Hoi dame's. Ik weet niet zo goed wat ik met mijn topic wil bereiken,maar wil het sowieso graag van me afschrijven. Zo net gingen we ons zoontje na de psz brengen. We waren even met de juf in gesprek,en toen gaf ze aan binnenkort toch alvast een gesprek met ons wou aangaan. (normaal krijg je pas een gesprek als je kind 3 jaar is) Ze had het over zijn taalontwikkeling,maar dat weten wij dat hij daarmee achterloopt. En dat als dat met 3 jaar nog zo is hij extra dagdelen na de psz mag. Maar ze gaf ook aan dat ze meerdere problemen wou bespreken. En tja dan slaat de onzekerheid ineens kei hard toe. Wat voor problemen zou zij dan hebben geconstateerd??? Na ons idee is het een gewone spontane actieve peuter. Of ziet zij iets wat je als ouder niet zo snel zou opvallen,vooral als je maar 1 kind hebt??? Pppfff hoop iig dat het gesprek snel zal plaats vinden. Heeft hier iemand ook ervaring mee gehad?? En wat werd er toen bij jullie besproken??? Wat kunnen wij verwachten van z'n gesprek?
Ik zou even eerder vragen wat voor dingen haar zoal opvalt en zorgen baart. Jij kan er misschien niet van slapen en als je weet welke richting zij denkt wordt het voor jou wat helderder. Dat ze eerder een gesprek willen prima maar dan ook vanaf nu niet te lang wachten lijkt me. Succes
Wanneer is het gesprek? Ik heb geen ervaring met de peuterspeelzaal maar bespreken ze opvallende zaken / problemen niet direct bij het ophalen? Hier op het KDV i.i.g. wel. Ik zou er ook heel onzeker van worden als ze enkele "problemen" wil bespreken waarvan jij echt niets weet. Ik zou dus zeker meteen vragen wat voor problemen, desnoods zou ik (nu direct) even bellen om hier naar te vragen.
Het gesprek zal in het nieuwe jaar plaatsvinden. Heb haar bij het ophalen nog een keer gesproken. Van wat ik nu begrepen heb doen ze dit gesprek eerder vanwege zijn praat achterstand en omdat hij nogal een sterke eigen wil heeft. Om te kijken of hun ons eventueel handvaten kunnen geven om zo zijn praten meer te stimuleren.
Sterkte eigen wil of moeilijk omdat hij niet uit kan leggen wat hij bedoeld? Lijkt me een combi van niet uit kunnen leggen en daardoor dat het lijkt dat hij een sterke eigen wil heeft ... Hier ook veel frustratie en maar door blijven zeuren zagen huilen over wat uk wilde ... wanneer er wat woordjes gezegd konden worden (ook laat met praten) werd het veel beter en ook rustiger in huis hier!
Fijn dat je nu in ieder geval weet wat de "problemen" zijn. Maar een sterke eigen wil, hebben ze dat niet allemaal op die leeftijd? Ik vind dat niet direct een "probleem" hoor!
Die sterke eigen wil is niet bij alle kinderen even sterk haha. Bij die van mij wel overigens.... Dat is niet voor iedereen even makkelijk om mee om te gaan. Vervelend dat je je nu zorgen maakt en nog lang moet wachten. Hier praat ik regelmatig met de juf en voorkom je zulke situaties. Mijn dochter praatte ook laat, heeft precies in haar hoofd wat ze wil, huilt vaak (als het dus niet zo gaat als zij bedacht heeft) en eet en drinkt nou ook niet geweldig. Dus ook hier verloopt het niet altijd even gemakkelijk. Ik zou proberen alvast even te praten, dan weet je waar ze het over wil hebben.