Nog even een vraagje (ouderschapsverlof)

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by FutureMama81, Jun 23, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. FutureMama81

FutureMama81 Fanatiek lid

Jun 7, 2009
    1,326
    0
    0
    Ik heb een verzoek tot ouderschapsverlof ingediend bij mijn werkgever.
    Het gaat hier niet om de standaard regeling, maar ik wil het verlof graag in 3 gedeeltes opnemen. Dit, omdat ik niet wil dat ik bij ontslag ook al mijn ouderschapsverlof ineens kwijt ben en dit bij een evt nieuwe werkgever dus niet meer kan opnemen. Ik werk nu 3 dagen per week en wil 1 dag ouderschapsverlof opnemen. Ik heb aangegeven in de brief dat ik het verlof in gedeelten wil opsplitsen en dat het 1e gedeelte tot april 2011 loopt. Hoogstwaarschijnlijk zal ik aansluitend het 2e deel opnemen en daarna het 3e deel. (Het is dus puur formeel dat ik het opsplits in 3 gedeelten, zodat ik het bij een evt. ontslag niet kwijt ben). Ik weet dat de werkgever dit kan weigeren, omdat het buiten de standaard regeling valt, maar dit kan toch alleen als zij kunnen aantonen dat het bedrijf dan ernstig in de problemen komt? En wat is de standaard regeling eigenlijk precies?
    Wat moeten ze mij sowieso bieden? 1 jaar lang ouderschapsverlof van 1 dag in de week? (sept. 2010 tot sept. 2011). En ben ik dan de overige uren gewoon kwijt?
    Als ik het verlof op mijn manier zou opnemen, zou het lopen van september 2010 tot februari 2012. Dan heb ik al mijn verlofdagen waar ik recht op heb opgemaakt (78 stuks). Ik wil niet meer dan 1 dag per week verlof opnemen. Ik hoop dat iemand weet hoe dit allemaal precies zit.

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,555
    528
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    De standaardregeling is
    òf: 26 weken volledig verlof opnemen, dus een half jaar thuis blijven
    òf: een jaar lang de helft van je uren opnemen, dus in jouw geval anderhalve dag werken, anderhalve dag thuis.

Alles wat anders is, is dus niet de standaardregeling.

Maar als je al hebt aangegeven dat je het gesplitst wilt opnemen en je baas geeft bijvoorbeeld aan dat ze in eerste instantie een jaar lang, één dag doen. Dan ben je in mijn ogen de rest niet kwijt, mede omdat je het in termijnen wilt opnemen.

Enne, je baas moet het wel goed kunnen onderbouwen als hij/zij het anders wil dan jouw voorstel.

3. Pringel

Pringel Niet meer actief

Ik heb pas gebeld erover met postbus 51 ofzo, en de enige regeling die ze niet mogen aanvechten is een jaar lang helft van je uren werken per week.
    Alle andere mogelijkheden mogen ze niet weigeren maar wel aanvechten (in principe het zelfde dus).

Share This Page