Aangezien dit ons eerste kindje is hebben we echt geen idee hoe we het het beste kunnen aanpakken. Ons zoontje is 3,5 maand oud en wordt 12 Juli 4 maanden, dan mag hij beginnen met de eerste hapjes. Hij drinkt nu al 1 liter melk per 24 uur, Hero hongerige baby, dat heeft hij ook echt nodig, dus hij is langzaam ook wel toe aan de eerste hapjes. Maar hoe pakken we dat aan? Ik weet dat we met groente moeten beginnen en 3 dagen achter elkaar hetzelfde moeten geven om te kijken of er geen reactie op komt, dat is allemaal wel duidelijk. Alleen, op welk tijdstip geef je dan die hapjes? Hoeveel mag hij daarvan hebben? Hij krijgt nu de fles om 08:00-11:45-15:30-18:30-22:00 en als hij echt graag hapjes eet (bijvoorbeeld een potje per dag) dan verminder ik eventueel een fles maar maak ik de flesjes wel wat groter zodat hij evengoed voldoende melk krijgt, dat blijft tenslotte de hoofdvoeding.
De eerste hapjes zijn voornamelijk proeven. Je begint dus echt de eerste dag met een likje en dat kan je langzaam uitbreiden naar ongeveer 2 eetlepels. Ik vond het het handigst om nieuwe groentes en fruitsoorten in de ochtend te geven, zodat als er een reactie volgt deze niet snachts komt. Uiteindelijk ging ik naar 7 uur fles 9.30 fruit 11 uur fles 15 uur fles 17 tot 17.30 groente 19 uur fles. Ik gaf al geen late avondfles meer, maar ben ook later begonnen. Tot 6 maanden is het bijvoeding en hoort er geen fles te vervallen of te minderen. Ik vind zelf 180/6 (ik denk dat je dat geeft) ook echt de max per fles Daarnaast zou je kunnen kijken naar verse groente en fruit ipv potjes, vers vult meer dan een potje.
Dan weet ik in elk geval dat ik in de ochtend zoiets moet geven, is wel verstandiger inderdaad. Ja hij krijgt flessen van 180+6 overdag en voor de nacht 200+6, dus 20 cc extra water. Ik vind het soms gewoon lastig want als ik zo in familiekring kijk dan is het zo wisselend wat er gedaan wordt dat ik het niet meer weet. De ene zegt dat ik gewoon met groenten moet beginnen en moet geven totdat hij genoeg heeft, dus zeker meer dan een likje. De andere zegt dat ik het in plaats van een fles moet geven dus tja, ik weet het soms niet zo goed. We hebben 14 Juli nog een afspraak bij het CB en hopelijk kunnen zij ook advies hierin geven.
In de ochtend is handig, tussen 2 voedingen is ook handig (zodat je baby niet hongerig en ongeduldig is als hij zn eerste vreemde hapje krijgt). En hoeveel, ik zou eerste keer een likje, gaat dat goed dan paar hapjes, Zn maagje moet er nog aan wennen. Dit advies kregen wij hier ook van CB staat ook in het boekje denk ik. Courgette is b.v. een makkelijke groente om mee te starten, fruit b.v. peer (eerst kort koken).
Ik zou de eerste dagen inderdaad niet teveel geven, rustig het maagje laten wennen. Maar als hij ergens goed op reageert en aangeeft dat hij graag wat meer wil, dan zou ik daar (na de eerste keer) niet zo moeilijk over doen. Mensen verschillen en dat is met baby's net zo, er is geen vaste gebruiksaanwijzing (al lijken sommige mensen dat wel te denken ) O en wij gaven eerst de groente tussen de eerste en de tweede fles in. (dus tussen ontbijt en lunch, zeg maar!), maar zodra hij ook fruit kreeg deden we dat tusen fles 1 en 2 en kreeg hij zijn "prakkie" rond 5 uur. Succes en veel plezier Enne.... wat gaat de tijd toch hard!! Alweer bijna 4 maanden. Voor mijn gevoel lag je vorige week nog te bevallen
@Bolkje, ja het gaat enorm snel ja! Ben zelf stiekem soms aan het fantaseren over een 2de kindje , wie had dat gedacht dan . Voorlopig eerst eens genieten van ons mannetje. Gelukkig wordt hij 4 maanden in de vakantie van manlief dus kunnen we samen beginnen met de eerste hapjes.
