Maar waarom is dat niet gastvrij? Ik neem aan dat mensen die dichtbij je staan op je verjaardag komen, geen zakenpartners of zo? Ik breng ook de kinderen uitgebreid naar bed tijdens een verjaardag, intussentijd gaan mijn vriendinnen/moeder/tante alle zooi opruimen en afwassen. Als ik terugkom kunnen we samen lekker zitten tafelen. Ik verbaas me vooral over sommige formele omgang met naasten. Ik krijg dan absoluut geen feestelijk gevoel bij. Wij 'bedienen' onze vrienden ook niet de hele tijd. Zij weten best waar ze de drank kunnen vinden om bij te schenken. Andersom ook.
Meestal blijft iedereen wel eten bij mij. Dan maak ik iets simpels zoals een pan groentesoep met broodjes, of een pan spaghetti met salade o.i.d. Meestal zit iedereen al redelijk vol met hapjes tegen etenstijd maar hey.. ik heb niet voor niets in de keuken gestaan heur.
Hier blijft familie meestal mee eten. Iedereen die mee wilt eten mag lekker blijven. Ik heb altijd een hele tafel vol hapjes, dus niemand gaat met honger naar huis.
Nee hoor, dat hoeft voor mij ook niet. Ik nodig alleen mensen 's middags en/of 's avonds uit. En andersom gebeurd het ook nooit dat we ergens eten... Wel geeft mijn schoonmoeder elk jaar een bbq, maar die is ook midden in de zomer jarig, dus dan kom je ook speciaal op die bbq.
Ik breng de kinderen ook gewoon naar bed hoor als de koek op is. Dan gaat mijn broertje even mee, of de oma's. Vinden ze leuk! Ik vind dat helemaal niet on-gastvrij. Is toch logisch dat de kinderen een keertje moeten slapen haha.
Bij ons en onze families is het heel normaal om te eten op verjaardagen. Iedereen heeft altijd avondeten en wij zorgen ook voor eten. Ik vind het echt raar als er geen eten is eerlijk gezegd. Zoveel moeite is het niet om een pan soep te maken en wat stokbrood te halen.
Alleen onze eigen directe familie meestal zeker die van mij want die wonen ver weg. Verder zet ik op de uitnodiging vaak al tot 17u dan snappen ze het wel 😉
Hier eet altijd iedereen mee. Soep met broodjes o.i.d. Ze bellen nu zelfs van te voren of ik weer zo idioot veel in huis heb gehaald, dan slaan ze thuis ontbijt en lunch over. Ik houd niet van dat kneuterige gedoe met vaste tijden en zo. T is een feestje, geen tandartsafspraak.... Alleen op mijn verjaardag (dodenherdenking) vraag ik de mensen om niet tussen 5 voor 8 en 5 over 8 binnen te komen, maar dat lijkt me logisch.
De meesten van onze familie wonen verder weg, waardoor blijven eten toch wel zo handig is. Wij blijven dus vaak eten bij anderen, en op verjaardagen hier blijft ook altijd een deel van de visite hangen om nog even te eten en daarna te vertrekken. Maar niet iedereen doet dat. Een deel van de visite grijpt de kans om onderweg ergens uit eten te gaan, anderen eten liever thuis... En ook wij eten wel eens onderweg naar huis: net hoe het uitkomt. Als anderen niet de gelegenheid hebben om te blijven eten, passen wij ons daarop aan. Het zou niet in me opkomen om dat raar te vinden. Ik zit er zelf trouwens niet op te wachten om alle verjaardagsvisite hier te eten te hebben: huis is dan echt wel te klein, (of te vol, net hoe je het bekijkt ), dus altijd fijn als een deel van de visite gewoon vertrekt voor het eten aan
Ja meestal wel, maar er komen ook geen 30 man. Max 10 personen (familie) en vrienden 's avonds. Wij maken vaak kip spiezen met satesaus, stokbrood en salade.
