Dag dames, Mijn man en ik hebben besloten om voor een baby te gaan. Ik vraag me af of ik voor ik zwanger word, best nog even langs ga bij een dokter of gynaecoloog voor een check up? In Bulgarije, waar ik vandaan kom, hebben vrouwen vlak voor ze met anticonceptie stoppen meestal hun allereerste inwendige onderzoek en sommige mannen laten op dat moment ook hun zaad testen. Volgens wat ik hoor is het in Nederland al aangeraden om vroeger een inwendig onderzoek en een uitstrijkje te laten nemen, maar dat heb ik dus nog niet gehad (ik ben 32 nu). Hoe zit dit precies?
Uitstrijkje laten maken is sowieso handig standaard zou dat op je 30e al gedaan zijn. Je kan gewoon bellen naar de huisarts, meestal doet de assistente het. In Nederland niet echt gebruikelijk om gelijk naar de gynacoloog te gaan, vaak krijg je pas een verwijzing van je huisarts als het langer niet lukt (een jaar, of als je ouder bent dan 35 een half jaar). Er is wel een "kinderwensgesprek" mogelijk bij de huisarts, maar dat is meer gericht op voorlichting (stop met roken, matig met drinken, optimaliseer je gewicht, neem foliumzuur, zijn er in de familiegeschiedenis of qua medicatie dingen waar je rekening mee moet houden). Gek hoe dat per land kan verschillen, hoorde dat een vooronderzoek ook vrij gebruikelijk is in Duitsland.
Dit heb ik nooit gedaan en heb het ook nog niet gehoord dat dit een standaard iets is wat hier in NL gebeurd. Ik zou voorlopig gewoon lekker onveilige sex gaan hebben en kijken waar het schip strand. Gewoon even zonder gelijk een druk er mee bezig zijn