Blijven zitten of niveau lager

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Luppy, Jun 30, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Een van onze kinderen zit op het vwo. Hij is erg intelligent en een vreselijke puber. Door gebrek aan inzet staat hij dik onvoldoende.

We hebben afgelopen jaar een paar keer met de mentor gepast om te kijken hoe het verder moet. Daarbij kwam blijven zitten in vwo 2, over naar havo 3 of zelfs naar havo 2 aan bod.
    Daar schrok hij van en het is hem gelukt het zo ver op te krikken dat havo 2 niet meer in beeld is.

Vorige week nog via e-mail met de mentor afgestemd dat onze voorkeur heeft dat hij naar havo 3 gaat. Die inzet gaat niet verbeteren voorlopig en op de havo trekt hij het ook wel zonder veel inzet. Hij wil ook echt niet blijven zitten.

Nu kreeg ik bericht dat hij toch moet blijven zitten, school vindt dat zijn intelligentie zodanig is dat havo geen optie is (klopt, hij is eigenlijk heel intelligent, echt zonde hoe hij zich gedraagt). Hij weet t nog niet, ik heb de mentor gebeld en gevraagd hoe dat nou zit, en hij zal nog een keer besproken worden. De mentor gaf aan dat hun keuze de doorslag geeft, niet die van ons. Maar kan een school nou zomaar zelf even beslissen welk niveau een kind gaat doen? Of hebben wij en hij daar ook nog wat over te zeggen.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,134
    8,867
    113
    Ik denk dat school daar helaas ook zeggenschap in heeft... Maar ik zou zeker met school in gesprek gaan. Ik zou zelf ook eerder kiezen voor 3 havo dan nog een keer 2 vwo. Als hij een jaar extra vwo doet, is hij 7 jaar bezig, als hij eerst havo doet en dan vwo, dan is hij ook 7 jaar bezig. Dat jaar ben je dus toch 'kwijt'. Alleen heeft nu door naar 3 havo in mijn ogen een aantal voordelen: hij kan bij leeftijdsgenoten blijven, hij krijgt niet nog een keer dezelfde stof (lijkt me enorm demotiverend, zeker als je intelligent bent), hij heeft (hopelijk) over drie jaar een diploma en kan dan zelf bepalen of hij nog vwo wil gaan doen of een vervolg studie. En als deze school het echt geen optie vindt, zou ik misschien zelfs wel bij andere scholen informeren naar de mogelijkheden. Ik zou echt bang zijn dat een tweede keer 2 vwo alleen maar voor minder motivatie zorgt en hij het jaar erna alsnog naar 3 havo moet... :|:oops:

maviju, tumtummetje, WWJD and 3 others like this.
  3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,818
    113
    Vind ik heel raar. Intelligent of niet, hij zal het wel moeten doen en er is niks mis met havo. Nog een jaar hetzelfde doen gaat denk ik niet echt voor meer motivatie zorgen ofzo.

4. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Dit is precies wat ik tegen de mentor heb gezegd vanmiddag. Mijn man zei ook al dat we anders maar bij een andere school moeten informeren. Liever niet natuurlijk, maar ik weet ook niet of dat zomaar mag en kan.

5. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,496
    8,417
    113
    Waarom zou je niet bij een andere school kunnen kijken?

Lijkt me voor je zoon inderdaad ontzettend demotiverend om het jaar over te moeten doen.

Want als ik het goed begrijp gaat zijn eigen voorkeur ook naar Havo 3 ipv VWO 2?

6. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,878
    6,405
    113
    Hij wil zelf dus liever ook havo 3? Dan lijkt vwo 2 me heel demotiverend. Als hij gemotiveerd is voor vwo, zou ik vwo 2 aanraden, maar als motivatie juist het probleem is, zou ik gaan voor de wat makkelijkere weg van havo 3. En wie weet komt die motivatie nog na de havo als hij ineens iets wil op het wo, dan kan hij altijd alsnog vwo doen. Of hij vindt iets op het hbo dat hem motiveert en vindt zo z’n route wel.
    Op mijn middelbare school was er een hele stroom havisten die qua intelligentie echt vwo hadden kunnen doen, maar qua motivatie gewoon niet.

Anouk2005 likes this.
  7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,183
    16,521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wat raar dat de school daar zo bazig over doet. Onze dochter zat vorig jaar in vwo 4 en heeft dat hele jaar niks gedaan en stond er niet al te best voor.
    We hebben toen ook gesprekken gehad en ze had 3 opties:
    vwo 4 nog een keer doen, Havo 5 maar dan wel een inhaalslag moeten maken met se's of blijven zitten en een niveau afstromen.
    Wij hebben gekozen voor dat laatste dus nu heeft ze net havo 4 afgerond en gaat ze na de zomervakantie haar examenjaar in. Dochter heeft ook nooit de ambitie gehad om naar de Uni te gaan dus was de keuze snel gemaakt om te stoppen op het vwo. Ze is slim genoeg maar ze vindt andere dingen gewoon leuker en belangrijker dus prima keuze geweest.
    Ze haalt mooie resultaten, is weer gemotiveerd en zit goed in haar vel.
    Ik vind het daarom heel bijzonder dat de school denkt te kunnen bepalen wat het beste is voor jullie zoon. Mocht die alsnog vwo willen doen dan kan die dit altijd nog na de havo doen.

8. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

Jan 9, 2007
    8,722
    628
    113
    Ik vind dat ze moeten luisteren naar wat je zoon wil. Als hij nu al niet gemotiveerd is wordt het lastig hem hetzelfde nog eens te laten doen.

Hier een dochter waarvan wij denken dat ze beter naar atheneum kan ipv gymnasium (ivm minder talen en meer tijd over). Zelf wil ze absoluut liever blijven zitten dan dat ze overstapt.
    Wij volgen hierin haar keuze en school ook.

9. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,063
    3,858
    113
    Intelligentie zegt toch niet alles?
    Ik zou ook net als jullie voor 3 Havo gaan. Dan kan hij gewoon de komende jaren rustiger aandoen, als hij zelf toch ook niet erg ambitieus is om op VWO te blijven. Hij heeft dan waarschijnlijk tenminste een diploma en wie weet wil hij gewoon HBO doen of MBO, wil hij alsnog VWO doen, dan doet hij er net zolang over als dat hij nu blijft zitten.
    Wat ik nog een voordeel vind aan eerst de Havo doen, is dat hij dan tenminste in 4 Havo een profiel heeft gekozen met vakken die hem aanspreken, wat school vaak ook wat fijner maakt, als hij 2 VWO over doet, zit hij nog steeds 2 jaar met al die vakken, waarvan er vast een aantal zijn die hem totaal niet interesseren of gewoon niet liggen.

Mijn zoon heeft dit jaar in 2 VWO tot de kerstvakantie ofzo zowat geen zak uitgevoerd en dat was te merken aan zijn cijfers. Hier mag je zelf kiezen in zo'n geval, naar 3 Havo of blijven zitten.
    In de tussentijd heeft hij zijn cijfers allemaal opgehaald en nu een goede cijferlijst, waarmee hij ook naar 3 VWO kan. Zelf heeft hij voor een hele andere onderwijsvorm op school gekozen en stapt daar komend schooljaar naar over. Daar kun je ook in de derde kijken of je Havo of VWO wil doen of eventueel TL. Totaal andere manier van leren en aan je ontwikkeling werken.

evaleana likes this.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

Ik denk dat intelligentie hier niet de doorslaggevende factor is, maar houding. Was het mijn kind geweest, dan gingen we voor HAVO 3. Maar ik vind het raar dat school zou kunnen beslissen om te blijven zitten.

11. meisjemetdeparel

meisjemetdeparel Bekend lid

Feb 16, 2023
    594
    1,550
    93
    Ik snap ook niet waarom ze denken dat vwo 2 het probleem oplost. Je verlegt het probleem alleen een jaar. Dan krijgt hij volgend jaar nog een keer dezelfde stof en haalt het jaar waarschijnlijk wel zonder al te veel inzet. En dan gaat hij naar vwo 3 en loopt hij opnieuw tegen hetzelfde probleem aan als zijn inzet niet veranderd.

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Ik zou het heel raar vinden als school bepaalt dat hij moet blijven zitten.

Mijn oudste (havo 3) kon de afgelopen jaren van havo naar vwo, maar dat wilde ze niet. Gelukkig maar, ze zit nu in havo 3 met weinig motivatie en gaat het nu waarschijnlijk net halen.
    Zou wat zijn als ze vorig jaar wel voor vwo 3 had gekozen en nu dan niet terug zou mogen naar de havo.

13. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Even een update, want het gaat toch wel raar.

Dinsdag kwam onze zoon thuis met zijn rapport, waarop stond dat hij was bevorderd naar Havo 3. Nou prima, iedereen blij, ijsje erop gegeten en door.

Vandaag belde de leerjaarcoördinator dat ze nog eens over hem vergaderd hebben en dat hij toch moet blijven zitten in VWO 2. Over naar Havo 3 is geen optie. Ze zien zijn gedrag, maar denken dat hij meer baat heeft bij extra hulp bij het leren leren en gemotiveerd raken dan afzakken naar de Havo. En toen ik mijn bezwaren nog eens opsomde, was het ineens, ja, hij heeft niet het juiste niveau om door te kunnen naar Havo 3. Als hij dan zo nodig naar de Havo moet, dan moet hij maar naar Havo 2.

