Precies wat ik dacht, dit gaat niet om je zoon, maar hier wordt iets over de rug van je zoon gespeeld.
Ik heb net de overgangsnormen opgezocht. Het staat er niet erg duidelijk in. Om in een lager niveau in een volgend jaar geplaatst te worden moet je niet voldoen aan de overgangsnorm (max 2x 5 en al het andere 6 of hoger) én moet het basisschooladvies dit ondersteunen (dat is bij hem niet zo, hij had zelfs gymnasiumadvies). En: Bij verwijzing naar een andere onderwijssoort is het geen automatisme dat de leerling in een hoger leerjaar zijn schoolloopbaan vervolgt. Ik denk dat hij daarom een bespreekgeval was. De docenten bespreken het en brengen advies uit. De rector kan dan nog besluiten om een revisie-overleg te laten plaatsvinden. Dat is nu al gebeurd, dat was de tweede bespreking. En wat daaruit komt is bindend. Is dat standaard, dat als je er een punt bij optelt je naar een niveau lager kunt? Dat staat hier nergens namelijk. In dat geval zou er 1 vijf voor wiskunde overblijven en al het andere 6 of hoger. Verandering van omgeving is misschien wel goed voor hem. En hij heeft zich dit jaar ook gewoon niet goed gedragen, dat weet ik ook wel. Als hij volgend jaar weer diezelfde docenten voor dezelfde vakken krijgt, dan kan ik me voorstellen dat ze bij voorbaat al niet blij zijn met hem in de klas en ook dat zal niet erg positief uitwerken. Alles bij elkaar denk ik dat hij misschien wel beter af is op een andere school, een frisse start, zoiets. Het zal wel zoeken worden. De enige andere Havo/VWO op redelijke fietsafstand zit vol. De rest is echt een heel stuk verder weg.
Hier is het andersom, blijven zitten doen ze bijna niet aan, dan stroom je dus automatisch af als je de lat niet haalt. Maar school bepaalt dus hier in dit geval ook dat je niet ‘mag’ blijven zitten. Gek eigenlijk, dat het zo kan verschillen per school.
Wat een bijzonder verhaal en al helemaal zo gek dat ze in het rapport schrijven dat hij over is naar Havo 3. Wat een rot situatie en dan ook nog vlak voor de zomervakantie. Heeft die zelf nog een voorkeur voor school waar die naartoe zou willen?
Hij wil het liefst naar havo 3 op zijn huidige school. Dat gaan zijn vrienden ook heen. Als hij vwo 2 moet overdoen wil hij wel naar een andere school. Maar dat wordt dus lastig.
Wat een ellende zeg allemaal. Ik krijg wel een deja vu naar mijn eigen middelbare schooltijd. Ging net zo.... Ik had er zelf altijd het gevoel bij dat bepaalde docenten het ook gewoon heel fijn vinden om zelf te bepalen, en heel kinderachtig en ouderwets vasthouden aan hun 'principes'. Wat betreft dat overal een punt bij optellen, zo was dat bij ons wel vroeger. Ik had een vriendin die van HAVO naar VWO wilde, en bij haar werd dan juist overal een punt afgetrokken. Maar jeetjemina wat een gedoe zeg. Ik begrijp echt niet waarom zij per se willen dat hij op het VWO blijft. Misschien is hij slim genoeg, maar zonder inzet en motivatie heeft dat echt geen zin. En dan is hij lijkt mij ook zeker wel slim genoeg voor 3 HAVO. HAVO en VWO is echt een heel groot verschil in niveau...
Ja dat zal wel lastig worden. Heb je nog wel aangekaart dat er in het rapport staat dat hij bevorderd is naar Havo 3?
