Email nr AH en pers over Sneeuwwitje Poppetjes

Discussie in 'De lounge' gestart door ManonGJ, 11 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Ik probeer al sinds 1 november van AH een antwoord te krijgen op de vraag waar de Sneeuwwitje Poppetjes van gemaakt zijn. Ik krijg steeds geen reactie dus vandaag heb ik een email gestuurd aan de pers. Ben heel benieuwd of er misschien een journalist is die er wel achter kan komen. Hieronder mijn mailtje.

Beste journalisten,

Albert Heijn geeft geen nadere uitleg over PVC in Sneeuwwitje poppetjes. Zijn deze poppetjes wel veilig? Waarom lokt Albert Heijn onze kinderen met onduidelijk materiaal? Kan de media hierbij helpen?

Ik ben moeder van een dochter van vier en schrijf blogs over gifvrij opgroeien. Ik weet inmiddels dat uit onderzoek regelmatig naar voren komt dat echt niet alles veilig is wat je in Nederland kunt kopen. Afgelopen week nog bracht de Voedsel & Waren Autoriteit het nieuws naar buiten dat er in kinderspeelgoed van PVC nog steeds verboden weekmakers zitten.

Ik probeer erachter te komen wat er in de Sneeuwwitje poppetjes van Albert Heijn zit en of het veilig is. Albert Heijn reageert echter niet inhoudelijk.

1 november kreeg ik de eerste Sneeuwwitje poppetjes van Albert Heijn. Na het openmaken hadden mijn handen meteen een chemisch geurtje en ik wil de poppetjes daarom niet aan mijn dochtertje geven.
    Ik heb die dag meteen Albert Heijn gemaild om te vragen waar de poppetjes van gemaakt waren.

2 november antwoord van AH: “Onze spaarfiguren zijn gemaakt van PVC. Dit materiaal levert de beste kwaliteit voor onze klanten. Naast de hoge eisen die AH zelf stelt aan de figuurtjes, het productieproces en de arbeidsomstandigheden voldoen deze uiteraard ook aan alle geldende wet- en regelgeving.”

Ik schrok daarvan. Waarom kiest Albert Heijn ervoor om in zulke grote aantallen PVC poppetjes aan onze kinderen te geven? PVC is keihard is en er zijn weekmakers nodig om dit materiaal zachter te maken. Daarom heb ik Albert Heijn dezelfde dag teruggemaild met de vraag of er weekmakers inzitten en welke verf er gebruikt is.

4 november reageert klantenservice van AH: “Het antwoord op uw vraag hebben wij op dit moment niet. Daarom hebben wij uw vraag gesteld aan de verantwoordelijke afdeling binnen onze organisatie. Zodra wij een antwoord hebben gekregen laten wij u dit weten. Uw vraag is bij ons bekend onder reactienummer: 03021165”.

11 november vandaag en nog steeds geen antwoord, ook niet na mijn herinneringsmail op 10 november.

Albert Heijn liet vorig jaar 29 miljoen smurfen maken. Ik weet niet hoeveel Sneeuwwitje poppetjes er zijn ingekocht, maar het zullen er niet veel minder zijn.

Ik ben iemand die me heel veel zorgen maakt om dit soort dingen. Ik blog hier ook over en heb ook dit onderwerp in een blog gezet. Ik hoop dat ik met behulp van journalisten verder kom want het is toch niet normaal dat Albert Heijn zoveel poppetjes verspreid in Nederland en geen antwoord kan geven op een simpele vraag?

Met vriendelijke groeten,

Manon Gagic-Roos

2. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    ja ennnn?????wat is het doel om het hier neer te zetten? :)

3. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    wow, nou ik ben benieuwd wat je als antwoord krijgt.

4. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Nou, klinkt niet echt heel vriendelijk. ;)
    Ik denk dat Manon gewoon even haar hart wou luchten.

Manon, ik hoop dat je snel antwoord gaat krijgen op je vraag!
    Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat er verkeerde stoffen in speelgoed zat. :$

5. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    zelf je smiley helpt niet. Ik vind het ook raar hoe je het hier neer zet, sorry.;)

6. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    ik ben alleen benieuwd waarom manon dit hier neer wil zetten? en met me smiley (wat ik geleerd heb van de meeste dames hier) wilde ik laten zien dat het niet gemeen bedoeld was maar meer van waarom wil je dit met ons delen????

snik snik snik, heb niet echt geholpen mijn zp bijles.....

7. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    @Nickyz ik heb het hier neergezet omdat ik graag mijn frustratie wilde delen. Ik snap gewoon niet dat ik geen antwoord krijg. Tegelijkertijd ben ik ook wel benieuwd wat jullie ervan vinden (de poppetjes), misschien had ik dat er ook even bij moeten zetten.

8. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

hoi manon, ik vind het niet zo netjes van de appie om niet een direct antwoord te geven. Verder denk ik dat je dochter van 4 geen speelgoed meer in haar mond stopt, zou het dan nog kwaad kunnen om ermee te spelen denk je? Ik ben zelf aardig kritisch in wat ik mijn zoontje in handen geef, hij is nu 9,5 maanden oud, maar dit is vooral gezien zijn leeftijd dat hij nu alles in zijn mond stopt. Geverfde badeentjes krijgt hij van mij niet omdat ik het niet vertrouw (weekmakers)
    groetjes

9. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Ik begon me eigenlijk zorgen te maken omdat ik die poppetjes zelf maar heel even in mijn handen had en mijn handen al meteen stonken naar plastic. Ze zal het poppetje niet in haar mond doen maar ze veegt natuurlijk wel met haar handje langs haar neus en mond en tussendoor lekker een koekje eten enzovoort.

10. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Hopelijk krijg je van hen wel antwoord, Manon. Hou je ons op de hoogte want ik ben benieuwd.

En even off-topic: Ik vind het erg goed van je dat je je zo inzet voor dit soort dingen. Ik probeer er zelf ook wel op te letten, en goed te zijn voor het milieu en de dieren, maar ben er toch een heel stuk minder gedissiplineerd in dan jij.
    Petje af voor jou!

11. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

vraag me af? staat er een leeftijd voor die poppetjes of niet?

12. Nipa18

Nipa18 Fanatiek lid

5 okt 2007
    2.838
    71
    48
    @ manon, ik vind het niet netjes dat ze je zo lang laten wachten en snap je frustratie heel goed!! is de mail niet toevallig in je spam gekomen???? zelf denk ik dat er bepaalde normen aanzitten kwa speelgoed en dat een ah zich daar wel aan moet houden!!! veel succes!!!

13. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Geloof me, ik doe ook niet meer dan mijn best en het lukt mij ook niet altijd. Ik denk altijd maar: elk klein dingetje dat ik doe, helpt een beetje. Maar ja ook hier drukte, stress, volle agenda, moe etc en dan lukt het mij ook niet altijd hoor.

Ik rij gewoon auto bijvoorbeeld, ik zou niet weten hoe ik het zonder moet doen terwijl het natuurlijk wel kan.

14. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Ja vanaf drie

15. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    En het kan natuurlijk prima zo zijn dat er helemaal niks aan de hand is, maar laat dat dan even weten.

16. augurkjes

augurkjes Niet meer actief

OKee vanaf 3. Want mijn dochter had er gisteren 1 in haar mond. Dus dat poppetje ligt nu in de container !

Benieuwd wat er uit je mail komt met antwoorden.

17. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Als ik dat kleine boekje bekijk die in het zakje zit, dan staat er dat de poppetjes gemaakt zijn (in piepkleine lettertjes) bij Unga toys. Je hebt er een website van maar die is wel Engels. Ik kom er niet echt wijs uit. Mijn Engels is niet erg goed namelijk. Maar misschien dat je daar kan vinden waar ze van gemaakt zijn?
    Unga Toys | Toy Development Studio

18. anna123

anna123 Fanatiek lid

12 feb 2009
    2.021
    0
    0
    Denk niet dat de AH het zich kan veroorloven om echt giftige poppetjes uit te delen..zal echt wel aan alle voorwaarden voldoen..En zou zelf echt niet de pers aangeschreven hebben...vind dat wel een beetje ver gaan hoor! AH is niet verplicht hoor om dit weg te geven het is bedoeld als een leuk iets voor de klant...bij twijfel aan het product neem je het toch gewoon niet aan bij de kassa?

x

19. ManonGJ

ManonGJ Actief lid

16 apr 2009
    206
    0
    0
    Barendrecht
    Ben inmiddels gebeld door de Telegraaf, die hebben dezelfde vraag gesteld en als een antwoord een mail gekregen dat er geen weekmakers inzitten.

De betreffende klacht is bekend bij ons en alsvolgt beantwoord.

Hartelijk voor het uitdrukken van uw bezorgdheid in verband met de Disney
    figuurtjes.
    De figuurtjes zijn gemaakt van PVC ( Poly Vinyl Chloride) zonder toevoeging
    van phtalaten en voldoen aan alle wettelijke bepalingen welke getest zijn
    door een onafhankelijk geacrediteerd onderzoeks laboratoria.(SGS)
    Hierbij werden testen uitgevoerd op alle figuurtjes met betrekking tot het
    materiaal en de gebruikte verf.
    Tevens zijn alle figuurtjes getest en goedbevonden volgens de speelgoednorm
    EN 71
    De resultaten van deze raporten hebben aangegeven dat in geen enkel geval
    een detecteerbare stof kon worden geidentificeerd welke niet voldeed aan de
    wetgeving.
    (Reach EC552/2009 Annex XVII EC 1907/2006)
    Hopende u hiermee voldoende te hebben ingelicht, danken wij u nogmaals voor
    het uitdrukken van uw bezorgdheid.

20. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    #20 Nynke, 11 nov 2009
    Laatst bewerkt: 11 nov 2009
    Ik denk dat veel mensen geen weet hebben van wat weekmakers kunnen veroorzaken. Ga maar eens googelen op weekmakers in speelgoed. Of lees even het topic van Manon in Film en nieuws.

#Edit: ik lees net op haar blog dat ze een antwoord heeft gekregen. Ik zet het hier nog even niet neer mss dat ze dit zelf graag wil vertellen.

Super gedaan Manon!!

Deel Deze Pagina