fles ineens weigeren

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by lin2011, Jul 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lin2011

lin2011 Fanatiek lid

Aug 22, 2011
    3,321
    0
    36
    Hoi

Mijn dochter is nu ruim 7 weken. Vanaf 3 weken zijn we gaan oefenen met 1 flesje afgekolfde melk per dag (papa gaf deze) dan dronk ze zn 60ml en daarna kreeg ze nog een beetje borstvoeding.
    Het was meer om te oefenen. Ook heeft opa een keer een fles gegeven en alles ging probleemloos. Dit ging goed toen wilden we ook melk proberen die bevroren was geweest en dit wilde ze niet. We gebruikten aventflesjes. Toen ging ze ook ineens huilen/schreeuwen aan de fles met verse melk. Een paar dagen later deed ze ook raar aan de borst. Kort gezegd ze had spruw en we hebben haar hiervoor behandelt. Het oefenen lukte nog steeds niet. Maar nu is de spruw over (gezien door de dokter) En zijn we daarna weer begonnen met oefenen maar ze wil echt geen fles meer. Dus we hebben inmiddels een hele collectie in huis.
    Aventflesjes
    Medela calma
    Tommy tipple
    De Medela snapt ze niet en gaat ze huilen. De Tommy tipple werkt ze eruit met haar tong. Ze laat die speen alleen toe als ik het halverwege de voeding geef en ze half slaperig is dan sabbelt ze wat maar er komt niks uit en ze laat de voeding e rook gewoon langs lopen ze drinkt niks meer op.
    We hebben al verse afgekolfde als ook warme en koude melk geprobeerd.
    Ook Oma heeft al een poging gedaan maar ze wil helemaal geen fles meer.
    Ik vind het erg zwaar omdat ik nu aan handen en voeten gebonden ben en ze gaat gewoon gillen en stopt niet eerder voor ze de borst heeft.
    Zelf heb ik een sterkte toeschietreflex dus dat de fles te snel gaat dat kan ik me ook niet echt voorstellen
    We weten het niet meer...
    Wat kunnen we nu het beste doen? Want ze kan het wel..

Bedankt

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

we zien dit gedrag wel vaker bij baby's. Misschien komt het door de spruw dat ze een naar gevoel heeft bij de fles.
    Ik zou er even geen druk achter zetten en een weekje niet proberen. Probeer daarna weer een keer, op een rustig moment, dat ze niet al te hongerig is, een flesje te geven, ik zou de fles pakken die ze in eerste instantie goed leeg dronk.
    Dus even een pauze inlassen.
    Succes en bij vragen horen we het graag weer.

Mirjam

3. lin2011

lin2011 Fanatiek lid

Aug 22, 2011
    3,321
    0
    36
    Dat gaan we proberen:)
    Even op de zaak voorruit lopen.
    Stel dat het niet gaat lukken en ik moet weer aan het werk. Dan is ze op een paar dagen na 4 maanden. Zou het dan kunnen om die werktijd te overbruggen met een fruithapje ed?
    Want las op borstvoeding.com dat ze de melk dan vaak gaan inhalen? En ik zou dan ook een keer heen en weer kunnen om te voeden maar stelt me wat gerust als dat zou kunnen.

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

gelukkig heb je nog even tijd voor je gaat werken, grootste kans dat ze het dan wel weer accepteert. Sommige baby's gaan het pas accepteren op de opvang zelf, dan hebben ze in de gaten dat het nu toch echt wel moet!
    Soms kunnen ze dan wel uit een cupje/bekertje drinken of evt melk van een lepeltje ( vraagt wel geduld van de leidsters).
    Voor een fruithapje is het dan wat vroeg. Je hebt inderdaad wettelijk gezien recht om een kwart van je werktijd bezig te zijn met borstvoeding of kolven. Je mag die tijd ook gebruiken om naar je kind toe te gaan en gewoon zelf te voeden. Dus dat kan ook prima als dat haalbaar is voor je qua afstanden enzo.

Succes!

Mirjam

5. lin2011

lin2011 Fanatiek lid

Aug 22, 2011
    3,321
    0
    36
    bedankt:) we gaan het meemaken
    groetjes

6. lin2011

lin2011 Fanatiek lid

Aug 22, 2011
    3,321
    0
    36
    Hoi,

Na de pauze week hebben we het geprobeerd dus donderdag dronk ze 100ml vrijdag niks zaterdag ging er 120ml in en v.a toen wilde ze niet meer drinken.
    Nu moet ik erbij zeggend dat ze last van verstopping heeft en slecht kan ontlasten en we daardoor zondag nacht bij de HAP beland zijn.
    Maar nu ze dat kwijt is wil ze nog steeds niet.
    Het lijkt wel of ze niet goed weet hoe ze de 'slag' te pakken moet krijgen. als ze hem heeft drinkt ze de fles leeg maar als t er telang duurt wil ze er niks meer van weten.
    De madonna houding met de fles lukt ook niet ik moet haar voor me tegen mn knieen zetten dat lukt het dus soms..
    ik heb trouwens ook speen 2 erop gezet dat werkte dus wel.

maar hoe leer ik haar dat ze niet met dr tong moet klokken of duwen maar dat ze moet zuigen?

Bedankt maar weer:)

7. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Jullie zijn op de goede weg.
    Het vergt veel geduld om je kindje te leren met een fles te drinken.
    Als ze de fles wegduwd met haar tong, haal je de fles eruit en laat je haar opnieuw de fles happen.
    Eigenlijk zoals je ook zou doen als ze de borst niet goed zou pakken.

Het blijft veel geduld en oefening vergen, maar het komt goed.

Groetjes Saskia

8. lin2011

lin2011 Fanatiek lid

Aug 22, 2011
    3,321
    0
    36
    Inmiddels zijn we erachter dat ze reageert op koemelk. De speciale voeding is binnen maar ze weigert nog steeds de fles. Ik weet niet goed hoe ik haar hieraan krijg want ze krijgt ook met de bv last vd koemelk. Spuitje, cupje, diverse soorten niks wil helpen...

9. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi.

Vervelend dat je kindje reageerd op koemelk.
    Als je BV geeft zou ze daar geen last van moeten hebben. Het wordt juist aangeraden om BV te geven bij een koemelk allergie.

Ik weet niet of je nog MM in de vriezer hebt staan? Anders zou je dit kunnen mengen met de nieuwe voeding. In het begin weinig speciale voeding en dat steeds meer ophogen, zodat je straks op een volledige fles speciale voeding zit. Zo kan ze langzaam wennen aan de nieuwe smaak.

Is een borstvoedingshulpset misschien een idee?
    Een spuitje met een sonde eraan. Het sonde plak je op de borst met het puntje net voorbij je tepel.

Zo kan ze aan de borst wennen aan de nieuwe smaak van de nieuwe voeding. Ondertussen wel blijven oefen met de fles.

tips:
    - Geef de fles op de plek waar je over het algemeen ook de borst zou geven
    - Laat iemand anders de fles geven en jij moet uit beeld zijn, het liefste even uit huis.
    - Ga op een rustige plek zitten
    - Leg je kindje op de zij en bied dan de fles aan.
    - Maak de melk niet te warm.
    - Vervang niet gelijk alle voedingen voor de fles, maar doe dit rustig en per voeding. Als 1 voeding dan goed gaat, ga je door met nog een voeding vervangen.
    - Probeer consequent te zijn met welke voeding je de fles aanbied. (het liefste elke dag dezelfde tijd)

Groetjes Saskia

Share This Page