Goedemorgen, Mijn naam is Larissa en ben momenteel 18 weken en 5 dagen in verwachting van ons zoontje.. Ivm met een vroeggeboorte en overlijden van mijn zoontje in 2011, loop ik deze zwangerschap onder controle bij het AMC.. Afgelopen maandag bleek bij de meting mijn baarmoederhals nog maar 2,5mm te zijn en heb ik een pessarium-ring geplaatst gekregen.. Omdat dit een studie betreft is er zeer weinig bekend en ben ik op zoek naar ervaringen van andere vrouwen.. Vragen van mij zijn.. Met hoeveel weken en welke lengte van de baarmoederhals kreeg je de pessarium? Heeft het geholpen?? Voelde je ook, als je bijvoorbeeld moest hoesten/overgeven/ontlasten, die ring zitten?? Heb je bedrust gehouden? Alvast heel erg bedankt
Toevallig heb ik gisteren of laatst een topic erover geopend.. ik doe ook mee aan het onderzoek in het amc. Ik had bij 20 weken een baarmoedermond van 2.8/2.9 cm. Ik heb er de eerste weken echt last van gehad.. voelde hem steeds zitten met ontlasten vooral. Danhad ik t gevoel alsof deze eruit kwam, of tegen mn rectum aandrukte waardoor t poepen heel moeilijk ging. Ook vaak bloedverlies erdoor gehad omdat t door t pessarium gevoelig is daarbinnen. Heb ook heel veel afscheiding dus draag nog inlegkruisjes. Je moet er de eerste weken echt aan wennen. Oja en als ik ging zitten voelde ik hem ook.... Ik ben nu 35 weken en hij zit nog. Volgende weeek mag ie eruit!! Ik heb nu geen last meer van de ring. Wel met ontlasten door de ring wat licht bloed verlies. Uiteindelijk wen je er aan hoor! Ookal dacht ik eerst ook.. wat een hel.. hoe moet ik dit zolang laten zitten. T komt goed!!
Oh en nee heb geen bedrust gehouden. Gewoon alles gedaan! ☺ ook gezwommen en gesport.. maar wel rustig aan!
Hoi! In het Lumc zelfde studie, ik was 28 weken, baarmoedermond 1 cm en 1 cm ontspuitong Ik werd GEK van dat ding. Meer pijn en krampen, veel harde buiken. Dag erna dus verwijderd, heeerlijk. Ik voelde m wel zitten ja! Ik heb al die weken rust gehouden, bank, wc, douche en buiten in de rolstoel.. Baby zit met 36 weken nog steeds binnen
Hier ook een pessarium gehad. Met 29 weken en een bmh van tussen de 8 en 9 mm. In het begin voelde ik hem wel zitten, maar dat was met een week of 2 weg. ik mocht niet meer werken, het huishouden doen of zwaarder dan 1 kilo tillen, maar hoefde geen volledige bedrust. Met 37 weken is de ring verwijdert (wat ik als bijzonder pijnlijk ervaarde. de ring was een soort van vacuum gezogen) en toen ben ik direct weer alles gaan doen. Uiteindelijk met 40+2 ingeleid omdat er geen schot in de zaak zat!
@bloempje6 Wat een goed nieuws dat je nu al 35 weken zwanger bent! Ben benieuwd hoelang de baby nog op zich laat wachten als de ring eruit is. Ik heb precies hetzelfde.. Zodra er ontlasting aankomt, ga ik hem voelen en ben ik ook bang dat het eruit valt. Ik vind wel dat je met een pessarium pas goed voelt hoeveel druk bepaalde dingen kunnen geven op je baarmoederhals, vind het maar een eng gevoel. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik sinds de ring geen gevoel meer heb alsof er een blok beton in mijn onderbuik hangt, dat is dan wel weer fijn... Hoe heet dat topic wat je geopend hebt??
Jammer dat je zoveel last had .. Gelukkig is de baby goed blijven zitten wat lijkt het mij een heerlijk gevoel om al zover in de zwangerschap te zijn
Dit zijn berichten waar ik heel vrolijk van wordt gefeliciteerd met je kindje! Ja dat is ook wat de ring doet toch vacuüm zuigen zodat ie goed vast zit??
@joos1 nu zie ik wel heel erg op tegen die verwijdering van het pessarium zeg. Ze zeiden al dat het een beetje zeer kon gaan doen, en kon gaan bloeden.. Wat de gynaecoloog ook zei was: Ik DENK dat je daarna niet gelijk gaat bevallen. Dat vond ik wel een beetje eng. Ze DENKT? Maar bij jou kwam het kindje ook later zie ik dus het hoeft indd niet dat je vrij snel bevalt.. @lies1989 Ik stuur je zo ook even een pbtje Kon niemand vinden die meedeed aan de studie enz enz.. zijn ook maar weinig vrouwen. Het topic heet iets van: Pessarium bij 36 weken verwijderd, hoe snel hierna bevallen. Ik ben namelijk benieuwd hoe snel dat dan kan gaan hierna. Ik heb nog steeds met ontlasten dat de ring wat naar beneden komt en ook bloedverlies. Ik heb ook veel afscheiding dan . De hele dag trouwens.. Dat is wel vervelend vind ik, maar hoort erbij. Voel de ring in iedergeval niet meer zitten, maar moest echt wel 2 weken eraan wennen voordat ik dat niet meer had.. misschien wel langer!
