Hai Ilse, Onze zoon is nu 3 weken oud. We hebben gemerkt dat hij veel spuugt. In het begin regelmatig een mondje of drie, maar sinds een aantal dagen wel vaker en ook wel meer. Vorige week dronk hij nog goed. Hij lag toch wel bijna 20 minuten aan een borst en dronk ook redelijk actief door. De tweede borst als toetje wilde hij niet, ook niet na boeren en verschonen. Hij kwam dan overdag vaak pas 3 à 4 uur later en 's nachts liet hij er meestal één keer wel 5 uur tussen. Maar sinds vrijdag of zo gaat het niet lekker meer. Hij hapt niet zo makkelijk meer. Hij doet zijn mondje niet ver genoeg open. Het lukt uiteindelijk wel, maar het kost meer moeite. Verder drinkt hij nu regelmatig nog maar 5 tot 8 minuten, om vervolgens los te laten of in slaap te vallen. Stimuleren (bv onder voetjes krabbelen) werkt niet. Ook na boeren en verschonen wil hij niet nog meer drinken/aanhappen. Maar binnen 2 uur komt hij dan weer. Hij zoekt duidelijk naar de tepel en sabbelt op zijn knuistje en gaat op een gegeven moment ook echt hard huilen. Dan krijg ik hem alleen stil als ik hem aanleg, maar dan is het weer hetzelfde verhaal. Dan drinkt hij maar heel kort. Verder spuugt hij dus ook heel veel. Boertjes laten gaat moeizaam en zelfs na een stuk of vier best sterke boeren, komt er nog voeding mee naar boven. Soms komt dat er ook erg hard uit. Zelfs als we een uur met hem overeind zitten. We proberen dan ook verschillende houdingen, zoals over de schouder, in de armen of op de bovenbenen, steeds afgewisseld. Hij krijgt volgens mij wel voldoende binnen, want hij heeft veel zware plasluiers per dag. De afgelopen paar nachten hebben we echt veel opgezeten, niet wetende wat te doen. Hij is ontroostbaar als hij de borst niet krijgt, maar als hij daar 'klaar' mee is en we proberen hem in zijn bedje, of bij ons neer te leggen, dan gaat hij weer huilen. En het spugen natuurlijk. Vannacht hebben we hem drie keer een schoon truitje aan moeten doen, want van natte truitjes wordt hij ook niet blij. Heb jij enig idee wat we zouden kunnen doen om hem beter te laten drinken, dus meer en minder vaak, en hoe we kunnen voorkomen dat hij zoveel spuugt? Tussendoor laten boeren werkt ook niet, want als ik hem loshaal en laat boeren, kan het best een minuut of tien duren voor hij geboerd heeft en dan wil hij daarna niet meer aan de borst. HELP!
Update: hij drinkt nu wel beter, maar ik heb het idee dat hij of te gulzig drinkt of de melkstroom niet aan kan. Dat de melk te snel komt. Hij spuugt namelijk nog steeds veel, soms echt met hele golven. soms begint het al als hij de tepel nog vast heeft. Help?
Hallo, Sorry voor de late reactie. De griep en de sint hebben de tijd doen vliegen terwijl de berichten bleven staan. Als ik je verhaal zo lees zitten jullie echt te tobben met het aanleggen het onrustige drinken. Het gewicht bekijkend zie ik niet dat hij nu extreem veel aankomt en wil dus niet direct zeggen dat je veel melk hebt. Het kan wel zijn dat je een krachtig toeschietreflex hebt en dat daardoor er veel lucht binnenkomt wat weer meer last van boeren, spugen en darmkrampjes kan geven. Ook wordt de borst dan wat glibberig en moet er meer moeite worden gedaan een vacuum te houden. Soms helpt het om de eerste melkstroom wat weg te laten lopen zodat het verloop van de voeding wat rustiger is. Ik zal je dit linkje over spugen doorgeven wellicht herken je daar nog wat in. Ook stuur ik je nog een stukje overh et in slaap vallen na de voeding. Het onrustige gedrag wat je in de avond/nacht beschrijft is heel vervelend maar komt heel veel voor en is eigenlijk gewoon babygedrag....hoe lastig ook. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Spugen en reflux bij borstvoeding - inleiding Succes Ilse
Dankjewel! Ik ga proberen het eerst wat weg te laten lopen. En jouw stukken tekst goed lezen. Vandaag weer gewogen bij het CB en hij is in de afgelopen 8 dagen 250 gram aangekomen. Valt dat nog binnen de marge, of is dat "extreem veel"?
Hallo, Normaal aankomen in de eerste 3 maanden is globaal tussen de 100 en 200/250 gram per week. Meer getaileerd: met 2 weken terug op geboortegewicht 1-3 maanden: 26-31 gram per dag = ong 180- 220 gram/week 3-6 maanden: 17-18 gram per dag = ong 120 -125 gram/week 6-9 maanden: 12-13 gram per dag = ong 85 - 90 gram /week 9-12 maanden: 9 gram per dag = ong 63 gram/week Of globaler: geboortegewicht is na 5 maanden verdubbeld. Met 1 jaar verdriebubbeld en met 2 jaar is hij 4 keer zo zwaar als bij geboorte. Als moeders veel melk hebben zijn gewichten van meer dan 350 gram per week niet vreemd. 250 gram in 8 dagen is gewoon goed. Geen zorgen! Ilse
Dankjewel! Met die cijfers kan ik tenminste wat. Ik hoef jou niet uit te leggen hoe onzeker borstvoeding geven je kan maken! Maar je hebt me helemaal gerust gesteld. Enneuh, met die PB van je... geeft veel rust in mijn kop en ik heb het idee dat hij de laatste 24 uur minder gespuugd heeft! Misschien zit dat tussen mijn oren, maar ik maak me in ieder geval minder zorgen. Dus ook daarvoor wederom bedankt!
Hallo, Inderdaad, die onzekerheid is heel herkenbaar. Ik heb zelf 3 kids, 3 keer BV gegeven en 3 keer ook erg onzeker! Ik ben blij dat ik met wat meer achtergrond info toch al aardig op weg kan helpen. Soms is het goed om meer te weten zodat dingen op hun plek vallen. Als je alles weet is het zo simpel en zo makkelijk dat borstvoeden. Dat heeft de natuur toch maar mooi bedacht! Ilse