zeggen hebt... Dus ook als je zelf niemand weet zijn er oplossingen (ook in Rotterdam en omstreken!) als je wel iemand weet is flexmoeders enzo een stuk goedkoper, maar wordt er minder voor je geregeld. Via de onze kunnen de gastouders ook EHBO cursussen volgen, speelgoed en kinderspullen (duowagens) enzo gratis lenen. Kortom, ik ben erg tevreden! (maar alles heeft natuurlijk voor en nadelen, ook een KDV is prima als je kind het daar naar zijn / haar zin heeft, daar gaat het tenslotte om.)