Helpt rust voor je productie? EN hoe krijg ik 'm weer in het ritme?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Aquilegia, Mar 23, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Klopt het dat rust de productie bij borstvoeding ten gunste komt?

Bij mijn dochter heb ik nooit 1 moment te weinig gehad. Nu heb ik dat al voor de 2e keer.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik het nu veel drukker heb met 2 kinderen. Kan dat de oorzaak zijn van de mindere productie? En hoe neem ik rust? Tips? Mijn huishouden is nu al niet bepaald op rolletjes te noemen... En ik werk ook 20 uur per week.

Mijn zoontje is ook verkouden geweest. Dat helpt niet. Ik merk na een verkoudheid (waarbij hij dus minder drinkt) vreselijke regeldagen, inclusief 2 nachtvoedingen per nacht! :$ En dat voor een baby die met 6 weken oud 8, 9, 10 uur achtereen doorsliep!

Ik wil echt van structurele nachtvoedingen af. Hoe? Zeker als het vaker dan 1x is. Drinkt hij 's nachts omdat er overdag te weinig is?

Vannacht kwam mijn zoontje 2x, maar 's morgens vroeg wilde hij nauwelijks drinken. Hoe krijg ik 'm weer in het ritme? Hij kan het, hij WIL het, ik weet dat hij 's nachts gewoon wil slapen. Want hij is zooooooooo slaperig tijdens nachtvoedingen.

Kleine toelichting:

Mijn dochter was 2,5 jaar voordat ze doorsliep en het heeft me echt mijn geheugen gekost. Ik had vroeger een prima geheugen, maar nu kan ik niets meer onthouden door zoveel slaapgebrek in die 2,5 jaar. Ik wil niet dat dit nog erger wordt. Want het is nooit meer verbeterd. Ik wil dus niet ondankbaar zijn. Ik ben dolblij met mijn 2 kinderen en ik geef heel graag borstvoeding, maar ik moet gewoon slapen. Want uitslapen zit er niet meer in...:(

Goed, een wat chaotisch verhaal, maar tips zijn welkom!

2. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Klopt het dat rust de productie bij borstvoeding ten gunste komt?
    Het klopt dat als gebrek aan rust de oorzaak is van onderproductie, productie opknapt van rust. De enige manier waarop je daar achter komt, is door rust te nemen en te kijken wat er gebeurt.

Je schrijft dat je huishouden niet op rolletjes loopt. Kijk, je hebt "op rolletjes" en je hebt "voor nu goed genoeg". Het is echt ok als de huishoud-lat tijdelijk even wat minder hoog ligt. Door bijvoorbeeld prioriteiten stellen (wat moet ECHT?) en uit handen geven (zelfs al vouwt je partner de handdoeken anders dan jij; dan zijn ze tenminste gevouwen) krijg je wellicht wat meer lucht.
    Ben je zelf ook verkouden geweest. Dit kan een productiedip veroorzaken. Met regeldagen komt dat dan weer op de rit.

Ik wil echt van structurele nachtvoedingen af. Hoe?
    Op zich niet veel tips hier, mijn dochter komt nog regelmatig voor een nachtvoeding. Ze slaapt sinds een tijdje ook regelmatig het klokje rond, maar als er iets is (tandjes, ziek) zit ik weer een paar dagen iedere nacht meerdere keren. Ik heb ervoor gekozen het uit te zitten omdat het ook altijd weer overgaat. Wel houd ik nachtvoedingen zo mogelijk kort en heeeeeeel saaaaai.
    Productie is s'-nachts en in de vroege ochtend meestal het hoogst. Ook kan het zijn dat je zoontje iets inhaalt van overdag. Ik zie vaker dat moeders die net weer aan het werk zijn opeens tijdelijk zitten met een kindje wat 's-nachts weer (vaker) wil drinken.

