HSG-vraagjes

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Be Happy, 24 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Hoi meiden,

Volgende week donderdag krijg ik een HSG. Maar moet je daar nu met een volle blaas of lege blaas naartoe of maakt dit he-le-maal niks uit voor een HSG? Weet iemand dit?

Verder wil ik graag weten of jullie wel of niet pijnstilling hebben gebruikt.

Volgens mijn gynaecoloog is het namelijk niet nodig als je geen pijnlijke menstruaties hebt, om pijnstilling te slikken voor een HSG. Ik heb geen pijnlijke menstruaties, dus bij mij zou het dan niet nodig zijn. Hoe is jullie ervaring hier mee? Wie heeft ook geen pijnlijke menstruaties en heeft ook geen pijnstilling gebruikt voor een HSG en viel het mee of tegen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

2. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Volgens mij maakt je blaas helemaal niet uit, het is toch een rontgenfoto (is bij mij al een tijdje geleden, weet het niet meer helemaal).
    Ik had van te voren paracetamol genomen, maar vond het nog steeds heel pijnlijk. Ze hadden van te voren gezegd dat het ongeveer zo pijn zou doen als menstruatiekramp, maar het deed dus veel meer pijn. Ik had altijd wel pijnlijke menstruaties, maar niets vergeleken met dit. Gelukkig duurt het allemaal niet zo heel lang.

3. maaikiexxx

maaikiexxx Bekend lid

11 jul 2008
    734
    1
    0
    Secretaresse
    Ik heb vooral daarna veel pijn gehad toen ik weer thuis was.....ik zou wel altijd een paracetamol innemen hoor. Dat kan nooit geen kwaad.

Succes
    Liefs Maaike

4. Zora

Zora VIP lid

12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Ik heb pijnstilling gehad die ik van te voren en erna moest innemen. Naar mijn idee heeft dit niet echt geholpen want ik vond het geen pretje. Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn eileiders niet helemaal makkelijk toegankelijk waren ze liepen heel langzaam door en bolden soms op en dat schijnt pijnlijker te zijn dan als ze gewoon goed doorlopen. Toen ik dacht nu trek ik de pijn echt niet meer, was het voorbij. Dus het is even kiezen op elkaar, maar toch ervaart iedereen het weer anders. Ik heb niet echt last gehad van napijn, enkel een beetje bruinverlies en een paar krampjes.

Edit: Mijn menstruatie is niet extreem pijnlijk, weleens vervelend.

5. neletje

neletje Actief lid

25 jan 2009
    377
    0
    0
    Hoi be happy

ik had pijnstilling voorgeschreven gekregen, ik was het alleen vergeten halen, dus ik heb ibruprofen genomen van te voren. Ik heb bijna nooit krampen tijdens mijn menstruatie, maar dit was echt geen pretje, en ik vond het helemaal niet te vergelijken met menstruatiekramp. Het klopt wel dat het niet lang duurt, maar veel langer had ik echt niet getrokken terwijl ik niet kleinzerig ben, dus ik zou wel wat pijnstilling nemen. Bij mij waren mijn eileiders perfect doorgankelijk, dus daar had de pijn niks mee te maken.

succes, en ik heb ook mensen gehoord die er bijna geen last van hebben, dus het is echt bij iedereen verschillend.

en die blaas dat maakt niks uit.

groetjes

6. Be Happy

Hmmm, bij de meesten blijkt het toch wel pijnlijk te zijn dus....Neem dan toch maar even een Molletje in vantevoren....gewoon voor de zekerheid.

7. IreneH

IreneH Fanatiek lid

5 dec 2007
    1.979
    0
    0
    Omgeving Utrecht
    Ik zag enorm op tegen de HSG maar mij viel het 200% mee. Op een gegeven moment zei de gyn "Zo het ergste hebben we gehad"....HUUH??? Ik had echt nog helemaal geen pijn gehad. Weet zeker dat het voor iedereen verschillend is maar wilde je ook een positief verhaal vertellen.
    Zou voor de zekerheid paracetamol nemen, maar dan een paar uur van tevoren 2 en net voordat je gaat ook nog 2. ;)
    Nogmaals succes!!!