Het moederschap bevalt me gigantisch goed, de laatste weken van de zwangerschap alleen niet zonder morfine Maar goed, mochten we echt voor een 2de gaan dan toch echt pas als F. de 1,5 jaar gepasseerd is, nu eerst mijn lichaam goed laten herstellen en genieten van ons mannetje.
Eerlijk gezegd heb ik ze elke dag wat anders gegeven en me niet gehouden aan 3 dagen hetzelfde geven en ik ben begonnen met fruit in de ochtend, tussen de 1e en 2e fles in. Paar dagen later groente erbij tussen de 3e en 4e fles in. Nooit problemen gehad dat ze de groente niet moesten en ze eten echt werkelijk waar alles, ze vinden echt niks vies. Zal even een schema geven wat wij met 4 maanden hadden, dat is nu eigenlijk bijna hetzelfde alleen is er nu brood bij gekomen en een tussendoortje. Ook zitten ze sinds de 6.5 maand nog maar op 3 flesjes en daardoor krijgen ze hun laatste fles nu rond 19.30 i.p.v 20.00. 8.00 Fles 10.00 Fruit 12.00 Fles 16.00 Fles 18.00 Groente 20.00 Fles.
@Natasjee, hoeveel hapjes gaf je dan in het begin van het fruit en de groenten? Sommigen zeggen 2 hapjes, en bij het Voedingscentrum zeggen ze weer 4 hapjes en ook dat je direct zelf van de pot mee kan laten eten, althans de groenten die je zelf eet dat je dat een beetje kan prakken, dus ook elke dag iets anders.
Hangt ook heel erg van je kindje af. Het grootste gedeelte van de kindjes moet best even wennen aan de smaak en wil na een paar hapjes al niet meer. De eerste keer was mijn zoontje ook met een paar hapjes klaar, maar de volgende dag ging het al een stuk beter. Denk dat hij binnen 2 weken een half potje leeg at. Wat ook handig kan zijn is om zelf wat groentes te koken en deze in te vriezen in ijsblokvormpjes en/of later in kleine bakjes. Ik kookte bv. een pan worteltjes, verdeelde dit over een ijsblokvorm en als het bevroren was deed ik alles in een diepvrieszakje. Per keer haalde ik er dan 2 ijsblokjes uit en als hij dat op had gaf ik er de volgende dag 1 meer. Dit gewoon langzaam opgebouwd naar de 125 gram (4 maanden potje). Hier begonnen met groente, maar wel gewoon al eind van de middag. En een kleine 2 weken later begonnen met fruit in de ochtend. Dit eerst een poosje uit potjes gegeven, omdat fruit in vriezen me niet zo lekker leek en elke keer zo'n klein beetje maken was ook niet echt de moeite. Ons schema was toen zo: 5.00 180/6 9.00 180/6 10.00 fruit 13.00 180/6 17.00 180/6 17.30 groente 21.00 180/6
Wij zijn met 3,5 maand op advies van het cb begonnen met rijstebloem door de fles te geven, omdat we ook een hongerlapje hadden Met vier maanden zijn we begonnen met een hapje te laten proeven, wel fruit. Hij heeft toen wel wat er van geproefd, maar deed eigenlijk verder helemaal niks (qua van de lepel afzuigen). Daarom hebben we daarna nog een maandje gewacht om te kijken hoe hij dan zou reageren, en toen slurpte hij het wel van de lepel. Zo kan je wel een beetje merken of je kindje er aan toe is of niet Wij gaven rond een uurtje of vier toen, omdat hij rond die periode altijd het langst wakker was.
De eerste paar dagen deden ze 2 potjes met zijn drieën en niet veel later al een potje per kind (zowel fruit als groente). Ik heb ze gewoon gelijk laten eten wat ze op konden. Moet wel zeggen dat ze nooit last van krampjes hebben gehad, ze kreeg iets voor de 4 maanden ook al rijstebloem door de fles en ook daar nooit last van gehad. Ik zou dus als je mannetje last van krampjes heeft wel echt met een paar hapjes beginnen. Hier zijn het al vanaf het begin hele goede eters gelukkig . Na 2 weken potjes ben ik vers gaan geven.
