Tijdens mijn gesprek met de arts over iui en ivf vandaag, vertelde hij me dat er afgelopen week op een congres nieuwe onderzoeksgegevens over iui bekend gemaakt zijn. Er zijn 2100 vrouwen gevolgd die iui deden. De vrouwen die na de iui minimaal 15 minuten stil bleven liggen, werden sneller zwanger dan de vrouwen die direct op moesten staan. Dus... Als je een iui hebt gehad, blijf dan 15 minuten liggen. In veel ziekenhuizen is dit misschien al de praktijk, maar in veel ook nog niet. Als je direct op moet staan: niet doen, blijven liggen!
Interessant Srb, Volgens mijn gyn. heeft liggen blijven geen enkele invloed op kans van slagen, tenminste dat vertelde hij mij bij mijn eerste iui, dat was in februari. dat was bewezen volgens hem, dus ik weet niet of ik hem van gedachte kan laten veranderen. Ik zou het wel fijn idee vinden om 15 min. te blijven liggen, alleen maar even om de behandelingen relaxter te laten verlopen, ik vind het altijd weer een gestress. Liggen en meteen weer opstaan. Ik hoop dat deze onderzoeksgegevens landelijk bekend worden Groetjes Jinky
Ik zal mijn arts vragen of hij me kan laten weten waar deze gegevens gepubliceerd zijn. Dan kan je dat ook tegen jouw arts zeggen. Bij mij zeiden ze tot deze week ook altijd dat het geen enkele invloed had, maar sinds dat congres zijn ze dus volledig van mening veranderd.
Dit soort protocollen worden echt erg vaak herzien hoor! Maar ik ben ervan overtuigt dat als je niet gelijk de zwaartekracht tegen de zwemmers inzet dat dit zeker invloed kan hebben
Mijn gyn maakt altijd een echo achteraf ter controle van zowel het ei of de eitjes, baarmoederslijmvlies als het zaad...blijf je vanzelf wel even liggen
Ik ga hier denk ik wel even rekening mee houden. Baat het niet schaadt het ook niet denk ik maar. Dank je voor de info grt Vanilia
@ Vanilia: dat dacht ik ook. @ Jinky: ik heb hem gemaild (handig he, dat ik nu zijn emailadres heb) Weet niet of hij gaat reageren, maar als hij het doet, zal ik het hier posten.
Hoi SBR, Ik moet ook 10 a 15 minuten blijven liggen, maar ze zeiden wel dat het nooit bewezen is of het meerwaarde heeft. Maar voor je gevoel is het alleen al fijner om niet gelijk op te staan. Fijn dat je dit even met ons deelt. Jij blijft dus ook altijd even liggen? liefs vruchtje
Ik moet ook altijd een kwartier blijven liggen: AMC, die zullen wel goed op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen.
Of het nu met blijven liggen te maken heeft, ik vraag het me af hoor. Wanneer het zaad eenmaal is ingespoten, sluit je baarmoedermond zich toch weer? Het zaad kan dan echt niet meer eruit lopen volgens mij. Ik ben destijds gelijk opgestaan na mijn iui en gelijk doorgegaan naar mijn werk. Ik was wel gelijk zwanger na de 1e keer. Of ben ik nu de uitzondering?! In ieder geval...voor alle meiden heel veel succes!
Ik mocht ook altijd blijven liggen.. 10 minuten, zij gingen dan weg en wij mochten de deur op slot doen.
Ik mocht ook niet lang blijven liggen. Even wachten na IUI, aankleden en wegwezen! Volgens de gyn maakte het niet uit want de zaadjes zouden dan toch al zitten waar ze moesten zitten... Ik deed het wel altijd de rest van de dag rustig aan (lees: ik kwam de zetel niet meer uit)!
Het is idd zo dat het een onderzoek is wat nog maar net gepubliceerd is en dat ziekenhuizen nu dus ook pas hun protocollen hierop aan gaan passen... Je moet denk ik gewoon doen waar je je goed bij voelt, ik ben wel meteen opgestaan, maar daarna wel lekker op bed gegaan, en de bekkenbodemspieren hebben overuren gemaakt die dag! hahahahah
heee Ik mocht altijd zelfs weten hoelang ik wou blijven liggen. De laatste keer ben ik gelijk opgestaan en toch zwanger. Maar baat het niet dan schaad het niet groetjes sjolie
mag ik jullie wat vragen... ben zelf (nog) niet met iui bezig, maar komt er dan na de inseminatie zaad uit gelopen? ik bedoel na gewone sex valt er altijd wel weer een hoop uit als je meteen opstaat.... hoe is dit na een iui want dat is veel dieper toch? groetjes Jose
hoi jose, Soms is er wel wat terugloop, maar dat is nooit veel hoor, niet zoals met klussen. Ik denk dat als je met IUi bezig bent je alles aan wil grijpen om et te laten lukken, en dus ook langer blijven liggen
Het verschil tussen gewoon vrijen en een IUI is dat er alleen bewerkt zaad wordt ingebracht tijdens de IUI. Met andere woorden het zaad zelf wordt hoog ingebracht en je verliest alleen een beetje van de vloeistof terwijl met het vrijen het sperma terug naar buiten loopt terwijl de zaadjes (als het goed is) ondertussen al naar de juiste plaats aan het zwemmen zijn!
Ik had na de IUI helemaal geen terugloop. Na de IUI kon ik 20 minuten blijven liggen in een kamertje naast de behandelkamer op een ziekenhuisbed. Thuis aangekomen ben ik op de bank gaan liggen met mijn voeten over de rugleuning. Beetje rare houding, maar ja.. ik wilde geen risico nemen. Zo heb ik wel 2 uur gelegen voor de tv. Uiteindelijk wel de eerste IUI raak, dus wie weet heeft het geholpen!