Hoe zit dat nou precies met kruiden (zout enzo). Vanaf welke leeftijd mag je het eten op smaak brengen? Ik maak mij groente hapjes namelijk vers en hij eet er niet zo goed van, dus ik dacht misschien te flauw? Toen ik namelijk gisteren bij kruitvat een groente potje van hun eigen merk kocht zag ik achterop staan dat er gewoon zout en suiker inzat Tinkerbel
zout mogen ze pas na een jaar. de kruidvat potjes kun je beter niet kopen, omdat ze daar suiker en zout aan toevoegen. kruiden durf ik niet met zekerheid te zeggen.
zie je nou wel! Ik dacht al ben ik nou in de war. Weet je toevallig of die fruitpotjes wel goed zijn van kruitvat?
nee. daar voegen ze weer suiker aan toe. staat ook op hun website, om bepaalde fruitsoorten wat zoeter te maken. als je toch potjes wilt kopen, kun je beter olvarit, friso of zonatura nemen. in de frisopotjes van 6 maanden zitten trouwens wel kruiden, dus dat kun je eventueel proberen.
zout-suiker gehalte in sommige potjes is altijd minimaal en niet schadelijk voor de kleine. als je zelf eten zou maken zit er in het eten (groente-fruit) ook zout en suikers, en dat kun je vergelijken met de toegevoegde zouten en suikers in de potjes, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken en kun je gerust ook gewoon de potjes van kruitvat(voordelig) kopen. het is het beste om zelf geen zout of suikers toe te voegen, maar ik moet bekennen dat ik het zelf ook wel eens doe hoor (minimaal) via borstvoeding-flesvoeding krijgen ze ook zouten en suikers naar binnen net zoals ze deze binnen krijgen via potjes en verse groente en fruit.pas vanaf een jaar zeggen ze dat de kinderen met de pot mee mogen eten (echt gekruid eten niet meegerekend natuurlijk)
Olvarig voegt de meeste suikers toe! Niet Kruidvat. De potjes van Kruidvat zijn goed, is laatst nog bij Kassa geweest. Wat ze toevoegen is minimaal en niet schadelijk zoals hierboven al gezegd werd. Al die ophef over potjes, in Nl zijn hele strenge regels wbt de potjes. Ik probeer Deyna nu steeds wat meer kruiden te laten proeven. Oa ook wat pittiger eten. Denk dat als je het geleidelijk doet het wel goed komt.
Hij krijgt doordeweeks gewoon lekker verse mama prak, maar ik wil ook wel eens een lekker weekend zonder al dat gekook. En dan vind ik die potjes toch wel makkelijk. En tja, kruitvat scheelt gewoon wel veel in de portomonee. In elk geval bedankt allemaal, Gr, Tinkerbel
Daar ging de vraag toch niet over? Welke potjes nu het beste zijn. Volgens mij wilde ze weten vanaf wanneer je 'kruiden' kunt gaan toevoegen aan je verse maaltijden. Hoop dat iemand hier nog een antwoord op heeft, ben eigenlijk ook wel benieuwd..
Ik las net trouwens op keukenkikker een recept voor baby roti en daar ging een hele milde kerrie doorheen, en die was al vanaf 6 maanden dat recept.
vanaf een maand of 8 zijn we meer kruiden gaan toevoegen. Eerst groene kruiden, of kleine beetjes kerrie/milde kruiden. Vanaf een maand of 10 eet hij eet gepeperd eten mee (chili con carne). Zout gebruiken we eigenlijk nooit. Dus daar hoeven we niet echt rekening mee te houden. Ik kan me niet voorstellen dat een baby met 6 maanden iets flauw kan vinden. Sommige dingen zijn hun smaak misschien niet, maar ze moeten nog wennen aan al die nieuwe smaken. Gewoon een paar keer blijven aanbieden. Soms duurt het wel 15 keer proeven voordat ze een nieuwe smaak accepteren.
@laatje, als je mijn reactie gelezen had, had je gezien dat ik schreef dat ze vanaf pakweg een jaar meer kruiden mogen. Of je tot een jaar wacht is voor iedereen verschillend, wij hebben het eten altijd wel iets meer op smaak gebracht. dus het antwoord op haar vraag had ze al gehad
Ik voeg alleen geen zout toe, maar sinds het moment dat mijn zoontje met de pot mee-eet, krijgt hij ook alle kruiden. Alleen chilipepers laat ik er nog maar even uit . Het ligt er volgens mij ook erg aan wat je zelf altijd eet. Als je altijd al gekruid eet (en bv geeft), krijgt je kleintje ook die stoffen binnen. In andere delen van de wereld krijgen kinderen het ook al redelijk snel.
Ik heb laatst dus een keer per ongeluk chilipeper door het eten gedaan. (verkeerde potje) En had het pas later in de gaten. Hij heeft er flink van gegeten (beter dan ooit, blijkbaar houdt hij van heet ) en het enige wat ik aan hem merkte is dat hij ineens heel veel water wilde drinken. Maar verder heeft hij nergens last van gehad. Ik gebruik ook kruiden, alleen geen zout.
Wat ook wel lekker is bij de vis is dille! Dit mogen ze best hebben (zit nl ook in een potje van friso). Kan je ook makkelijk zelf maken: aardappel,koolvis,tomaat en dille...mmmm smullen!
Haha, ja dat is hier nog niet echt gebeurd. Maar mijn neefje heeft het ook gehad. Rond een jaar of 1, teveel peper in het eten. Iedereen vond het te heet en wat zei hij? "mmm lekker"
`Zout vanaf 1 jaar. Andere milde kruiden kun je al wel toevoegen. Ik doe bijvoorbeeld vaak een snufje thijm of dille bij het eten, alleen maar goed om af en toe smaken te varieren
Olvarit is wel duurder maar beter te eten dan Kruidvat. Kruidvat warm eten smaakt ook echt zout! Bah....ik stond er echt van te kijken toen ik las dat er zout in zat....
zout gebruik ik pas na 1 jr en suikers tja soms ontkom je er niet aan. kijk maar eens na de appelstroop wat ze ook op brood mogen,daar zit ook echt dsuikers in. van de week heb ik keano gewoon een schepje jus door zijn hap gedaan en hij heeft ehct gesmuld hoor.