Hoe krijg ik 'm weer in het ritme?
    Hoe lang is hij nu uit zijn ritme? Kan nog nasleep zijn van de verkoudheid.
    Ik zie ook dat hij tussen de 4 en 5 maanden is. Veel kindjes hebben dan een slaapdip omdat er belangrijke ontwikkelingen in de hersenen plaats vinden.

Kleine toelichting: (...)
    Dat is naar zeg! En 2,5 jaar! Ik snap dat je dit alweer ziet gebeuren, maar ik zou er nog niet vanuit gaan. Dan word je ook gillend gek bij het vooruitzicht denk ik. Je zoontje is een ander persoon dan je dochter. Verder ben ik niet bepaald een doorslaap-expert (zie boven) dus input op dat gebied laat ik even aan anderen over.

Ik hoop dat je snel wat meer rust vindt! :)

3. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    4 maanden is toch een beruchte dip-tijd?
    Maar die nachtvoedingen zijn wel heel goed om je over je dip heen te helpen he, dus ik zou er vooralsnog even aan toe geven. Als hij eerst minder dronk vanwege de verkoudheid is het logisch dat hij nu probeert je productie weer op te krikken.

we kunnen elkaar een hand geven trouwens, mijn oudste sliep ook pas door met 2,5 jaar. Nu bij de jongste ben ik ook druk aan het zoeken naar voortekenen dat het dit keer beter zal gaan... ik ben er wel achter dat het bij mijn oudste kwam omdat hij een heeeel gevoelig jongetje is en alles wat overdag gebeurt en wat hem niet lekker zit komt er snachts uit. Het had dus geen bal met voedingen te maken. Ik heb het idee dat mn jongste iets minder gevoelig is, want hij slaapt beter en heeft minder last van krampjes. Maar het blijft spannend.. als het weer zo is , dan is het zo... ik heb 1,5 jaar van mn leven gewijd aan het uitproberen van dingen zodat mn kind door ging slapen en het hielp allemaal niet, dus niet stressen en accepteren is het enige wat ons rest denk ik ;)

4. Lentekriebel

Lentekriebel Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    1,384
    0
    0
    Nachtvoedingen zijn idd wel heel goed voor je productie.

Wat ik doe als zoonlief 's nachts komt: Met een slaperige kop uit bed, zoon uit bed halen en naast me neerleggen. Liggend voeden en zelf ook half wegdommelen (geen schone luier, geen licht, geen gezelligheid) en hij laat vanzelf los. Terug in bed en lekker verder slapen dankzij de extra shot oxytocine die ik weer heb gehad. Al met al ben ik maar 2 minuutjes echt wakker.

5. Merlijn

Merlijn Actief lid

Mar 16, 2012
    280
    0
    0
    Ja, met rust verhoog je de productie. Het huishouden kan je altijd later nog doen, of schakel familie of vrienden in, of neem een poetshulp zoals wij gedaan hebben: wel zo relaxed!

Wat ik ś nachts altijd doe: ik neem mijn zoontje naast mij, dan slapen hij EN ik lekker verder en hebben we geen tot nauwelijks onderbreking van de nachtrust (misschien 2 minuten). Je kan een co-sleeper (bedje naast bed van jezelf) maken m.b.v. een kinderbedje van de ikea. Google er maar eens op. Dit maakt je doorslaapresistent, en maakt dat je kan lachen om mensen die vragen: en, slaapt hij al door. Ik zeg dan: nee, nog niet, maar hij mag van mijn part zo lang als hij wil, nachtvoedingen.

Nachtvoedingen horen er wel bij en zijn keigoed voor je productie. Op die manier ben je wel verzekerd van voldoende melk. Bovendien heeft het mensenbrein vaak shots van glucose (suiker) nodig, juist omdat het kleine kinderbrein zich zo snel ontwikkelt. Er komen ook slaapverwekkende stofjes vrij van nachtvoedingen dus als je het zo doet, slaap je nog dieper ook. Als je hem naast je neemt kan dat, want je kan dan zo lekker zelf wegdommelen.

En o, ja, regel ook af en toe een oppas en ga iets leuks voor jezelf doen!

