gister uit eten geweest, en door de sla zat gorconzola kaas had het alleen niet meteen door dus heb er van gegeten..... K .. zooi. ben nu 19 weken zwanger ! wie weet hoe groot de kans is dat wat ik gegeten heb niet goed was en waar moet ik nu op letten of wat er tegen te doen? maak me er een beetje druk om misschien wel te druk, maar wil gewoon goed voor mijn kleine zorgen!! hoop dat iemand me kan helpen.
In de meeste restaurants mag je de kazen gewoon eten hoor, dan zijn ze gepasteuriseerd. En als je je gewoon goed voelt, dan zal het sowieso wel meevallen denk ik, anders had je al wel buikpijn gehad.
Ik ken de kaas niet, maar ten eerste is de kans al niet zo groot dat het rauwmelkse kaas was. Ten tweede is de kans dat je daar vervolgens daadwerkelijk wat van oploopt nogal klein
als je echt zeker wil zijn dat je niet dat kleine risico loopt moet je ff het restaurant bellen en vragen of het rauwmelks was, zonee, geen probleem, zoja... dan is de kans dat je wat krijgt erg klein, maar dan weet je het in ieder geval zeker.
Bijna alle gorgonzolakaas in Nederland is gepasteuriseerd. De kans dat een restaurant met een niet-rauwmelkse kaas werkt is zeer klein. Een restaurant zal sowieso snel voor een gepateuriseerde kaas kiezen ivm het houdbaarheidstermijn en de strenge controles van de inspectie.
Dat je je zorgen maakt omdat het een rauwmelkse kaas zou kunnen zijn, dat begrijp ik. Maar waar je bij gorgonzola ook rekening mee moet houden is dat het een blauwschimmelkaas is... en schimmelkazen zou ik sowieso vermijden als je zwanger bent. Maar, van 1 keer iets verkeerds eten, zul je niet direct wat krijgen, lijkt mij. Toevallig vandeweek ook per ongeluk een ei gegeten dat niet helemaal goed gekookt was.... zal wel loslopen! Niet te veel stressen, want dat is ook niet goed. En voortaan schimmelkaas sowieso laten staan
Vraagje: waarom zou je geen schimmelkaas mogen eten dan? Ik heb vorige week nog 2x heerlijke spaghetti met een overdaad aan gorgonzola kaas gegeten
Gorgonzola mag je gewoon eten hoor. Toevallig afgelopen weekend ook in een restaurant een heerlijk ossehaas (wel doorbakken ) met gorgonzolasaus gegeten. Tenzij je in een toprestaurant met michellinsterren heb gedineerd zal ik er vanuit gaan dat je gewoon gepasteuriseerde Gorgonzola hebt gegeten.
jee na deze reacties zou ik mij nog heel bezorgt maken maar let op: hier een positief bericht!! 1. Gorgonzola in Nederland is bijna altijd gepast... (als je het zelf koopt staat het op de verpakking) 2. Opgewarme kaas / sauzen mogen wel. door de verhitting is de bacterie zo ie zo gedood. dus je mag ook de 4 kazen pizza 3. mocht je nu wel per ongeluk een stukje kaas hebben gegeten dan niet gepasteuriseerd is het volgende - De kans dat je de bacterie heb opgelopen is echt minimaal. Je moet dan hoogstwaarschijnlijk nu ook al ziek ervan zijn geweest. voelt als voedsel vergiftiging. Maar wat ik al zei de kans is zo klein. Ik woon zelf in Frankrijk en daar zijn alle kazen ongepasteuriseerd, dus ik mag absoluut geen kaas hier. Ik ben wel opgegroeid met deze verse kazen en met rode biefstuk en rauw vlees. Als je de bacterie een keer hebt opgelopen en je bent er ziek van, dan word je immuun ervoor. Nu aan het begin van de zwangerschap ben ik getest of ik immuun ben, maar niet dus. Dus in de 31 jaar van het eten van deze kazen en rood vlees heb ik nog nooit de bacterie opgelopen. Maak je niet gelijk te druk erom. ZE adviseren het niet te eten omdat de bacterie erin kan zitten, maar dan moet hetgeen al eigenlijk niet goed meer zijn. Als je een keer per ongeluk een stukje hebt gegeten is de kans zeeeeeeer klein dat dat toevallig net gebeurt is. de kans wordt natuurlijk groter als je het geregeld eet, en daarom adviseren ze het helemaal niet te eten. Dus niet eten , maar als het er een keer perongeluk doorheen zit is het niet erg.
t randje van de brie is toch ook gewoon schimmel,,,,,,,,,heerlijk dus ook blauwschimmelkaas enz mag gewoon. Anders stond dat ook wel in het "niet eten rijtje" van het voedingscentrum.