Tjonge wat een rotssituatie zo net voor de vakantie! Mijn oudste zoon is van vwo2 afgestroomd naar havo 3. Dat was bij hem geen probleem. Wel werd er verteld dat zijn cijfers niet te laag moesten zijn anders zou het advies ook nog havo2 kunnen worden. Dat werd het gelukkig niet, hij kon gewoon naar havo3. Ik vind het lastig om hier advies over te geven. Als hij nu al 2x besproken is is het denk ik voor de school klaar. Ben ik bang, maar of ik er mijzelf zomaar zou neerleggen weet ik niet. Jullie moeten straks jullie zoon wel weer zien te motiveren.... Ik snap goed dat jullie boos zijn hierover en dat jullie zoon zijn hakken flink in het zand heeft gezet. Ik zou me juist ook vanwege het advies dat op zijn rapport staat er echt nog niet bij neerleggen. Heel raar dat op zijn rapport staat havo3 om dat vervolgens weer terug te draaien. Heel veel sterkte!
Is dit niet het probleem dan? Dat ze die jongens wellicht uit elkaar willen hebben? En of het punt erbij op tellen standaard is, weet ik niet. Hier wordt het wel zo gedaan.
Voor school is het inderdaad klaar nu. We hebben vanochtend nog met zowel de leerjaarcoördinator als de conrector gesproken en die geven geen centimeter toe. Ze vinden hem te slim om naar de Havo te gaan, zijn basisschool advies was ook VWO (daar hameren ze erg op), dus hij is beter op zijn plek op het VWO. Tegelijk vinden ze zijn resultaten nu te slecht om naar Havo 3 te kunnen (onze andere zoon is met vrijwel exact hetzelfde rapport en hetzelfde aantal minpunten wel van VWO 2 naar Havo 3 gegaan). Terwijl de mentor in januari aan had gegeven dat hij 11 minpunten stond en als hij naar Havo 3 wilde dat dat er maximaal 6 mochten zijn. Dat heeft hij voor elkaar weten te krijgen en nog is het niet goed genoeg nu. Twee klasgenoten van hem met 6 en 7 minpunten gaan wel naar Havo 3. Ik heb echt geen idee waarom ze bij hem zo ontzettend halsstarrig zijn. Mijn man is nu onderweg en heeft in de auto een belafspraak met de enige andere VWO-school hier in de buurt. Die leerjaarcoördinator had gisteravond nog beloofd om te kijken of hij hem toch nog daar erbij kon krijgen. Want wij zien geen toekomst voor hem op zijn huidige school. Niet voor wat zijn eigen motivatie betreft, maar ook niet voor hoe hij er bij de leraren voor staat. Ik denk dat die inmiddels echt zo bevooroordeeld zijn (heel logisch hoor, ik weet hoe hij is, ik ben hem af en toe ook spuugzat), dat ze hem amper meer een echte kans kunnen geven. En op een andere school naar Havo 3 is ook geen optie, want ze hebben hier onderling afgesproken dat ze elkaars advies overnemen. De conrector zei doodleuk dat hij dan komend jaar maar goed zijn best moest doen om dan het jaar daarna naar de Havo te mogen. En als hij volgend jaar met de pet ernaar gooit, dat hij dan daar van school af moet en ergens anders alsnog naar Havo 2 kan. Dus gewoon een verloren jaar in VWO 2 om daarna alsnog af te stromen. Ik kan mijn oren bijna niet geloven. Hij zit gewoon gevangen in zijn basisschooladvies. Straks wordt mijn dwarse slimme kind een schoolverlater zonder diploma, omdat niemand luistert naar wat hij wil. Zelf gaf hij net aan dat hij anders toch maar vast nu naar Havo 2 wil (wat school dus ook niet goed vindt), om zeker te weten dat hij het schooljaar daarna naar Havo 3 kan. Gisteravond hebben we nog tot heel laat met hem gepraat om erachter te komen wat hij nou zelf wil. Hij wil in elk geval niet naar de universiteit, maar het liefst een praktische opleiding doen, met zijn handen werken. Het liefst zou hij iets met sport willen doen, een eigen sportschool hebben of juist iets agrarisch, lekker buiten met dieren en/of grote machines. Dat hebben we ook nog een keer aangedragen bij school vandaag, maar er wordt gewoon echt totaal niet naar geluisterd. Nou ja, ik spui het hier even uitgebreid. Wij gaan vanmiddag een weekend weg met de familie, maar mijn familie is heel erg van het unschoolen en thuisonderwijs, dus met hun kan ik het er niet over hebben, want dit is koren op hun molen, haha. Dus dan maar even hier mijn gal spuwen.