Het is toch heel anders hoe iedereen het doet lees ik zo, het is dus ook een kwestie van aanvoelen hoe je kindje erop reageert. Hier ook een hongerlapje moet ik zeggen, daarom krijgt hij voor de nacht ook 20 cc extra water, is gewoon maagvulling. We zullen het wel eens zien hoe hij het gaat doen, ik denk dat het wel goed zal komen.
Precies, je voelt het zelf aan en je ziet gelijk hoe je kindje erop reageert. Hier was het al snel krijsen als ze niet snel genoeg nog een hapje kregen. Wanneer ga je beginnen?
Hij wordt 12 Juli 4 maanden en dan gaan we ook beginnen, hij is nu soms al ontevreden terwijl hij al 1 liter melk krijgt.
Persoonlijk heb ik het advies van 3 dagen achtereen het zelfde geven in acht genomen en zo kwamen we er achter dat ons meisje wortels niet zo goed kan hebben. Wij zijn begonnen met 4,5 maand. Maakten alles vers. Maar om te vergelijken: half 4maanden potje. Een maand lang groenten gegeven om 17:15. Sinds een maand geven we ook fruit in de ochtend. Sinds een week geven we ongeveer 3/4 van een 6maanden potje
mijn zoontje krijgt ook 5x 180 +jbpm. En zijn ook begonnen met groenten/ fruit. Wat ik heb gedaan is 2 potjes wortel gehaald je kan die na openen de volgende dag nog geven 24u. Dus hij heeft eerst 4 dagen wortels gekregen +- half potje per keer (naja ik at zelf ook mee want eerste paar dagen maar paar hapjes). Daarna bruine bonen potjes 4 dagen. En nu fruit. Dat doe ik dan ipv groenten dus niet allebei. Ik geef hem meestal na ze 2e fles rond 11 en dan gaat die erna naar bed. Maar heb ook wel is een dag gehad dat ie 1 mini hapje neemt en er alweer klaar mee is ook prima. Vanaf 6 maanden hebben ze het pas "echt" nodig, een fles zelf eraf halen zou ik niet doen. Mijn zoontje drinkt ze ook nog allemaal leeg dus zolang hij er zelf nog behoefte aan heeft.
Het klopt dat mensen het anders doen... Dat zal met alles zijn. En bij alles kan je je het beste afvragen wat voor jullie werkt icm wat het beste is voor jouw kindje. Sommige dingen worden door gezondheidsorganisaties (cb valt daar niet onder) met klem afgeraden, dat zou ik wel in je achterhoofd houden Het advies van 3 dagen achter elkaar is om goed te kunnen zien of ergens op gereageerd wordt. Het advies om sochtends te geven is puur voor als er een reactie volgt jij je nachtrust hebt en niet uren met een krijsend kind loopt. En het advies om het rustig op te bouwen is vanwege de combinatie van beide. Natuurlijk zijn er verhalen van babys die direct savonds een heel potje kregen en het er prima op doen, de vraag is alleen wil je dat. Een baby die niets anders dan melk gewend is kan de overgang voor problemen zorgen. Darmen moeten wennen en de ene baby heeft daar meer moeite mee dan een ander en je weet van te voren nooit of iets problemen geeft. Bedenk hoe dan ook dat een baby vaak 10x nodig heeft om te wennen aan een smaak en somnige kindjes bij sommige producten zelfs wel 20x.
Ik ben begonnen met de vriesverse babyhapjes van Hero (online te bestellen bij AH). Dat zijn schijfjes gepureerde pure groente, en dus erg makkelijk te doseren. Ik begon met 1 schijfje, wat twee a drie lepeltjes is, maar zit nu al op 3 a 4. Ook ik gaf het in eerste instantie 's ochtends, maar toen er nooit reactie op kwam ben ik naar 's avonds gegaan. En ik heb me ook niet gehouden aan 3x hetzelfde achter elkaar.