bezwaar indienen UWV helpt dat?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Josien88, 20 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Josien88

Josien88 Lid

18 jan 2013
    31
    0
    0
    Brabant
    Hallo,

Mijn vraag is of er mensen zijn die een bezwaarschrift hebben geschreven over hun zwangerschapsuitkering. En of dit resultaat had of dat het werd afgewezen.

Ik ben namelijk in september vorig jaar verkeerd voorgelicht door het UWV waardoor ik in de maand november heel veel uren heb gewerkt.. ik ging 14 dec met verlof. volgens hen was dit de laaste maand.. Heb ik nog gevraagd of het uitmaakt wanneer je je loon krijgt uitbetaald.. dat krijg ik een maand achteraf. Dat maakte niet uit zeiden ze.. maar nu hebben ze het loon van november genomen voor de berekening, dat waren mijn uren van oktober. Ik had toen zelfs nog vakatie op genomen! Heel onterecht dus. Ik heb nu een bezwaar gescrhreven maar ik ben benieuwd naar jullie verhalen of dit zin heeft of niet?
    Groetjes Josien

2. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ze pakken sowieso toch het gemiddelde over de laatste 6 maanden? Bij mijn 2 zwangerschappen wel in ieder geval. Want anders zou iedereen even snel de laatste maand een heleboel uurtjes gaan draaien om meer zw. uitkering te ontvangen natuurlijk... zo werkt het niet. Ik denk dus dat je bezwaar zinloos is.

3. Josien88

Josien88 Lid

18 jan 2013
    31
    0
    0
    Brabant
    nee ze berekenen het over het loon wat je hebt verdiend in de laatste maand dat je volledig hebt gewerkt..

En ja je kan dan inderdaad heel veel gaan werken... ik had die maand heel weinig dagen staan, maar heb van collega's extra dagen gekregen.. ik doe namelijk invalwerk.. En heb daarom laatste week oktober lekker vrij genomen met mn man.. kon ik er daarna nog eeen maandje tegenaan... blijkt dat het over de uren van oktober gaat wat ik in november heb uitbetaald... En ik heb het nog zoo nagevraagd hoe het zat als je maand later uitbetaald krijgt! zo frustrerend gaat om meer als 400 euro per maand wat ik nu misloop!
    :x

4. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    nee heb je ja kun je krijgen...

5. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Ik weet ook niet beter dan dat ze een gemiddelde pakken over een aantal maanden. Lijkt mij ook niet meer dan logisch eigenlijk...

6. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
  7. Patty82

Patty82 Bekend lid

8 sep 2008
    591
    3
    18
    Den Haag
    Nee, volgens mij laatste maand. Ik had dit ook en en was in de laatste maand 2 weken ziek en kreeg daardoor heel weinig uitbetaald. Er werd toen ook gezegd dat ze het niet over de 6 maanden berekenen, maar echt de laatste maand gebruiken. Overigens hadden ze wel een foute berekening gemaakt want de uren dat ik ziek was, werden wel uitbetaald, maar door een derde. Deze gegevens hadden zij weer niet.

8. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Euhm, misschien rare vraag, maar:

Vind je het niet een beetje onterecht dat je even heel snel heel veel gaat werken om dan maar een hogere uitkering dan normaal te krijgen? Als je alle andere maanden (veel) minder werkte? Als ik je goed begrijp. Anderen hebben daar premies voor betaald, voor jouw "lekker hogere uitkering"...

Vind het op het randje van fraude hoor, ook al zijn de regels misschien zo.

Je kunt je natuurlijk wel beklagen over het fout voorlichten, daar zijn ze wel goed in ja, en voor jou was het natuurlijk niet erg lekker om zo kort voor je verlof extra hard te gaan werken - al deed je dat natuurlijk bewust.

9. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Zou jij zelf weinig uren gaan maken in de maand waarvan je zwangerschapuitkering afhangt?

UWV maakt zelf die stomme regel, ze moeten gewoon het gemiddelde nemen dat het het meest eerlijke.

10. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Ik pb je eventjes.

11. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113

UWV maakt die ´stomme regels´ niet zelf..maar Den Haag, dat schijnen heel veel mensen soms nog weleens te vergeten. UWV voert enkel de wet uit.

12. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Ben het helemaal met je eens.
    Nog even en mensen vragen aan hun werkgever om hun volledige jaarsalaris de maand voor het verlof te laten betalen...heb je een nog hogere uitkering!
    En de rest zich maar afvragen waarom die premies zo hoog zijn... :cool:

13. Josien88

Josien88 Lid

18 jan 2013
    31
    0
    0
    Brabant
    Ik had niet ineens extra uren gewerkt maar gewoon net aan mijn gemiddeld.. van april tot september had ik tussen de 7 en 12 dagen per maand gewerkt.. in november 10.... dus dat is een normaal gemiddeld.. In oktober uiteindelijk maar 5 omdat ik vakantie had genomen in de herfstvakantie.. en omdat er toen gewoon wat minder werk was die maand.. IN november had ik wat dagen gekregen van collega's zodat ik in ieder geval nie tonder mijn gemiddelde zou komen... Dus ik was niet ineens heel veel gaan werken..

14. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    @josien
    groot gelijk dat je dat hebt gedaan,
    natuurlijk niet helemaal eerlijk maar daar kan jij niet op worden aangekeken, hadden ze iinderdaad gemiddeld moeten nemen.
    ik zou bellen met UWV en voorleggen dat het niet klopt gezien wat je in laatste maand hebt gewerkt. als dat niets oplevert dan bezwaar maken.

15. Josien88

Josien88 Lid

18 jan 2013
    31
    0
    0
    Brabant
    Ik heb al wel 10x gebeld met het uwv maar het helpt allemaal maar niks.. gisteren een bezwaar ingediend. hoop dat het helpt!

16. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    groot gelijk dan! Hoop voor je dat het werkt!

17. Mamalin83

Mamalin83 Bekend lid

2 dec 2012
    814
    0
    16
    Dit staat er op de site van het UWV (voor werkgevers, maar goed, hier staat precies hoe de hoogte berekend wordt). Als jouw uitkering berekent is over de maand waarin je vakantie hebt gehad, dan mag dit inderdaad niet.

Hoogte zwangerschapsuitkering

Een zwangerschapsuitkering is 100% van het dagloon. Wij berekenen het dagloon aan de hand van het loon waarover belastingen en sociale premies betaald moeten worden. Dit noemen we het SV-loon (sociale verzekeringen loon) of premieloon.

Het dagloon is het loon dat uw werknemer gemiddeld per dag verdiende in de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak vóór haar verlof. Was haar loon in deze periode lager door ziekte of verlof? Dan kijken wij naar de daaraan voorafgaande loonperiode van 4 weken of 1 maand waarin zij niet ziek was of verlof had.

Bij de berekening van het dagloon tellen alle vaste onderdelen van het loon mee. Bijvoorbeeld: vakantiegeld, eindejaarsuitkering, dertiende maand en ploegentoeslag. Spaarloon, pensioenpremie en onkostenvergoeding tellen níét mee.

Er geldt wel een maximumdagloon voor de zwangerschapsuitkering, namelijk € 194,85.

18. Josien88

Josien88 Lid

18 jan 2013
    31
    0
    0
    Brabant
    dat dacht ikdus oook, maar dan had ik volgens hen die vakantiedagen uit moeten laten betalen... maarja als je dat doet dan maakt het dus niet uit als ze die maand berekenen dan zou het hetzelfde loon zijn als zonder vakantie... maar omdat ik een invalcontract heb, heb ik dus die dagen niet betaald gekregen, als ik vrij wil dan kan ik dat zelf betalen..

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Helemaal mee eens!
    Bezwaar maken terwijl je zelf een onterechte actie uitvoert.... Moet niet gekker worden. Maar als ik het goed begrijp was je anders een maand eerder heel hard gaan werken?

20. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    serieus...
    is niets onterechts aan wat zij doet! ze mag net zoveel werken als ze wil. dan hadden ze gemiddelde moeten berekenen en niet alleen de laatste maand

Deel Deze Pagina