Heel eerlijk, het verwijderen was voor mij enorm pijnlijk. Wel moet ik erbij zeggen dat de gyn ook tegen mij zei dat hij nog niemand tegen was gekomen met een pessarium wat zo "vast" zat. Daarnaast was het stukje baarmoedermond wat zegmaar onderaan het pessarium zat wat opgezwollen waardoor het lostrekken nog moeilijker ging. Al met al was ik dus een uitzondering, ik zou me geen zorgen maken Bloempje 6 Tegen mij werd gezegd dat de bevalling elk moment kon beginnen of rustig nog een paar weken op zich kon laten wachten. Ik had sowieso nog geen ontsluiting, dus misschien dat dat scheelde?
@joos1. auw zeg.. lijkt me niets! Hoop niet dat ik dat heb!!!! Kijken ze wel gelijk naar of je ontsluiting heb? Of naar de lengte?? Of halen ze m eruit en klaar. Dus het kan wel gelijk komen daarna?? Ik vond het bij mij nogal vaag dus daarom neem ik maar iemand mee die kan rijden zodat ik niet zelf terug hoef te rijden..
Hoi! Ik heb ook ervaring met een pessarium. Ik ben met 24 weken in het ziekenhuis beland met nog maar 1 cm baarmoedermond, ondanks cerclage. Er is daarom een pessarium geplaatst en die zit nog steeds. Ik ben inmiddels 31 week zwanger
@soof88 wow je hebt en een cerclage en een pessarium. Je moet zeker veel rust houden ?? Heftig hoor! Gaat het bij jou wat met het pessarium?
Bloempje6.. Heb t vandaag ook gevraagd omdat ik zo bang ben dat de ring met ontlasten eruit valt.. Ze zei dat een pessarium goed vast zit en het uithalen best een gefrut kan zijn, dit gevoelig kan zijn maar bij de meeste niet heel pijnlijk.
Toch zie ik er vrij tegenop.. nog erger als tegen mijn bevalling.. haha stom he? Omdat het al zo gevoelig was met plaatsen en daarna.. dus het eruit halen zal nog wel even meer pijn doen. Omdat ik gister slijmpropje ben verloren kan het zelfs zijn dat mn baarmoedermond al ietsje open staat of open aan het gaan is zei mijn verloskundige, maar omdat het pessarium er zit zal het nog wel even zo blijven en misschien hierna kan het snel gaan. Ik heb namelijk nu regelmatig harde buiken .. waardoor het dus daaronder ook wat onrustig kan worden.. ben echt benieuwd hoelang het allemaal nog gaat duren. Baby lag wel al ingedaald met haar hoofdje.
Spannend!!!! Zo stom vind ik het niet hoor.. je legt onbewust toch een nare link doordat het plaatsen zo pijnlijk was..
Bij mij hebben ze met 20 weken een pessarium geplaatst. Ik had toen nog een baarmoederhals van 1,7-1,9 mm. Met bijna 24 weken was hij nog maar 0,7-0,9 mm. Daarna is hij niet meer gemeten omdat ik er erg onrustig van werd dit is in overleg gegaan met het amc. Heb tot 26 weken bedrust gehouden en daarna alles weer gaan opbouwen. Het is niet bewezen dat bedrust helpt en omdat ik verder helemaal geen klachten heb was de gyn het er mee eens dat ik weer ging opbouwen met bewegen zolang ik maar naar mijn lichaam luister. Ik ben inmiddels bijna 32 weken zwanger en doe al bijna 6 weken alles weer . Ben ook nog eens zwanger van een tweeling. Ik heb toen het pessarium net geplaatst was veel last gehad van pijn mijn lichaam protesteerde enorm. Ik voelde hem ook zitten. Inmiddels niet veel last meer maar het irriteert toch wat heb veel last van afscheiding en slijm. Met 36 weken halen ze hem er weer uit.
@lies1989 @joos1 heb jullie even gepb't. @ourmiracle jeetje wat een korte bmm, je moest niet ook nog een cercalage ?? Goed dat je tweeling nog zit zeg! Bij 36 weken er inderdaad uit. Blijft de 2lng dan nog zitten of word je ingeleid? Ik ben bijna 36 weken en moet hem er bijna uit laten halen.. spannend hoor! Ja het pessarium geeft mij ook veel afscheiding, slijm en soms ook wat jeuk. Voorderest voel ik hem niet meer.. alleen bij ontlasten soms..