Hier blijft de hele bups altijd eten. Gezellig! Omdat het bij ons vaak om 30/35 man gaat, braad ik de dag van tevoren al een paar kilo kippenpootjes en maak 2 pannen soep. Die hoef ik dus alleen maar op te warmen. Op de dag zelf maak ik er een snelle salade bij en bak een paar stokbroden, dus zo is het niet veel werk op de dag zelf. Natuurlijk is zoiets helemaal geen verplichting, maar bij onze familie en vriendenkring wel heel normaal.
De verjaardag van mijn man en ik vieren we altijd op zaterdagavond dus dan ook geen gedoe met eten. Als de kinderen jarig zijn dan vieren we dat smiddags en savonds. Ik maak dan altijd een pan soep klaar voor het geval dat er eters zijn. Nu is het al een paar jaar zo dat rond etenstijd de meeste middagasten naar huis gaan en ik met het eten blijf zitten. Mijn man vind dan ook dat ik voortaan daar maar geen rekening mee moet houden en voor die paar die blijven patat oid ga halen. Wij zijn zelf niet zo van de 2 tot 5 feestjes maar vinden het ook niet vervelend als dat bij een ander wel zo is geregeld.
Nou iedereen valt best mee toch? Ik lees vooral dat mensen het geen probleem vinden. Hier eet ook altijd wel iemand mee, bij een vriendin van mij niet, prima, ieder z'n ding toch? Ik merk aan haar dat ze het met haar baan en 3 kinderen best zwaar heeft, snap best dat je dan geen zin hebt in veel gedoe en 's avonds graag je rust hebt. Ik hou ook van m'n rust, maar voor die paar dagen per jaar wat minder rust vind ik geen punt
Hier eigenlijk altijd zonder eten. Dit puur omdat ik geen zin heb om voor iedereen eten te maken. Verjaardag van mezelf en man vieren we altijd 's avonds, dus dan is het sowieso al zonder eten. Van ons meisje vieren we altijd 's middags, maar dan vanaf 1 uur meestal en ben dan blij als iedereen weer weg is rond 5 uur. Alhoewel de laatste keer mijn broer, schoonzus en mijn moeder wel bleven plakken en toen hebben we gewoon wat eten besteld.
Wij zorgen meestal ook voor eten. De uitnodigingstijden zijn vaak ruim zodat mensen kunnen komen op een tijdstip dat hen het beste uitkomt. Daarnaast aantal gasten die van ver komen. We weten van tevoren nooit hoeveel mensen er blijven eten, dat is soms lastig met inkopen maar ook wel weer leuk. Alleen jammer dat er soms gasten zijn die wachten op het eten, snel alles naar binnenproppen en gelijk na de laatste hap opstaan om naar huis te gaan (2 straten verderop) Andersom verwacht ik niet automatisch dat anderen zorgen voor eten. Alhoewel ik laatst een verjaardag had waarbij ik was uitgenodigd vanaf 16.00, dan ga ik er wel een klein beetje vanuit dat er ook eten is. Uiteindelijk om 18.15 vertrokken met twee hongerige kinderen die blij waren dat ik (vooruitziende blik) alvast pizza's in de koelkast had gelegd.
Hier wel. Wij houden eigenlijk nooit verjaardagen van 30 man en omdat de meeste best een heel eind moeten moeten rijden vind ik het prima als iemand wil blijven eten. (Ik zeg ook altijd bij het uitnodigen dat iedereen die wil kan blijven eten als je het even aangeeft) Ik vind het ook juist erg gezellig als mensen blijven eten. Ook omdat ik niet iedereen door de afstand zoveel zie.
Valt mij óók op ja. Voor mijn dierbare vriendinnen is het 'mi casa es su casa' dus ik hoef niet de hele tijd te rennen en bedienen, iedereen pakt gewoon zelf wat ze willen en weten hoe alles werkt. Heel relaxed.