Vragen om placenta controle?raar?

Discussion in 'Zwangerschap' started by jvd1, Feb 1, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jvd1

jvd1 Actief lid

Aug 3, 2009
    287
    0
    0
    thuis :)
    Ik heb al een paar keer gedroomd over een slecht werkende placenta... Nu heb ik ineens erge angst om overtijd te gaan!ik heb dit ook aangegeven bij de vk. Ze doen er erg luchtig over .... Ze sturen mensen pas door naar de gyn voor controleer bij 40+10 dagen..
    Ik wil niet ingeleid worden want hoop dat t allemaal vanzelf begint. het zou mij gerust stellen als ik weet dat alles goed is van binnen. Is het raar om te vragen om een controle van de placenta met 40 weken?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Geen idee maar vind 40+10 wel erg laat voor de eerste controle bij de gyn. Hier leiden ze je in met 41 weken.

3. jvd1

jvd1 Actief lid

Aug 3, 2009
    287
    0
    0
    thuis :)
    Ja ik hoor dat overal.... Bij ons is dat dus niet het geval..ook dat vind ik dus erg raar en het maakt me angstig!je zult maar net te laat zijn.....bij mijn dochter ben ik bevallen op 40+6 .. de vk zei dat een tweede gemiddeld drie dagen langer blijft zitten..... Dus....voel me er niet lekker bij..hoop dat het niet zo ver komt

4. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Ik ben met 41.6 Pas doorgestuurd naar de gyn toen maakte hij meteen een echo,kijken naar vruchtwater en placenta. Met 42 weken begonnen met inleiding en 72 uur later bevallen op 42.2

5. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    1,514
    0
    0
    ik weet het niet.
    ik denk niet dat ze het doen.
    Ik zelf had bij mijn tweede zwangerschap een heel vreemd gevoel over de navelstreng.
    Ik dacht dat de navelstreng niet helemaal goed was en dat als de baby te lang zou blijven zitten , de navelstreng zou knappen.
    Ik liep al bij de gyn en die vroeg zich af hoe ik daar toch in vredesnaam bij kwam? ja ik weet het niet. was gewoon een gevoel. toen ik bevallen was, bleek mijn gevoel niet geheel onterecht.
    De navelstreng was net zo dik als mijn wijsvinger.

wat ik wil zeggen is het volgende:
    als je je echt zon zorgen maakt zou ik er zelf op aandringen dat ze de placenta nakijken.Geef heel duidelijk aan dat je je zorgen maakt. en ook waarom.
    misschien willen ze wel tegemoet komen.
    heel veel succes. ik weet dat het heel vervelend is dat je zelf een slecht gevoel ergens over hebt en dat een ander dat bagetaliseerd.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    zo dat is echt laat! Bij mn eerste ben ik met 41+3 bevallen, gelukkig werd hier daarna het protocol aangepast.

7. Valerie

Valerie Fanatiek lid

Jun 22, 2007
    4,206
    1,041
    113
    Female
    Ik ben nu bijna 42 weken zwanger (;)) en ik herken jouw angst. Dit heb ik aangegeven bij mijn vk en zij is daar erg goed mee omgegaan.

De eerste keer dat ik daarover sprak, mocht ik nog diezelfde middag naar het ziekenhuis voor een extra controle. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik die dag ook minder leven voelde, dus dat kan goed een doorslaggevende reden zijn geweest waarom ze er spoed achter heeft gezet.

Tot 42 weken (deze week) blijf ik onder controle van de vk, maar wel met een wekelijkse controle in het ziekenhuis. Deze controles bestaan uit een echo (ze kijken dan o.a. naar de groei van het kindje, de hoeveelheid vruchtwater en de doorstroming in de navelstreng) en een ctg van (minimaal) een uur.