Succes! Want 2,5 jaar echt slapeloze nachten, daar wordt natuurlijk geen mens beter van.

6. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

Jan 22, 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zo herkenbaar!

Oudste sliep door met 2 jaar, middelste met een jaar, maar probeert nu elke nacht tussen ons in te kruipen ;) en onze jonste met 4 weken ofzo. Wist niet wat me overkwam! Tot hij een maand of 4 was. Ik heb elke twee weken regeldagen, weer nachtvoedingen etc,..
    Maar echt honger is het vaak niet. Het is een sprongetje, darmkrampje, tandje.
    Ik probeer te accepteren dat we gewoon geen beste slapers hebben. Want nu ze ouder zijn krijg je weer dat ze moeten plassen, naar hebben gedroomd etc,...

Weet je waar ik echt van opknap. Een vrije dag nemen als iedereen weg is. Heerlijk! Lekker bijslapen, keutelen, beetje het huis opruimen.
    Hopelijk vind jij ook zoiets om rust te krijgen.

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dank voor al jullie reacties, doet me goed.

Huishouden: we hebben al een werkster, krijgen nu een nieuwe die 5 uur per week gaat komen en ook strijkt. Het huis is trouwens wel vrij groot, maar ik heb dus hulp. Helaas zijn we zelf onverbeterlijke rommelkonten, en daar baal ik wel eens van. Maar eigenlijk het enige dat ik zelf hoef te doen is: wassen, was ophangen en opvouwen, boodschappen, koken, vaatwasser in en uitruimen en speelgoed opruimen, dat soort dingen. Maar het is hier best een chaos. De standaard is al laag, zeg maar. ;)
    En mijn man werkt 5 dagen per week en heeft vrij veel reistijd. Hij werkt in het weekend en 's avonds ook regelmatig. Met het spitsuur 's avonds doet hij wel mee.

4-Maanden dip: ook al aan gedacht.

Verkouden: ja, zelf heb ik griep gehad de eerste keer dat hij verkouden was. De 2e keer niet.

Gevoelig: mijn oudste is inderdaad ook zo'n gevoelig kindje! Ik zie ook wel hoe dat komt. Zij verwerkt ook veel in de nacht, heeft nachtangst of droomt eng. Hoop dat het bij de jongste wat minder is.

Hoe te voeden: ik ben nu inderdaad liggend gaan voeden en verschonen deed ik al niet meer. Maar wegdommelen durf ik niet. Te bang dat ik bovenop hem ga liggen of dat hij onder het dekbed komt als ik in slaap val.

Co-sleeper: ons wiegje kan ook als co-sleeper, maar omdat hij met 6 weken doorsliep, is het er nooit van gekomen om het zo op te stellen. Heb het wel overwogen, maar eigenlijk wil ook niet het signaal geven dat Mama's Melkbar steeds open is. Maar ik zal hem ook geen nachtvoedingen onthouden als hij dat nodig heeft voor zijn ontwikkelende brein, uiteraard! Hij slaapt wel naast mij in zijn wiegje.

Ritme: hij is nu een paar weken uit zijn ritme. Vorige week ging het opeens weer goed, maar nu is hij eerst 2 nachten achtereen 3x per nacht geweest en vannacht was wel het toppunt: 23.00 u helemaal volgetankt, kwam daarna om 1 uur, 2 uur, 3 uur, 4 uur en 6 uur! :(
    Aaaaaaaahhhh! 1x begint hij te huilen, ik leg 'm in bed om liggend te voeden en meneertje valt acuut in slaap! Terug gelegd en hij sliep gewoon verder....

Volgens mij had hij vannacht helemaal geen honger, maar:
    - Mama honger (ik was 's avonds naar een lezing geweest en hij had met moeite de fles geaccepteerd van mijn man).
    - wordt de wieg te klein? Hij is al 67 cm met zijn 4 maanden... groeit er al aardig uit. Ik heb zijn hoofdeinde nu weer naar boven verplaatst, zodat hij ruimer ligt. Daarna sliep hij 2 uur in plaats van 1 uur...
    - is hij toe aan een slaapzakje in plaats van dekens?
    - Wordt hij wakker van mijn gesnurk (ja, dat doe ik dus...).

