Mijn dochtertje kreeg met 4 maanden haar eerste hapje. Op dat moment kwamen we er achter dat ze een koemelkallergie heeft. We zijn direct gestopt met potjes en nu ze 6 maanden is een schema van de dietiste gehad. De eerste dag leek erg goed te gaan ze smikkelde het zo weg. De tweede dag ook alleen toen begonnen de krampen te komen dag 3 wilde ze niet veel dus maar even zo gelaten. Mijn dochter heeft ook reflux dus misschien dat het daarmee te maken heeft. Maar hoe reageerde jouw kindje op het eerste potje.
Mijn kinderen wilden helemaal geen potje, en toen ik wat meer over bijvoeding leerde was ik daar blij mee ook. Er zit flink veel allergie in de familie, de oudste heeft ook een aantal allergieen, en met potjes kun je niet echt goed hypoallergeen bijvoeden. Er zitten namelijk teveel toevoegingen in waar een kind op kan reageren, zoals ingedikt appelsap, koemelkbestanddelen en rijstzetmeel bijvoorbeeld. Op zelfgekookte groente reageerden ze niet, en dat aten ze ook vrijwel meteen met smaak op. Ik vermoed dat je kindje best wel tegen groente kan, maar dat de andere stoffen in het potje misschien op dit moment nog net iets te veel waren. Als je voorzichtig iets wilt introduceren dan zijn gewone aardappels ideaal. Die kun je gewoon voor de hele familie zonder zout gaarstomen (dan hebben ze meer smaak dan gekookt), en je kunt er voor je kind dan iets uithalen en je kunt het op allerlei manieren aanbieden. Je kunt het door een zeef drukken en er een dun papje van maken met de melk die je kind drinkt, je kunt het prakken en op een lepeltje geven of je kunt brokjes maken die je kind zelf oppakt. Aardappel is heel mild, er zijn haast geen kinderen die er op reageren en ook de smaak is erg neutraal. Op dezelfde manier kun je ook wortel, pompoen en zoete bataat heel gemakkelijk aanbieden. Als je kindje reflux heeft en je geeft dunne lepelhapjes, dan kun je dat net als de flessen en het andere drinken (water, thee) die je je kind aanbiedt gewoon indikken met johannesbroodpitmeel.
Onze dochter reageerde hetzelfde als jouw dochter (ook kma en reflux). Behalve krampjes had ze last van rode blaarbillen. Geen lolletje dus, wat ik me er wel bij had voorgesteld. Potjes zijn inderdaad niet aan te bevelen bij kindjes met allergien. Inderdaad omdat het geen pure produkten bevat. Het beste is om de groentes zelf klaar te maken en dan het schema volgen wat de dietiste je heeft gegeven. Ik heb zelf veel aan de site van babyallergie gehad. Hierop staat ook een Introductie schema . Misschien dat jij er ook wat aan hebt?
Hier geen potjes eten maar gewoon verse groenten en vers fruit. Ons zoontje en tweede dochtertje hebben beide eigenlijk nooit ergens op gereageerd. Ons eerste dochtertje wel. Of tenminste, niet een allergische reactie oid, maar steeds als ze de bijvoeding had gekregen ging ze even daarna spugen. Ze dronk eerst aan de borst, dan kreeg ze 2-3 hapjes bijvoeding en dan dronk ze weer verder aan de borst, en dan even later kwam alles (melk + bijvoeding) er weer allemaal uit. Dan gaven we haar weer alleen melk en dat bleef dan weer gewoon binnen. Waren met 6 maanden en 2 weken begonne, hebben het geloof ik 2 weken vol gehouden, steeds toch maar weer 1x per dag groenten geven en laatste keren 1x per dag fruit om te proberen, maar het bleef hetzelfde verhaal, steeds dat spugen erna dus. Toen zijn we weer over gegaan op volledige melk voeding zonder bijvoeding en een week of 2 later, dus toen ze ong 7.5 mnd oud was zijn we weer begonnen en nooit meer problemen gehad. Wat ze wel altijd nog heeft is dat wanneer ze zurig fruit op heeft het later weer wat omhoog komt, maar dat slikt ze altijd weer gewoon door en dan is het klaar. En gebeurd ook niet elke keer en vaak als ze zurig fruit eet geven we er wat banaan bij om het iets milder te maken. Maar eigenlijk vind ik niet echt dat we problemen gehad hebben ofzo met de bijvoeding ! Liefs, Hanneke!
Hier geen reactie gehad, ik ben met verse groenten en fruit begonnen, gestoomd of gekookt, gepureerd of geprakt. Ging in beide gevallen goed. Bij mijn dochtertje ben ik na een paar maanden vers met potjes gaan afwisselen. Mijn dochtertje had ook reflux trouwens, soms deed ik een heel klein beetje jbpm door het eten, maar meestal hield ze dat redelijk binnen, in tegenstelling tot melk en sap.