We hebben dit al eens eerder gehad met onze oudste, die ook van VWO 2 naar Havo 3 is gegaan. Dus ik heb zijn rapport van toen nog eens erbij gezocht en hij had vrijwel hetzelfde rapport, met 4 vijven en een 4, voor ook nog ongeveer dezelfde vakken. Degene om wie het nu gaat heeft zelfs nog 2 achten in zijn lijst, dat had de oudste niet eens. En die mocht met dat rapport wel over naar Havo 3.

Onze zoon heeft in de laatste paar maanden van 11 minpunten naar 6 minpunten gewerkt, dus er zat echt wel wat vooruitgang in. Een vriendje van hem staat nog 7 minpunten en mag wel door naar Havo 3. Toen ik dat nog vroeg, zei ze dat ze niet naar de minpunten kijken, maar naar het kind. Alleen hoewel wij denken dat dit specifieke kind beter naar de Havo kan, vinden zij dat hij op het VWO moet blijven.

Nou, puber als hij is, staan inmiddels alle hakken goed ingegraven in het zand en is de sfeer hier in huis bijzonder gezellig. VWO 2 op deze school zien wij niet als een handige aanpak. Hij was al niet gemotiveerd, dat gaat er nu niet beter op worden. We hebben de enige andere school met VWO hier in de buurt gebeld, maar die hebben maar 1 VWO2 klas en die zit vol voor volgend jaar, dus dat is ook geen echte optie. En zij geven aan dat als deze school zegt dat hij naar VWO 2 moet, dat zij dat advies dan overnemen, dus bij hen naar de Havo is waarschijnlijk ook niet mogelijk.

Ik vind het zo raar, ik dacht echt dat afstromen naar de Havo gewoon een optie zou zijn, sterker nog, dat hij daar al naar toe geveegd was, gezien de opmerking op zijn rapport. En nu dit. Zijn hier misschien nog docenten op het VO aanwezig die hier wat over kunnen zeggen? Want school geeft aan dat er wat hun betreft geen discussie meer is, dit is hun standpunt en daar moeten we het maar mee doen, klaar.

14. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Wel raar inderdaad. Ik ben docent VO en als leerlingen ‘blijven zitten’ in 2H dan kan je overstappen naar 3M. Dus waarom zou een overstap van 2V naar 3H dan niet kunnen?

15. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

Sep 3, 2019
    13,669
    18,733
    113
    Female
    Onze oudste blijft ook zitten in het 2de jaar.
    Wss een ander systeem dan bij jullie in Nederland want bij ons is het zo dat op basis van uw punten (punten in -) je een B of C attest krijgt.
    Onze zoon zit in de zone van een c attest en MOET dus blijven zitten.

Je kan dat aanvechten maar zijn resultaten zijn gewoon heel zwak.
    Zijn basis kennis is niet voldoende om over te gaan.

Zakken van niveau is pas mogelijk vanaf het 3de jaar.
    Jaar 1 en 2 zijn A of B stroom en pas vanaf het derde heb je terug aso, tso, bso (vwo,havo,...)

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Wat naar dat het zo gaat. Je zou denken dat jullie je kind toch ook kennen en ze daarnaar luisteren. En dat hij eerst over lijkt te zijn maar toch niet. Echt heel slecht. Heeft de school geen overgangsnormen online staan waar je meer duidelijkheid door kan krijgen? Dat zijn harde eisen en als hij daar niet aan voldoet houdt het op. Of juist andersom.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het heel raar, volgens mij mag je toch afstromen wanneer je dat zelf wil?
    En je hebt naar een andere vwo school gebeld, maar aangezien hij zelf graag HAVO wil doen, zijn er geen andere HAVO scholen. Dan kun je hem daar gewoon op HAVO inschrijven.

Dubbelgeluk likes this.
  18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,818
    113
    Ja lijkt mij ook. Heel rare gang van zaken hoor. Hier staat het overigens gewoon in de overgangsnormen dat die optie er is. Als je cijfers goed genoeg zijn om over te gaan wanneer er een punt bij op wordt geteld kun je een niveau lager, maar wel naar het volgende leerjaar. Vriendje van zoon doet dit ook, mogen ze ook gewoon zelf beslissen.

tuc likes this.
  19. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,818
    113
    Ik zou nu trouwens gewoon gelijk de directeur bellen. Staat het op het rapport dan helemaal. Zootje zeg.

20. tuc

tuc Niet meer actief

Ja, ik snap ook niet waarom dat niet zou kunnen, je bent niet verplicht een bepaald niveau te doen. Het enige dat ik kan bedenken waarom een school dat tegenhoudt is vanwege afstroomcijfers. Ik denk dat het een school niet populair maakt als de afstroomcijfers "hoog" zijn.
    Prima, maar niet ten koste van mijn kind zou ik dan denken.
    Dus ik zou ze dat eens voor de voeten gooien ts.

Dubbelgeluk and suus1983 like this.

Share This Page