Totaal ruptuur gehad nu weer zwanger.

Discussie in 'De bevalling' gestart door jannn, 15 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    5 jaar geleden een hele heftige bevalling gehad met als eind resultaat een totaal ruptuur.
    Nu moet ik als ik 30 weken zwanger ben voor het eerst naar de gyn om te gaan bepraten wat ik precies wil.
    Maar dat weet ik zelf dus niet...

Zijn er meiden die een totaal ruptuur hebben gehad en daarna weer normaal zijn bevallen zonder complicaties?

Wat zijn de mogelijkheden om te bevallen met zo min mogelijk kans op herhaalde totaal ruptuur?
    Keizersnede wil ik niet.. Ik zit te denken anders aan een ruggeprik, dit omdat ik totaal in paniek ben geraakt toen ik moest persen.
    Maar bij een ruggenprik heb ik het gevoel dat ik faal... maar dat is onzin natuurlijk.
    Wie kan me wat ervaring vertellen?

2. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Geen totaal ruptuur maar een subtotaal opgelopen. Ik ben onder controle bij de verloskundige en zal, tenzij er iets medisch voorbij gaat komen, niet aan het ziekenhuis overgedragen gaan worden. Wat was bij jou de aanleiding van het totaal ruptuur? Bij mij had dl haar handje naast haar hoofd en was 4200 gram. Overigens ben ik bevallen met een ruggenprik (maar deze is uitgezet uur voor het persen begon) en dl is met vacuüm geboren. Ik heb nog geen ervaring met nog een keer bevallen maar mijn vk heeft aangegeven dat ze laagdrempelig een knip zullen zetten (vorige keer 2 knippen, toch verkeerde kant op...) en evt een andere houding om te bevallen. Handje naast hoofd, tja ik roep nu al regelmatig naar mijn buik, handen omlaag :p.
    Ik zou de gynaecoloog ook laten aangeven wat zijn ideeën zijn bij een volgende bevalling.

3. Boekje

Boekje Lid

15 mrt 2016
    93
    4
    8
    NULL
    NULL
    Ik heb ook een totaal ruptuur gehad doordat baby een sterrenkijker was, er snel uit moest en dus met grof geweld (zo heb ik dat ervaren) eruit is getrokken mbv vacuumpomp en tang... ik loop gewoon bij de vk maar heb wel een gesprek met een gyn gehad zodat in mn dossier staat dat ik geen kunstverlossing meer krijg. Dus als er dingen niet goed lopen zullen ze bij mij sneller een keizersnede doen dan bij een ander. Uiteraard hoop ik gewoon bij mn eigen vk te bevallen, maar nu staat het iig in mn dossier.
    Overigens snap ik je angst. Ik ben ook bang voor het persen en hoop dat ik niet in paniek raak als dat moet gaan gebeuren...

4. Fluss1984

Fluss1984 Fanatiek lid

2 jun 2015
    3.393
    1.595
    113
    Noord-Brabant
    Een (totaal)ruptuur voorkomen door preventief te knippen gaat helaas niet, hoewel er wel vaak om die reden geknipt wordt. Een totaalruptuur bij een eerste hoeff echter niet te betekenen dat het de volgende keer ook weer mis gaat; vaker niet dan wel zelfs maar ik snap wel dat je er bang voor bent. In ieder geval van tevoren met de gyn/verloskundige bespreken en nogmaals benoemen bij de bevalling, zodat ze je bij het laatste stukje van de bevalling goed kunnen begeleiden zodat het zo geleidelijk mogelijk gaat en het weefsel dus de kans heeft om op te rekken. Perineummassage van tevoren wil ook nog wel eens helpen om de boel daar wat soepeler te maken, en olie en een warme washand net voordat het hoofdje geboren wordt ook.
    Succes, hopelijk kom je er deze keer beter vanaf ;)

5. IJsthee

IJsthee Bekend lid

23 feb 2014
    711
    0
    0
    Je faalt inderdaad niet als je een ruggeprik krijgt. Voordeel is dat je misschien wat minder in paniek raakt van de pijn, aan de andere kant is de prik allang uit als je gaat persen en voel je dus nog vrijwel alles.
    Als je vaginaal wil bevallen, misschien eens kijken naar een badbevalling? Thuis of in ziekenhuis? Schijnt ook de kans op inscheuren wat te verkleinen.

