Ik werk sinds 17 weken al minder (6 uur pd) en ga sinds deze week naar 3 uur per dag. Ik kan niet lang zitten of staan door de bekken en rugklachten en de klachten worden steeds erger. Ik overleg het telkens met de bekkenfysio en de vk en op aanraden van hun overleg ik de ziekmelding weer met de arboarts en mijn leidinggevende. Voor mij staat mijn kindje op nummer 1 en niet mijn collega's. Ik heb er niks aan als ik over 10 weken plat moet de rest van de zwangerschap en zal er dan ook echt geen bedankje extra vanuit het werk voor krijgen. Je kindje en je lijf zijn gewoon belangrijk. Eerder werden de klachten weer wat minder als ik ging liggen, helaas biedt dat ook nu niet meer voldoende. Dus dames, luister goed naar je lichaam, anders kom je jezelf echt tegen...
De collegialiteit siert de dames hier die maar doorgaan omdat ze hun collega's niet meer willen belasten! Maar wat niet gaat, gaat niet, daarom kan je je als bedrijf ook verzekeren bij het UWV, zodat je iemand anders kan inhuren bij uitval van een werknemer. Als je met verlof gaat zal dat ook moeten. Tuurlijk is het altijd goed om in overleg eerst proberen minder te werken, maar als je werkgever dezelfde instelling heeft als jullie zelf, zorgt hij of zij er voor dat jij niet zolang door hoeft te gaan. Moet je wel aan de bel trekken natuurlijk. Geef ook duidelijk aan dat je wel wil en eventueel vervangend of aangepast werk wil doen maar het moet wel van beide kanten komen. En je kan ook altijd een gesprek met de bedrijfsarts aanvragen, die staat er wat verder vanaf en heeft ook geen belang bij de uitkomst van wel of niet ziek melden. Veel sterkte allemaal en geniet ondanks alles van jullie zwangerschap!
Hoe collegiaal we ook zijn en niet volledig thuis willen zitten zo vroeg, weet niemand hier dat zwangerschap beschermd is. Je werkgever kan niks inbrengen mocht jij je ziek melden of minder willen werken. Ze hebben de PLICHT naar je te luisteren en te voorzien in alle gemakken! Mocht jij je ziek melden dan wordt dat doorgegeven aan het uwv.... De werkgever heeft totaal geen kosten aan jouw ziek zijn vanwege zwangerschap! Enige nadeel is voor jezelf, mocht je binnen een bepaalde tijd in de ww komen wordt deze ziekteperiode van je uitkering afgehouden.... Natuurlijk gaat het nooit zover dat je "egoistisch" bent en meteen zegt kom niet meer werken of ik kom alleen nog maar wanneer het me uitkomt. Uit sociaal oogpunt ga je in overleg. Maar hou daarbij wel in je achterhoofd dat je werkgever geen nee kan en mag zeggen tegen je voorstel...