Geachte UWV team, Sinds 27 juni j.l. weet ik dat ik ga bevallen van een kindje met een afwijking. Ik ben kort erna weer gaan werken, maar ik werk nu gedeeltelijk. Ik werk in jeugdzorg, onregelmatig diensten, 32 uur p.w. Vanaf 1 juli ben ik 100% ziek gemeld. Van 8 juli t/m 31 juli ben ik voor 50% ziek gemeld. (overigens heb ik vanaf 23 juli toen wel voor 75% gewerkt) Van 1 augustus t/m 30 september word ik voor 25% ziek gemeld. Per 1 oktober, ga ik met 34 weken met verlof, dat moet word gezegd. Hoe wordt dat bedeeld in de uitbetaling voor nu, maar ook straks in mijn verlof per 1 oktober? Want ik werk nu veel minder in ORT uren? Als ik een 'normale' zwangerschap had gehad, werkte ik nog slaapdiensten en veel meer avonddiensten tot aan half oktober! Wordt er wel door het UVW bekeken wat ik verdiende in een heel jaar? Of berekenen ze echt de 3 laatste maanden? Dat zou heel zuur zijn, want ik heb nauwelijks ORT uren gedraaid vanaf 1 juni. Maand juni was ik op vakantie en toen werd de afwijking ontdekt, waardoor ik vanaf juni minimaal ORT uren heb gedraaid tot op heden. Ook krijg ik vanuit de CAO 8% eindejaar uitkering, krijg ik dat ook nog? Hopelijk kunt u mij hierbij helpen. Mijn bevallingsverlof wordt al dramatisch genoeg, dus ik wil me niet zorgen maken om mijn financiën. Met vriendelijke groet, Kim
Beste Kim, Je wilt weten wat je inkomen wordt voor zowel de Ziektewet (ZW) als de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Voor de berekening van het dagloon van de ZW-uitkering gaat UWV uit van wat je totaal verdiende in het jaar voordat je ziek werd. UWV kijkt dan naar het SV-loon waar premies en belastingen over betaald zijn (dus ook een eindejaarsuitkering en ORT). Dit SV-loon wordt gedeeld door 261 en het resultaat is je dagloon. Als je ziek bent ten gevolge van zwangerschap zal de ZW-uitkering 100% van het dagloon bedragen. Als je naast de ZW-uitkering werkt, wordt het gedeeltelijk werken gekort op je ZW-uitkering. Zijn de klachten niet het gevolg van je zwangerschap? De werkgever zal je loon doorbetalen. Informeer bij de werkgever waar je recht op hebt. De hoogte van de WAZO wordt gebaseeerd op de maand of loonperiode van 4 weken vlak voor je zwangerschapsverlof. Heb je in de periode voor zwangerschapsverlof minder gewerkt door ziekte of verlof? Dan kijkt UWV naar de voorafgaande periode waarin je niet ziek was of verlof had. UWV maakt de uitkering (ZW en WAZO) meestal over naar je werkgever. De werkgever verrekent de uitkering met je loon. Actuele informatie over het dagloon van de Ziektewet vind je hier en over de WAZO hier. Ik wens je veel beterschap en een voorspoedige bevalling. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare