Lieve dames, Nu ik 9 weken en 2 dagen zwanger ben, merk ik toch weer de volle onzekerheden. We hebben de echo gehad, het hartje klopt. Enkel nog maar 0,5% kans dat t mis kan gaan. Echter, mijn gewicht zit me behoorlijk in de weg. Ik heb altijd overgewicht gehad, en na proberen te afvallen en niet slagen, heb ik het opgegeven. Ik heb mezelf geaccepteerd zoals ik ben omdat ik mezelf kapot maakte. Nu heb ik dus aanleg om dik te zijn en gewicht aan te komen. Alleen ja, nu komt mijn grootste dillemma, ik ben binnen de kleine 9 weken al zeker 5/6 kg bij gekomen. Ik ben nu zo onzeker, maak me echt druk. De verloskundige heeft niks gezegd alleen dat ik getest wordt op zwangerschapssuiker. En alles ziet er goed uit. Maar ik maak me wel zorgen, ik snoep niet, probeer zoveel mogelijk gezond te eten al schiet het mij er ook vaak in. Mijn man heeft mij gezegd dat het wel goed komt en ik mij niet zo moet focussen op mijn gewicht. Maar tis niet alleen mijn gewicht, ik erger me rot om mijn nagels, eerst beet ik ze af, nu zijn ze langer en zijn ze snel vies.. En mijn tanden lijken altijd enorm geel. Terwijl t schijnbaar maar inbeelding is. Hoort dit bij mijn zwangerschap? Aan de ene kant ben ik super gelukkig eindelijk zwanger te zijn, maar de laatste weken zo moe, en dan slechter eten.. Meer aangekomen dan gewenst.. Ik maak me zorgen, anderen lachen erom.. Is er iemand hier, die mijn verhaal herkent en mij tips kan geven? Of in ieder geval iemand die mij kan vertellen dat ik 't normaal is om dit allemaal zo te voelen. Oh, voor ik t vergeet, ik heb sinds vandaag meer steken in de buik, vooral met opstaan, ik vermoed dat t niks is.. maar toch, iemand enig idee wat t kan zijn? is t toch de bandenpijn? Dankje..
Hoi! allereerst gefeliciteerd! Wel naar dat je zo onzeker bent! Ik ben zelf ook te zwaar, maar ben nog niet aangekomen tot nu toe(sorry, wil je niet nog onzekerder maken...). Iedereen is natuurlijk anders. Ik zou gewoon doorgaan met gezond eten. Zorg dat je de hele dag wat eet, dat voorkomt snaaibuien. Eet bv tussendoor fruit of een volkoren cracker met light-smeerkaas o.i.d. Ook ontbijtkoek is lekker als je eventjes wat trek hebt. Voor mijn zwangerschap was ik een enorme vreter, heb mezelf aangeleerd om de dingen die ik niet kan weerstaan gewoon niet meer te kopen. Heel moeilijk in het begin, maar het went. Hier gingen bv hele repen chocola naar binnen. Ik koop die dingen dus gewoon niet meer. Waar je niet van moet schrikken is als je elke keer zin hebt in andere dingen. Ik had daar zelf erg last van, heel irritant. At ik de ene week cornflakes als ontbijt, kon het de week daarop weer brinta zijn omdat die cornflakes me niet meer smaakte... Om gek van te worden! Je smaak veranderd namelijk ook. Wat betreft je andere kwaaltjes; hoort erbij. Ik had zelf in het begin last van heel futloos haar. Ook was ik zo bleek dat ik wel ziek leek. En mijn nagels groeien enorm hard! Ook mijn been- en okselhaar kan ik wel 2x per week scheren(maar daar ben ik te lui voor, hihi, en toch nog geen korte broeken/hempjes weer!). De 1e 3 maand zijn meestal niet leuk, maar het komt echt goed hoor! ik vond het ook zo uitzichtloos worden op een gegeven moment. Was doodmoe, had nergens zin in, geen eetlust. Kortom, je kon me opvegen. Heel langzaam kwam er verbetering in. Ik heb nu alleen last van moeheid(vooral smiddags ben ik gaar)en moet oppassen met teveel hooi op mn vork nemen. Dan krijg ik bandenpijn en harde buiken. Wat die steken betreft; heb ik ook periodes gehad. Is bandenpijn, ik noemde het zelf groeipijn. Het voelt soms als spierpijn. Neem dan vooral rust. Ga even een uurtje liggen of neem een hete douche of warm bad. Maar blijf wel bewegen(stukje fietsen, eindje wandelen), anders word je heel erg stram. Ik hoop dat je snel door de 1e 3 maand heen bent. Dat je echt kan gaan genieten. Heel veel sterkte ermee!