6. ilja27

ilja27 Fanatiek lid

21 jan 2010
    1.555
    1
    36
    Hier totaal ruptuur gehad
    Mocht niet weer gewoon bevallen
    Kans dat het opnieuw zou scheuren was te groot
    Goed laten informeren

7. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Een kennis heeft ook een totaalruptuur gehad bij de eerste, omdat ze slecht begeleid werd, en haar kindje er in 1 keer uitperste. Dat ging veel te snel.
    Bij de tweede moest ze wel in het zkh bevallen (maar dat was om het bloedverlies bij de eerste dacht ik), maar werd ze heel goed begeleid tijdens het persen, waardoor ze of helemaal geen hechtingen had of minimaal, wat het was weet ik even niet meer.
    Positief verhaal dus!

8. JFelice

JFelice Actief lid

9 jan 2014
    292
    4
    18
    ZH
    Ik heb den subtotaal ruptuur gehad en ben nu ruim 36 wk zwanger. Vind het ook heel spannend! Bij mij was snelle bevalling de oorzaak. Ga gewoon met vk bevallen en ze zet geen laagdrempelige knip want dat schijnt t niet te voorkomen!

9. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Dankjewel meiden voor jullie ervaring uit te wisselen met mij..

10. stefanie912

stefanie912 Bekend lid

10 feb 2012
    707
    2
    16
    mag enorm graag knutselen, 3d en taarten maken met
    Friesland
    Hier geen totaal ruptuur gehad, wel 2x ingeknipt, ruggeprik was uit maar werkte perfect heb helema geen pijn gehad, nu bijna 25 weken zwanger (banner klopt niet helemaal) maar mag wel gewoon weer bevallen...

11. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    Hier zelfde ervaring.
    Helse bevalling de eerste ! Althans in mijn ogen...herstel was ook erg lang!

6 jaar later weer bevallen binnen een uur en de heftige weeën tot aan geboorte was half uurtje,
    Klein knipje niks van vernomen en een goed kortdurende herstel!

12. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik heb bij de eerste ook en totaalruptuur gehad. Hier was niet echt een reden voor. Volgens de vk kon ik bij de tweede zonder extra risico's bevallen. Bij de bevalling van de jongste heb ik een subtotaalruptuur gehad. Achteraf heb ik een gesprek gehad met mijn gynaecoloog en volgens hem is de kans om opnieuw een ruptuur te krijgen wel vergroot na een totaalruptuur.
    Ik snap dat je het liefst gewoon wil bevallen. Maar ik zou wel in gesprek gaan met de gynaecoloog over eventuele risico's. Want jaren na een ruptuur kun je nog klachten krijgen, zoals incontinentie. En dat wil je ook niet. Als ik toen hadden geweten wat ik nu weet, dan was ik bij de tweede zeker voor een keizersnede gegaan.

13. leentje86

leentje86 Actief lid

24 jan 2011
    408
    649
    93
    Hier ook een totaal ruptuur bij mn eerste, Inmiddels ruim 6 jaar geleden. Daarna nog 3 x normaal bevallen, waar van 2x met knip...bij de 1e bevalling 2x een mislukte vacuum en uiteindelijk met tang en duwen op mn buik bevallen. Daarna wel in mn dossier laten zetten dat ze sneller overgaan tot keizersnee, maar is gelukkig niet nodig geweest.

14. Piepie

Piepie Fanatiek lid

17 jan 2013
    1.253
    1
    36
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier ook een subtotaal, maar het had niet veel gescheeld hoor.
    Ik ben geknipt, gescheurd, en mijn zoon is toen na 3x trekken met de vacuümpomp geboren. ( ik had een ruggeprik en ik wens dat ik dat nooit gehad had ) Zo gehavend van onderen, ik heb ruim een week met een verblijfscatheter gelopen, en heb een maand lactulose gebruikt, en toch zeker bijna 2 weken nog om de 3 dagen een microlax.
    Toen ik zwanger werd van de 2de heb ik echt slapeloze nachten gehad, ik kreeg paniekaanvallen als ik aan de bevalling dacht. Met 42 weken ben ik ingeleid, deze keer geen pijnbestrijding en mijn dochter is afgelopen 3 mei geboren, ik had 2 inwendige hechtingen verder niets. Deze kraamtijd was veel leuker dan bij mijn zoon.