Oh ja en je blaas hoeft niet vol te zijn. Dat moet eigenlijk alleen voor een echo!

8. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Happy,
    Ik sluit me aan bij de meesten...ik had toch ff een paracetamolletje genomen van tevoren (kan ook geen kwaad). Ik voelde de vloeistof zelf eigenlijk bijna niet, maar wel het ballonnetje dat ze opblazen om je baarmoeder af te sluiten. Dat is een gekke pijn, idd niet te vergelijken met menstruatiepijn. Ik vond t ook eventjes heftig, maar t is ook zo weer voorbij. Ik was wel bij dat ik manlief mocht knijpen. En je kan meekijken op het scherm, das best interessant!
    Niet te veel druk om maken, tis zo voorbij!
    Succes!

9. natjuh026

natjuh026 Bekend lid

4 jan 2008
    796
    0
    0
    pm
    omg arnhem
    ik heb morgen mijn hsg echo. vind het wel spannend. een voordeel heb ik ben vanmiddag bij de gyn geweest en kan morgen gelijk terecht voor de hsg dus hoef me gelukkig geen weken ongerust te maken. ik heb van de gyn pijnstillers gekregen. moet ik straks 1 innemen en morgen een uur voor het onderzoek

10. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Nou, dat is idd lekker vlot; daar houden we wel van he, van die artsen die van aanpakken weten! (ik had t trouwens ook wel hoor, ik kon 2 dagen later ook terecht ofzo; heeft ook te maken met waar je in je cyclus zit)
    Succes morgen! Laat je even weten wat je ervan vond?

11. natjuh026

natjuh026 Bekend lid

4 jan 2008
    796
    0
    0
    pm
    omg arnhem
    ja het duurde mij ook allemaal maar te lang. heb er nu zelf om gevraagd en hij zei ja dat kunnen we wel proberen. maak maar een afspraak voor wanneer het kan. En ik zat nog in de periode dat het kon dus dat scheelde weer. ik laat morgen weten hoe het is gegaan

12. natjuh026

natjuh026 Bekend lid

4 jan 2008
    796
    0
    0
    pm
    omg arnhem
    vandaag mijn hsg gehad. moet zeggen dat ik het wel pijnlijk vond. gelukkig waren de meiden erg aardig en ik kon alle tijd nemen die ik nodig had. had wel de pijnstilling genomen maar ondanks dat was het nog erg pijnlijk. maar gelukkig waren ze open. nu heb ik woensdag een afspraak en gaan we bespreken wat nu verder

13. Nightelf79

Nightelf79 Fanatiek lid

31 dec 2008
    2.346
    0
    0
    Radiologisch laborant
    Be Happy: ik ben rontgenlaborant en zie dus veel HSG's. Mijn ervaring is dat het wel verstandig is om pijnstilling van te voren te nemen. Over het algemeen is het niet zo'n prettig onderzoek, maar gelukkig duurt het doorspuiten van de eileiders maar heel kort. Over het algemeen legt de gyn heel duidelijk uit wanneer hij/zij wat gaat doen en ook wanneer je pijn kunt voelen.
    In het ziekenhuis waar ik werk laten wij de partner (of moeder/vriendin/zus etc) eigenlijk altijd mee naar binnen gaan, zodat die eventueel tot steun kan zijn.

Ik heb het geluk gehad dat ze bij tijdens een laporoscopie de eileiders op doorgankelijkheid hebben getest.

Heel veel succes!!

14. loekie1981

loekie1981 Bekend lid

1 sep 2008
    578
    0
    0
    Office team manager logistiek
    t westen van brabant
    Hi Happy

Lege blaas lijkt me zelf t fijnste, ze duwen er toch op en dan is het toch lekkerder dat ie leeg is.. Ik heb m in juni gehad en ik zag er echt enorm tegenop door de "horror"- verhalen die je overal leest..Echt heel veel vrouwen geven aan dat zij echt veel pijn hebben gehad - Dit is mij echt super meegevallen! Er is bij nog niet eens over pijnstilling gepraat, dus heb ook niets genomen.
    Het begon natuurlijk met het openen van de baarmoedermond, dat vond ze erg lastig en dat was ook wat het langste duurde. Zelf merkte ik daar eigenlijk weinig van.. nou toen de vloeistof inspuiten, dat voelde ik wel even maar met 3x diep ademhalen was het het vervelende gevoel alweer over. Rechts liep het niet goed door dus daar hebben ze even door moeten spuiten en duwen, maar toen ging het daar ook door. Dit heeft me niet extra pijn gedaan en ook na het onderzoek heb ik nergens last van gehad. Die r. eileider zat dus wel degelijk wat verstopt.
    Succes!

15. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Ik heb mijn volgende cyclus een hsg. Deze maand was er geen plek. Zat op dag 11 toen ik bij gyn was. En op dag 17 was er pas de 1e plek. Dus wordt volgende maand. Heb het geprobeerd, maar had het niet verwacht dat het nog zou lukken deze maand.

Ik heb pijnstilling meegekregen en de gyn zei dat het een pijnlijk onderzoek is en dat je zeker niks gezelligs moet afspreken voor dezelfde avond nog. Dus met andere worden, het is geen prettig onderzoek met nawerkingen.

Ik zal dan 2 paracetamol nemen of een ibuprofen (die zijn sterker)

16. Emma 79

Emma 79 Fanatiek lid

26 feb 2009
    2.834
    3
    38
    Ik heb in augustus een hsg-onderzoek gehad, en ik moet je zeggen het was niet echt prettig maar als het moet doe ik het zo nog een keer;). Het vaccuum zuigen van het cupje om de baarmoedermond voelde een beetje alsof ik net ongi ging worden. Het doorspuiten zelf was best pijnlijk, maar op het moment dat ik dacht, nu hou ik het niet meer, toen was het al voorbij;).

Ik heb wel een pijnstiller ingenomen. Of het heeft geholpen weet ik dus niet, misschien was het anders nog pijnlijker geweest:(

Zonnetje, ik ben het niet helemaal eens met wat je gyn heeft gezegd. Ik heb namelijk bijna geen last gehad na het onderzoek. Mijn vriend en ik zijn die middag nog gewoon gaan winkelen:). Ik denk dat het gewoon per persoon verschilt hoeveel last je erna nog hebt, maar ik zou me er niet meteen bang voor maken hoor. Maar goed, het kan geen kwaad om 's avonds lekker relaxed aan te doen;)

17. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

9 feb 2009
    4.405
    11
    38
    in mijn huisje
    Ik ben er ook niet bang voor, maar ga wel uit van een pijnlijk onderzoek. Dan kan het alleen maar meevallen.

Misschien zegt ze het gewoon uit voorzorg, zodat je geen dingen erna meer plant. Ik zie het dan wel.
    Moet bij mijn ongi bellen voor afspraak.

18. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Zelf vond ik het echt geen pretje. Ik heb de HSG in Juni gehad.
    Had om 3 uur de afspraak en heb om 1uur een zetpil 1000mg paracetamol genomen, daarna om half drie nog een zetpil van 1000mg..

En een vreselijke pijn gehad. Maar dat schijnt per vrouw te verschillen en voornamelijk te liggen of je het gebied rond je bekkenbodem kan ontspannen. Ik dus helemaal niet...dat zorgt voor de extra pijn.

Daarna had ik nog hele gemene steken die hele avond.

19. Be Happy

Vanmiddag de HSG gehad.... Het viel me ietwat tegen. De gynaecoloog (een man) had me mooi voor de gek gehouden. Die zei dat als je geen pijnlijke menstruaties had, de HSG ook niet pijnlijk zou zijn. Dat heb ik dus geweten....

De contrastvloeistof werd ingespoten (ik dacht nog: dat valt mee...). Mijn baarmoeder liep vol, mijn eileiders liepen vervolgens vol.....AUWIE! Net toen ik dacht: en nu ga ik de hele boel bij elkaar gillen, was het klaar gelukkig. Dit was hopelijk eens, maar nooit weer!

De uitslag is prima. Mijn baarmoeder ziet er uitstekend uit en mijn eileiders zijn goed doorgankelijk.

Nu moet ik morgen nog heen voor een controlefoto (gelukkig zonder contrastvloeistof).

Donderdag 15 oktober heb ik een gesprek met mijn gynaecoloog over gestimuleerde IUI.

Deel Deze Pagina