Hey meis Gefeliciteerd. Het is zeker heel normaal dat je je zo voelt, balen dat je zo onzeker bent erover, maar ook dat is iets waar je gewoon aan toe moet geven zoals je nu doet, lekker van je af schrijven/praten. Over gewicht kan ik je niet helpen, maar leg dit zeker neer bij je VK laat haar j gerust stellen, en als jijzelf alles al probeert wat je kan moet je proberen jezelf dat duidelijk te maken. was de GTT suiker uitslag verder goed? Het is heel normaal dat je even van alles baalt. en dat even enorm zat bent, en je hormonen maken het allemaal nog erger. betreft je tanden en nagels, ik herken het op ander gebied, ik stink enorm, natte slipjes na halve dag....wat miss helpt is jezelf " dwingen" om lekker voor je zelf even elke dag de tijd te nemen, lekker douchen en dan je nagels knippen, even je tanden poetsen en lekker spoelen......begrijp me goed....niet omdat je er niet uitziet of verwaarloosd bent.....maar je voor je eigen ik....want of jij er nou prachtig uitziet al...het gaat om JOUW gevoel, miss voel je je fijner als je elke dag even je nagels schoonmaakt en knipt onder een heerlijke douch of bad, dat je daarna naar jezelf kijkt en denkt...hmmmm.....feitelijk veranderd er miss niets maar je gevoel heeft dan weer even een boost gehad......snap je wat ik bedoel. verder hoop ik dat je je snel beter voelt. en meer kan genieten. onzekerheid ken ik helaas en is makkelijker gezegd dan gedaan dat weg te stoppen. Liefs
Hoi hoi dames! Allereerst bedankt voor jullie bemoedigende berichten! Mijn gewicht ja, ik woog mezelf eigenlijk nooit omdat ik daar heel onzeker van wordt. In de week van mijn positieve testen (2) wilde ik mezelf voor de grap wegen, en de week daarna ook. Ik had t niet moeten doen, zo onzeker, zo ken ik mezelf niet. Na met mijn moeder gesproken te hebben, ook waarin ik heb gezegd te willen lijnen heeft zij gezegd dat ik niet meer op die weegschaal moet gaan staan. Omdat ik al zo onzeker was over mijn gewicht voor de zwangerschap is het eigenlijk niet duidelijk hoeveel ik wel of niet ben aangekomen. Want de keer dat ik 100 woog was met afgelopen kerst. We zijn inmiddels maanden verder waarbij ik in de eerste weken van mijn zwangerschap heel moe was en weinig kon. Gelukkig hoef ik nu niet nog 3 weken te wachten met mijn energie, ik ben nu met 9,2 weer opgekrabbeld en kan er weer tegenaan. Daar ben ik dan wel al heel blij mee, we hebben zelfs weer een stuk gewandeld en mijn huishouden is er deels op vooruit gegaan. Ik merk dat ik vandaag weer een beetje zwakker ben, waarschijnlijk ook doordat ik slecht heb geslapen. Al moet ik zeggen dat ik vandaag ook bloed heb laten prikken. Wat betreft het eet patroon, ja ik heb mij niet echt meer aan goede voeding gehouden. Wel aan de gezonde maaltijden maar koken schoot er bij in, zo werd er af en toe een warme maaltijd overgeslagen of at ik veel en veel te laat in de avond. Vandaag weer begonnen met in de ochtend een ontbijt, gewoon 2 boterhammetjes, niet direct heel veel, ook gestart met het eten van fruit, ik ben nu aan t overwegen om voor de middag altijd iets van fruit te nemen. Ik moet toch zometeen naar de winkel, en dan standaard in de middag 2 stukken fruit als lunch. Eventueel met pap erbij, en dan avondeten weer normaal koken en zo gezond mogelijk. Aan