15. Tulpenbol

Tulpenbol Actief lid

28 mrt 2015
    452
    6
    18
    Vrouw
    Ik heb bij de eerste bevalling een knip gehad en vacuümverlossing, bij de tweede een scheur.
    Bij allebei een ruggenprik gehad en het waren beide sterrenkijkers dus lang persen en moeizame bevallingen

Echter bij de eerste stond de ruggenprik nog deels aan met persen waardoor ik geen pijn voelde en dus ook niet voelde hoe ik moest persen. Baby had het erg moeilijk, bijna zuurstoftekort.
    Bij de tweede stond ie echt uit en voelde ik alles (weëopwekkers erbij). Was even hels maar voelde wel wat ik moest doen.

Met een ruggenprik is juist die persfase dus vaak niet meer verdoofd.
    Dit is wel belangrijk om te wetenn

16. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier ook een totaalruptuur bij de eerste. Kleine in foetale nood gehaald met vacuumpomp. Kleintje bleek ook flink hoofd te hebben. En ik mocht dus door naar de OK om gehecht te worden. Ik heb er echt maanden last van gehad. zelf een jaar later nog last van mijn bekken tijdens mijn menstruatie..
    Ik was linksom geknipt, maar ben rechtsom uitgescheurd. De gyn zei op dag 3 dat ik toch wel aan flarden lag. Tot die tijd wist ik niet dat het zo heftig was..

De tweede kwam toen de oudste 4,5 was. Ik was onder controle bij de VK, met een medium risk indicatie. Dat betekend dat ik moest bevallen in het ziekenhuis, met verpleegster van ziekenhuis (ipv kraam), maar met mijn eigen VK. De verpleegster kon in geval van nood dan snel schakelen met de gyn..

Bij de tweede ben ik heel rustig begonnen, echt goed ontspannen tussen de weeen door (was bij de eerste anders). Tot dan de weeenstorm van 5 kwartier om van 4-10 cm te gaan (idem oudste). Dat was even een heftige periode, maar eenmaal de persweeen werd het weer rustiger. Ik heb een half uurtje geperst met een preventieve knip. En toen was het gewoon klaar. 2 uur later mocht ik naar huis, en zat 3 uur later aan de eettafel te eten (dat vond de kraam wel snel, maar nu kon het tenminste, eerste keer duurde het een paar weken voor ik echt pijnvrij kon zitten.

Het heftigste aan de tweede bevalling was het hechten achteraf. Door het litteken weefsel van de eerste, doordat links en rechts schade was, kon het niet goed verdoofd worden. Een paar hechtingen moesten gezet worden in dat beurse weefsel. Dat was even vloeken, maar wel klaar..

Voor mij heeft de tweede bevalling heel veel goed gemaakt.

17. jannn

jannn VIP lid

13 jul 2008
    5.942
    89
    48
    Wat een heftige verhalen hier ... :( Ik durf niet meer hahahah.

over 3 weken naar gyn alles doorbespreken.

18. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Laat je weten wat je gyn zegt? Ben namelijk heel benieuwd aangezien mijn vk er naar mijn gevoel er te luchtig over deed. Heb gelukkig een goed en spoedig herstel gehad maar heb toch de angst voor een tweede bevalling en ben bang dat ik er dan niet zo goed vanaf kom. Ik heb over 2 weken controle bij een andere vk van de praktijk en ga het dan nog een keer aankaarten dat ik toch echt wil dat de groei nu beter in de gaten gehouden gaat worden maar ben ook heel benieuwd wat jouw gyn zegt zodat ik daar wellicht ook nog iets van mee kan nemen.

Deel Deze Pagina