Bij mijn vorige zwangerschap heb ik twee suikertesten moeten doen omdat mijn buik/baarmoeder/baby te snel groeide. Gelukkig geen suikerziekte, maar wat waren die testen verschrikkelijk Nu merk ik dat mijn buik wederom rap groeit en ben ik benieuwd hoever jullie baarmoeder reikt(e) met zo'n 21 weken? Ik moet volgende wk naar de Vk dus tot die tijd moet ik even wachten op deskundig antwoord, vandaar hier mijn vraag Mijn bm reikt nu ruim zes vingers boven mijn navel.
Correctie: ik las 6 cm. Dat is iets anders dan 6 vingers. Bij mij nu ongeveer 5/6 cm. Is m'n derde kindje. Ben overigens dus ook bijna 21 weken (20.3)
Vorige week bij 23 weken zat mijn baarmoeder zo'n 2 vingers boven mijn navel. Bij 21 weken volgens mij iets erboven. 6 vingers is wel veel al! Maar denk dat het bij iedereen anders is.
Bij 20 weken is baarmoeder bij gemiddelde zwangere vrouw tot de navel. Dus bij 21 weken ietsje boven navel gok ik. Mijn studieboek gynaecologie zegt het volgende: De afstandleggen ze vast met een meetlint. Het aantal centimeters dat hieruit komt mag een afwijking hebben van + of 4. Alle centimeters die hiertussen vallen, worden als goed gezien wat betekent dat jouw kindje goed groeit. Rekenvoorbeeld: 30 weken zwanger 4 = 26 30 weken zwanger +4 = 34
Bedenk dat het heel erg afhankelijk is van de hoeveelste zwangerschap het is! Bij de eerste is rond de navel met 20 weken normaal, maar bij een volgende zwangerschap groeit je baarmoeder veel sneller.