gezond voedsel kom ik ook eigenlijk niet tekort. Ik ben dol op tomaatjes, snoep en chocola trek ik mijn neus voor op, ik drink graag water en zelden cola. Ook thee is maar 1 mok in de ochtend. Verder geen thee voor mij, en verder ja ik probeer het heel erg op water te houden. Ik heb inderdaad ervaren dat ik allerlei dingen wil eten, zo heb ik gisteren 2 blikjes tonijn in groente gegeten. Zalig, zolang zin in en eindelijk maar gehaald en gegeten. Ook vandaag enorme zin in vissticks, nu ben ik aan t overwegen om t als avondmaaltijd te maken, alleen de groente uitzoeken.. Wat hebben we in huis en wat niet  En natuurlijk het aanpassen van manlief. Kwaaltjes: Mijn haar, ik baal er enorm van. Na 1 dag niet wassen zo enorm vettig, en ik kan shampoos wisselen, geen enkele werkt bij mij, een vriendin zei altijd was ze niet iedere dag maar nu ik het niet probeer te doen kan ik ze na n dag tegen de avond al niet meer kammen.. vreselijk! Mijn nagels zijn ook enorm gegroeid, gisteren geprobeerd te knippen maar mijn duimnagels zijn zo hard dat ze pijn doen als ik probeer te knippen. Ik laat ze nu maar zoals ze zijn, en scheren.. ja de haargroei kan ik hier ook wel missen, maar ach.. als ik zin heb scheer ik me wel, maar niet meer zo extreem als niet zwanger. Toen bekommerde ik me heel erg aan mijn haren, altijd verven en knippen, en scheren de benen en oksels nou liefst 2x per week. Nu echt niet meer, t groeit harder dan eerst. Laat maar lekker, en in de zomer zien we wel, misschien harsen ofzo.. Ik moet wel altijd in gedachten houden dat ik in november wel een kleintje krijg, dus het is alle onzekerheid echt wel waard. Nu ik energie heb geniet ik weer van de wandelingen, ook de honden hebben het gemist. En een goeie oefening als de kleine er is, lekker wandelen. Daar verheug ik mij wel t meest op. De GGT uitslag? Geen idee wat t is, maar hier heb ik nog niks over gehoord. Nou MamaJo, tegenover jouw onzekerheid kom ik niet op, natte slipjes herken ik wel ja, vreselijk. Ik heb je advies opgevolgd, gisteren heerlijk wezen douchen, echt genoten. Daarna heb ik mijn man opdracht gegeven om mij met bodylotion in te smeren. Vooral omdat ik zon jeuk heb op mijn rug zodra ik met mijn blote rug in bed lig en de deken op mijn rug valt. Dat jeukte zo enorm, na insmering met lotion heb ik best goed geslapen, op last van mijn maag na dan.. Je hebt groot gelijk, die ik, was gisteren wel heel belangrijk, ik heb me in weken niet zo goed gevoeld. Vandaag zelfs weer make up op gedaan, eens anders dan ik het normaal deed. Maar ik voel me super. Bedankt voor jullie adviezen, het heeft mij enorm geholpen!!
Aller eerste gefeliciteerd ,ik snap je onzekerheid helemaal soms helpt het om jezelf gewoon dagje te verwennen zoals even lekker in bad gaan liggen ( niet te warm ) lekker je zelf in smeren met crèmepjes nagels doen enzv Ik ben ook vaak onzeker maar ik zou je niet zo druk maken over je gewicht meid niet zo van belang in je zwangerschap straks gaan die kilos er allemaal weer van .. En die steken tja je baarmoeder en je lichaam is nu hard aan het werken jouw lichaam is nu helemaal aan het veranderen en soms kan dat niet zo fijn gevoel zijn maar niet iets om onzeker over te zijn. probeer lekke van te genieten want en groeit een kleine wonder in jou buik!!!