Alleen, wat zou het nu echt zijn? Ik geloof namelijk nooit dat hij zoveel honger kan hebben in 1 nacht. Ik had echt genoeg om 23.00 uur en hij heeft toen anderhalve flinke borst gedronken.

Rust/productie: gisteren rustig aan gedaan en net 240 cc gekolfd. Had ook echt volle borsten. Ik denk dat dit weer goed zit, gelukkig. Nu kind nog weer aan het slapen krijgen....

Ik heb me voor vandaag maar ziek gemeld. Ik voel me echt zo moe na vannacht. Kinderen naar kinderdagverblijf en even uitpuffen en zo bijslapen.

Tips blijven welkom, want vannacht werd het me echt te gek.

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Zo, vandaag 440 cc gekolfd, dus dat zit wel goed.

En ik werd opgebeld door het kinderdagverblijf: of ik nog wat moedermelk kon komen brengen. Alles was OP en meneertje wilde MEER! En dan maar denken: hij zal op het kinderdagverblijf niet veel drinken, want hij heeft vannacht genoeg gehad. Kennelijk toch een enorme regelnacht en -dag! :$

9. Tuuttuterdetuut

Tuuttuterdetuut Actief lid

Jan 22, 2014
    378
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dat gaat lekker,...
    Maar dat was hier ook wel het geval. 3 x 150 cc op het kdv en nog 3 tot 5 voedingen thuis.
    Maar na die 4 maandendip/sprongdip weer terug naar max 6 x.

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Na deze regelnacht en -dag sliep hij opeens weer tot 5 uur. Prima, dacht ik, gaat de goede kant op. Maar afgelopen nacht weer om 2 uur en 5.30 uur gevoed (vreselijke rottijd als je om 6.30 weer op moet staan...).

Zo laat hij er niet eens 5 uur tussen, grrrrr.... hij sliep zo voorbeeldig! *ZUCHT*

Wat denken jullie? Niet meer wakker maken voor de voeding van 22.30 uur? Soms meldt hij zich rond die tijd, prima. Maar soms maken we hem daarvoor ook wakker. Dan drinkt hij wel vrij goed meestal. Maar als ik dat niet meer doe, dan komt hij misschien maar 1x 's nachts en tankt hij zich dan helemaal vol?

Mijn dochter heb ik nog heel lang wakker gemaakt voor de late voeding. Achteraf had ik daarmee eerder moeten stoppen, denk ik nu.

11. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Kan dat je hem nu dus uit z'n diepe slaap haalt door hem wakker te maken om 22.30u... Daardoor kunnen kindjes weer onrustiger gaan slapen hierna.
    Zou het in ieder geval zeker eens proberen om hem zelf te laten komen!

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dat ga ik proberen, dank je wel. Als hij toch al 2x komt, kan het niet veel slechter worden (hoewel.... *fingers crossed*). En dan kan ik zelf gewoon vast gaan slapen rond 22.00 uur.

13. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Succes!
    Het blijft puzzelen he...
    Ik ga hier nu ook al niet wachten op de 'late voeding'! Hij drinkt hier rond 20-21u en ik ga nu daarna ook nog gewoon slapen. Dan meldt hij zich zelf weer rond 0-1u.
    Maar goed, is ook een andere leeftijd nog... haha!

14. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Ik hoop niet dat je je gekwetst voelt door wat ik ga zeggen, maar ik denk serieus dat je er teveel mee bezig bent. Been there, maar wat mij grote rust bracht én minder vermoeid maakte, was dat ik alles accepteerde en meeging met de flow.
    Ik vroeg me niet meer af hoe vaak hij kwam, of hij 's nachts nog kwam of wat dan ook. Eerder deed ik dat wel (immers iedereen roept altijd dat je kindje door moet slapen) en raakte ik erg geïrriteerd. Mijn zoontje sliep ook door van 3 tot 5 maanden, maar toen gebeurden er een paar dingen, waaronder heel erg ziek, en bed werd een drama. Hysterie alom, niet slapen etc. Ik heb mijn hoofd toen "uitgezet" en heb gewoon gedaan. Dit heeft super geholpen.