Even heel erg buiten de box denkend; zou hij lager willen dan Havo voor nu? Dus bv naar een vmbo-school? Dan kan hij daar mogelijk meer praktijkvakken doen, heeft hij sneller een diploma en kan hij dan alsnog nog naar de Havo of juist een meer praktische kant op. Als hij nu juist meer dat praktijkgerichte voor zich ziet, motiveert hem dat misschien ook meer.
Ik denk dat dat niet zo'n goed idee is. De conrector gaf aan dat ze verwachten dat hij op de Havo zich gaat vervelen. Dat is dan op het VMBO nog erger, denk ik. Het is gewoon een lastig kind, haha. Te slim, te lui en te lapzwansig om er wat mee te doen. We hebben in elk geval wel aangegeven dat we na volgend jaar nog een derde kind in de aanbieding hebben, maar dat die niet naar hun school gaat. Deze is nog erger, vroege leerling, jaartje te kort gekleuterd ook nog en die komt met net 11 jaar van de basisschool af met een gymnasium-advies. Ik zie het al helemaal gebeuren dat ook deze in de ban van de puberteit gaat stranden en ook weer verstrikt raakt in zijn basisschooladvies. Dus wij gaan aansturen op een Havo/VWO-advies, naar een dakpanklas (die heeft deze school niet) en dan zien we wel hoe het met hem gaat, maar dit gaat ons niet nog een keer gebeuren.
Jeetje, je staat met de rug tegen de muur zo. Hopelijk kan je man praten als brugman, want op deze school heeft hij geen toekomst zo.
Zo alles bij elkaar lijkt het er echt enorm op dat school jullie zoon gewoon van school af wil hebben. Ze zijn zo flexibel als een loden deur en doen er werkelijk alles aan om jullie tegen te werken. Onze zoon was ook een uiterst irritante leerling op de Mavo en ik weet zeker dat hij door heel veel docenten werd uitgekotst en ik geef ze geen ongelijk maar ze zijn wel altijd professioneel gebleven. Hebben hem nooit benadeeld op wat voor manier dan ook. Ik zou echt enorme stress krijgen van deze situatie. Onze dochter is afgelopen schooljaar afgestroomd en blijven zitten. Heeft nu Havo 4 afgerond en was de beste keuze ooit. Zij mocht zelf kiezen wat ze wilde. Blijven zitten in vwo 4, blijven zitten en een niveau afstromen of met de hakken over de sloot naar Havo 5 en het examenjaar in met heel veel inhalen, toen was de keuze snel gemaakt. Ik hoop echt voor jullie dat jullie snel uitsluitsel krijgen over waar hij evt terecht kan. Sterkte ermee!!
Ik zou hier niet te stellig in zijn. Zou zonde zijn als je je jongste bij voorbaat al zo erin laat staan. De meeste scholen gaan toch anders met hun leerlingen om. Ik herken het gelukkig helemaal niet, al is mijn oudste ook echt niet de makkelijkste af en toe (maar ja, welke 15 jarige wel). Ik vind het er idd op lijken dat ze van hem af willen of in elk geval niet alle vrienden meer bij elkaar willen houden.
Huh, dus hij moet na volgend jaar sowieso ‘afstromen’? Of begrijp ik het niet goed? Misschien kan het samenwerkingsverband hier nog in meedenken of in bemiddelen?
Maar wat ongelooflijk idioot eigenlijk. Eerst zeggen we als samenleving: hoogste niveau is echt niet het beste, praktische mensen hebben we nodig, hordes werk blablabla. En vervolgens dwingen we ongemotiveerde mensen vwo te doen? Vreemd. Sterkte!
Ja ik vind het ook een bijzonder verhaal. Dat dit ook allemaal zomaar kan, daar ben ik nog het meest verbaasd over.