Blijvende onzekerheid

Discussie in 'Ik ben zwanger' gestart door Naelle, 12 mrt 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Naelle

    Naelle Nieuw lid

    20 jan 2024
    4
    0
    1
    Vrouw
    Hoihoi,

    Ik ben precies 12 weken zwanger en heb met 7 weken een goede vitaliteitsecho gehad en vorige week met 11 weken een goede termijnecho.
    Maar ik ben nog steeds zoooo onzeker dat het misschien fout gaat dat ik het niemand durf te vertellen.
    Ik heb de hele zwangerschap, op wat vermoeidheid na, geen klachten gehad en dat maakt me onder andere onzeker of het wel goed zit.
    Mijn verloskundige zei vorige week dat ik het echt moest loslaten want na 2 goede echo's is de kans dat het fout gaat echt super erg klein omdat alles er al op en aan zit. Ik heb ook een lekker bewegend kindje gezien en inmiddels ook echt wel een buikje.
    Toch blijf ik onzeker en durf ik het niemand te vertellen. Elke keer stel ik het uit en nu denk ik; ik wacht wel op volgende week na de 13-weken echo want zometeen zit het dan fout.
    Hoe kom ik van die eeuwige onzekerheid af en kan ik gaan genieten? Ik heb wat geruststellende woorden nodig denk ik
     
  2. Plukdedag24

    Plukdedag24 Actief lid

    30 jan 2024
    315
    70
    28
    Vrouw
    De onzekerheid is heel herkenbaar denk ik voor vele zwangeren.

    Deel het met 1 iemand om te beginnen. Wat de verloskundige zegt de kans is echt klein dat het nu nog mis gaat. Bovendien werkt het wel ook zo dat als je het iemand verteld. Je het ook met mensen kunt delen als er toch iets niet goed gaat.
     
    Suzi98 vindt dit leuk.
  3. Holagente

    Holagente Bekend lid

    1 jan 2022
    523
    502
    93
    Vrouw
    Die onzekerheid ervaren de meesten volgens mij wel en moet er denk ik een beetje uitslijten. Bij mij gebeurd dit vaak in de weken na het eerste trimester. En het helpt vaak ook als je de eerste plopjes/kriebels/bewegingen gaat voelen (maar dat is later). Daarnaast moet je proberen te vertrouwen op je eigen lichaam/het hele proces en de woorden van je verloskundige. Na twee goede echo’s, en op dat termijn, is de kans op een miskraam echt niet heel groot meer. Wat dat betreft kun je het al wel gaan delen met belangrijke anderen. Je moet voor jezelf alleen beslissen of je het fijn vindt om de 13-weken echo nog even af te wachten. Bij de 1e zwangerschap heb ik die echo ook afgewacht, bij de 2e zwangerschap had ik rond de 11/12 weken zoiets van: het grootste gevaar op een miskraam is geweken en ik wil het ook kunnen delen als het met de 13-weken echo niet (helemaal) goed zit. Maar in de meeste gevallen komt er gelukkig een gunstige uitslag uit!

    Enne, het hebben van weinig/geen klachten zegt helemaal niets hoor. Ik heb ook nooit heel veel klachten in het eerste trimester gehad (later wel meer). Alleen maar fijn eigenlijk!
     

Deel Deze Pagina