Succes!

15. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

Apr 19, 2007
    8,914
    3
    36
    Female
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik snap wat je zegt, maar ik ben daar ook geweest. 2,5 jaar lang! :(

Bij mijn dochter heb ik het ook heel lang heel normaal gevonden. Ik genoot zelfs van de nachtvoedingen, die verstilling, in de schemering zitten te voeden, met het idee: "Alleen IK kan en mag dit doen, ik MAG dit kind voeden."

Maar: Je weet dat je qua slaapgebrek te ver bent gegaan als:

- Je nooit meer kunt onthouden dat je partner gezegd heeft niet thuis te eten. En dus altijd klaar zit met het eten voor iemand die niet mee-eet. Tegenwoordig vraag ik of hij een mailtje stuurt...
    - Je dochter vraagt het liedje van de kipjes te zingen dat je GISTEREN bij Muziek op schoot hebt geleerd. En je kunt er totaal niet opkomen.
    - Je niet meer adequaat kunt reageren op het normale peutergedrag van je dochter, zodat je onnodig boos reageert zodat je haar niet in goede banen kan leiden en onnodig kwetst.
    - Je je ziek gaat melden op je werk omdat je kind om het uur wakker is geworden die nacht.

Het gaat er niet om dat ik me rot voel, maar dat ik al tijden niets meer kan onthouden (lekker handig als je nog een opleiding wil volgen, ooit) en dat ik gewoon overdag niet functioneer.

Jij hebt 1 (levend) kind, maar ik heb er 2 (levende) en wil je bijslapen overdag, dan moet je ze dus allebei tegelijk aan het slapen hebben. Plus dat je daar dan geen tijd voor hebt, omdat je dan WEER achter raakt met dingen die je toch echt zelf moet doen (let op: werkster 5 uur in de week, dus ik besteed uit wat ik kan, zeer luxe, ja).

Met 2 kinderen moet je continue mee met de flow en dat doe ik ook wel. Het hele schema van mijn peuterdochter plus nog de borstvoedingen. Daarna koken en het hele naar-bed-circus met 2 kinderen, opruimen, afwassen. Maar na een hele dag mee met de flow wil ik ook wel eens slapen. En dan denk je het geluk te hebben met zo'n lekker slaapkopje en dan houdt hij ermee op. Ik besefte wel dat ik weer een nachtvoeding zou kunnen krijgen, hoor. Maar meer dan 1? Bij een kind dat 8-10 uur doorsliep met 6-7 weken oud?

En ik vind het ook echt gevaarlijk. Vannacht kwam mijn zoontje om 3.15 uur. Ik ging hem liggend voeden, bedlampje aan (anders is het stikdonker in de kamer). Ik ben in slaap gevallen. Om 4.15 werd ik wakker, gelukkig met mijn zoontje nog vacuüm gezogen aan de borst. Hij sliep ook. Maar hij had ook los kunnen laten en op de zachte matras op zijn buik kunnen rollen. Mijn bed is niet baby-veilig! Daarna kwam hij om 5.30 nogmaals, terwijl ik om 6.30 op moest. En om 8 uur moest ik mijn zoontje wekken om naar het kinderdagverblijf te gaan. Toen wilde hij niet drinken! :x Dat is gewoon een verkeerd ritme en daar wil ik vanaf.

Door ziekte kun je een tijdje mee moeten met de flow, maar uiteindelijk ben je er klaar mee, hoor!

En oh ja: het maakt me niet uit dat anderen zeggen dat hij door moet slapen. Het gaat echt om het slapen zelf.

Share This Page