Volgens mij is dit ook wel een normale procedure wanneer je langer dan 40 weken zwanger bent. Maar als ik jou was, zou ik er gewoon eens over hebben met jouw vk. Vertel haar over jouw angsten en dat het je zou geruststellen als je extra controles in het ziekenhuis krijgt. Nu maak je je er druk om en stress is slecht voor jou en voor jouw kindje.

Het is sowieso erg belangrijk dat je zelf goed in de gaten houdt of je de baby nog goed voelt bewegen. Volgens mijn vk en de gyn is dat erg belangrijk: "Als je de baby nog goed voelt bewegen, werkt de placenta nog goed," kreeg ik te horen.

8. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Umm. Ja ik vond het in ieder geval heel erg slecht gaan allemaal. Ik had net als ts zoveel angst voor wat er allemaal fout kon gaan. De vk vertelde me dat in tilburg zkh ze je zelfs door laten lopen tot 43 weken pf.

9. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Nee niet raar, maar beargumenteer wel goed waarom.

Als jij trouwens met 41 weken ingeleid wil worden, dan zijn ze tegenwoordig verplicht je door te sturen!
    Je moet dit wel zelf aangeven. ;)

10. Moby

Moby Actief lid

Mar 15, 2007
    476
    0
    0
    Ik heb precies hetzelfde aangekaart en ik krijg extra controlle hier op. Na de geboorte van mijn eerste kindje zagen ze dat mijn placenta vol infarcten zat. Nu dus zwanger van de tweede en gelijk mijn angst aangegeven. Vandaar dat ik extra gecontroleerd wordt hierop. Deden ze helemaal niet moeilijk over.

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,173
    35,838
    113
    Zo laat is dat niet vind ik. Die 40 weken is maar een datum, sommige kindjes zijn er klaar voor met 38 en sommige 42 weken.

Zelf ben ik bij mijn oudste met 42 weken ingeleidt en de bevalling bij de jongste begon met 41+1. Zou er zelf ook niet voor kiezen om met 41 week in te leiden als daar geen aanleiding voor is.

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Protocol kan dan zijn doorverwijzen met 40+10 maar je mag er zodra je 40 weken bent, zelf om vragen hoor! Meerdere keren aangeven, en dan krijg je je verwijzing wel. Ik wou ook niet overtijd, vond het eng. Ben met 40+6 doorverwezen, dezelfde dag begon mn bevalling, maargoed!

13. raspberry

raspberry Niet meer actief

Overtijd lopen wil niet perse betekenen dat je risico hebt op een niet-goed werkende placenta: Thirza is met 42 weken geboren en ik had vruchtwater voor een heel weeshuis, bij wijze van, en een enorm goed doorbloede placenta, die nog wel weken mee had gekund.

Maar, het is wel goed dat je goed gecheckt wordt. Je VK heeft daar blijkbaar haar eigen manier voor, dus ik denk dat het in de eerste plaats handig is om je door haar te laten vertellen hoe zij checkt of alles met jouw kindje nog OK is. Mogelijk dat dat ook al gerust stelt.
    En mocht dat niet zo zijn, dan kun je idd vragen om een echo. Ze kunnen dan kijken naar de hoeveelheid vruchtwater en de placenta (als daar witte stippen op zitten, raakt ie verkalkt en dus 'op', en wordt het tijd voor je kindje om geboren te worden).

Los van HOE de VK jou hierin moet begeleiden, moet zij in ieder geval zo handelen, dat jouw zorgen weggenomen worden. Bespreek dat dus met haar!

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

De protocollen verschillen overigens nog per plaats en soms per ziekenhuis. In de ene plaats wordt je eerder ingeleid dan op de andere plaats.
    Inleiden is ook niet zaligmakend trouwens, want brengt ook nadelen met zich mee, (als jouw lijf er echt nog niet klaar voor is, kan het betekenen dat de bevalling erg lang gaat duren), dus ik zou zelf liever kijken naar hoeveelheid vruchtwater en staat van de placenta: zolang die in orde zijn en je kindje niet te groot is, zou ik niet al te snel ingeleid willen worden.

Share This Page