Hoi, Mijn dochtertje is twee weekjes jong en krijgt borstvoeding. Nu is bij mijn eerste de borstvoeding finaal mislukt, dus ik ben een beetje onzeker over een aantal dingen Het meest dringende wat ik mij afvraag is het volgende. Na het kwijtraken van haar meconium kleurde haar poep keurig steeds lichter. Op dag vier en vijf had ze geen ontlasting. Op de volgende dagen tm dag negen weer wel. De daarop volgende dagenweer niks, los van een hele hoop windjes. We zitten nu op dag zestien en los van een veegje in de luier gisteren, heeft ze nog altijd niet gepoept. Op internet wordt wel gezegd dat bv kindjes soms tot tien dagen niet poepen, maar op de bv site staat dat dit pas vanaf vier weken mag. Voor die tijd zou er iedere 24 uur en flinke luier moeten zijn? Wel heeft ze bij iedere verschoning een flinke plasluier. Overdag laat ze drie uur tussen de voedingen, in de nacht vaak veel korter. Soms nog geen uur. Als ze drinkt hoor ik haar heel duidelijk slikken en als ze loslaat loopt de melk vaak nog uit haar mondje. Wel hebben we al een week spruw, waardoor ze tussendoor vaak los laat en onrustig is. In de kraamweek groeide ze goed. Dag 1 3180, dag 2 3140, dag 3 3060, dag 4 3080, dag 5 3120, dag 6 3180, dag 7 3260. Daarna is ze niet meer gewogen en zat ze dus boven haar geboorte gewicht. ( als ik haar trouwens gekolfde melk geef, dan drinkt ze maximaal 30 cc.....) Moet ik me nu zorgen maken dat ze te weinig voeding krijgt aangezien ze:1 niet poept, 2 in de avond en nacht ieder uur wil drinken en 3, onrustig is aan de borst? Of is er niks mis met mijn productie en zie ik beren op de weg?
Ook vandaag nog geen poepluier helaas. Wel veel gerommel in haar buikje en winden waar een volwassen man jaloers op zou zijn. Ik hoop dat ik nog een antwoord krijg, anders toch maar even de ha bellen. Is overstappen op flesvoeding misschien beter? Ik heb dit bij mijn zoontje nooit gehad namelijk....
Hoi, Ik snap dat je er onzeker van wordt, zeker wanneer je zulke tegenstrijdige berichten leest. Het komt voor dat kindjes (even) niet poepen in het begin. Heeft je kindje er last van? Wordt de spruw behandeld? En zo ja, hoe? Behandel je ook jezelf? Het kan zinvol zijn om even te wegen. Zo kunnen we zien of dit in een goede lijn gaat. Ik hoor het graag van je. Overstappen op kunstvoeding zou ik op dit moment nog niet doen: als je kindje groeit is jouw melk altijd beter op haar afgestemd. Daarnaast laten veel kindjes met kunstvoeding juist zien moeite te hebben van de ontlasting... Even doorzetten dus. Dat ze in de avond continue wil drinken is normaal gedrag: dit doen zo goed als alle kindjes. Door dit snacken (ook wel clusteren genoemd) zorgt ze dat jouw productie goed op peil blijft en kan ze er een paar uur tegen. GEwoon aan toegeven dus: lekker bij papa of mama op de bank en slokje hier, voeding daar. nog een slokje. Dit gaat over tegen de tijd dat ze een week of 8-12 is. De onrust aan de borst kan komen door de spruw: dit maakt dat het drinken mogelijk vervelend voelt waardoor ze onrustig is, loslaat etc. Goed behandelen dus en lekker knuffelen en clusteren in de avond uren!
Hoi Heidi, Bedankt voor je reactie. Mijn dochtertje heeft volgens mij wel last van haar buik. Het buikje is heel hard en gespannen ( 'fietsen', masseren etc doen we al dagelijks) daarnaast laat ze dus de hele dag gruwelijke winden en huilt ze soms zelfs in haar slaap. Haar spruw wordt behandeld met nystatine, het tweede flesje nu. De ha vond het ondanks herhaaldelijk vragen niet nodig om mij te behandelen omdat ik los van stekende borsten geen klachten had. Ik maak nu na elke voeding mijn tepels schoon met molkosan. Daarnaast was ik alles op 60 of90 graden en met azijn, verschoon ik dagelijks mijn onderkleding en haar bedje en gebruik is slabbetjes etc maar 1 keer. Wat betreft het clusteren, als ze gewoon wat zou willen drinken of sabbelen en gewoon tevreden zou zijn, dan is dat natuurlijk geen probleem. Maar juist in de avond is ze zo onrustig aan de borst. Hapt aan en laat weer los en dat wel tien keer in een minuut. Dan is ze vreselijk boos en zet een keel op. Kalmeren door de borst aan te bieden werkt dan natuurlijk ook niet, want daar wordt ze alleen heel erg gefrustreerd van. En dit houdt ze ook uren vol. Vandaar ook dat ik dacht misschien te weinig voeding te hebben op die momenten? Dat ze daarom zo boos wordt? Ik ga morgen met haar naar het inloopspreekuur om te wegen. Zodra ik haar gewicht weet zal ik het hier meteen posten!
Als je overdag wel voldoende hebt en ze plast voldoende heb je 's avonds ook voeding hoor! Het kan zijn dat ze langer moet aanzuigen tot het tsr op gang komt. Door spruw kan het heel vervelend voelen voor kindjes: dan maken ze geluid (soort klakken) en laten los om weer aan te happen. Overleg of je misschien naar haptonoom of osteopaat kan voor haar klachten met ontlasting. Bellen voor overleg kan geen kwaad: misschien helpt het haar. Zoek iemand die ervaring heeft met jonge baby's. Sterkte
Ja dat klakken doet ze inderdaad! Maar overdag weer bijna niet.... ik zal eens gaan informeren voor een osteopaat in de buurt. Bedankt voor de tip!
Hoi Heidi, Gisteren ben ik met de kleine bij een osteopaat geweest. En je hoor, vannacht een poepexplosie gehad drie luiers vol. Gelijk daarna hoorde ik haar buik rommelen en borrelen, daar was weer ruimte hahah. Nu maar hopen dat alles nu echt goed op gang komt. Heel erg bedankt voor de tip nogmaals! Alleen jammer dat het weegmoment op het consultatiebureau gelijk vuel met de afspraak bij de osteopaat, dus ik heb moeten kiezen. Nu kan ik haar pas volgende week laten wegen....
Fijn om te horen! Wanneer je echt zorg hebt over groei kun je misschien bellen of je een keer binnen mag komen? Wanneer ze nu plast en weer poept en tevreden is, geen zorg: volgende week weer een week! Geniet!