(Blijvende) schade na pre-eclampsie of HELPP?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Setteke, 30 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Setteke

Setteke Niet meer actief

Ik heb dus pre-eclampsie gehad waardoor mijn zwangerschap eindigde in een spoedkeizersnee met 36 weken zoals de meesten van jullie wel weten. We zijn nu 7,5 maand verder en ik voel me nog steeds niet goed. Mijn bloeddruk is sinds 3,5 maand weer redelijk normaal maar ik blijf sterretjes zien, ben duizelig, heb veel hoofdpijn met oorsuizen en voel me gewoon gammel. Ik ben bij de huisarts geweest en het zou een erfenisje kunnen zijn van de pre-eclampsie. Mijn bloed wordt o.a. onderzocht op leverfunctie en stollingsfactoren.

Mijn vraag is nu, van de dames die ook pre-eclampsie of HELPP hebben gehad, hebben jullie ook (blijvende) schade overgehouden aan jullie ziekte en zo ja wat dan? En wat werd er aan gedaan?

2. PetraK

PetraK Fanatiek lid

19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Nou niet in de maten die jij om schrijft. Ook PE gehad, bevallen bij 30 weken 6 dagen. Ook sectio

Ik ben nog steeds voortduren MOE, en heel af en toe heb ik idd wel dat ik sterretjes ziet.

mijn bloeddruk was na 12 weken weer op peil zegmaar.

3. mamavanalexi

5 mrt 2007
    44
    0
    0
    ik heb bijna zes maand geleden hellp gehad.. na de geboorte van mijn prinsesje geen last meer gehad; alles was 'precies' normaal.. helaas heb ik een paar maand geleden terug 'leverproblemen' .. die waren maar 'ogenschijnlijk weg; moet er momenteel medicatie voor nemen..

liefs petra

4. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ik krijg op 3 juli een onderzoek naar Pre-Eclampsie HELLP omdat ik al zo vroeg in de zwangerschap ziek ben geworden (onder de 34 weken). Ze gaan me dan echt binnestebuiten keren om te kijken wat er eventueel mis is....
    Dus ook leveronderzoek, nieren, uitgebreid hartonderzoek, stollingsonderzoek, schildklieronderzoek...
    Ben dus ook wel benieuwd wat eruit gaat komen.

Waar ik nu nog last van heb is gewoon dat ik zoooo moe ben.

5. Niet meer actief

ik heb bij Janelle HELLP gehad na 1 jaar was alles weer redelijk oke ,, spoedkeizersnede 38 wkn

met Benthe heb ik pre-eclampsie niet zo ernstig ,, gewoon zwangerschap doorgelopen tot mn placenta is losgelaten en toen alsnog spoedkeizersnede ,,(hier ook vroeg in de zwangerschap, bij 14 wkn!)

Na benthe ben ik nog niet hersteld maar van de HELLP ben ik wel hersteld!

6. Setteke

Setteke Niet meer actief

Wat voor problemen zijn dat precies? En hoe merkte je dat?

7. mamavanalexi

5 mrt 2007
    44
    0
    0
    ik begon een er een beetje geel uit te zien.. toen naar ziekenhuis geweest, was net opnieuw zwanger en lever toonde opnieuw serieuze problemen; toen zagen (weet niet hoe) dat die problemen eigenlijk nooit weg waren geweest... nu met medicatie heb ik eigenlijk geen problemen meer met mijn lever (bloedwaarden zijn uitstekend...) helaas heb ik wel een miskraam gehad...
    maar voor mij is het wel moeilijk om 'pijn' te 'plaatsen'.. ik bedoel ik heb enorme last van onstekingsreuma, en die onstekingen verplaatsen zich over mijn ganse lichaam, dus als ik pijn voel dan denk ik gewoon; ontsteking.. dus kan ik wel de hele tijd sinds de geboorte van alexi last hebben gehad van mijn lever; maar dat ik het gewoon weet aan mijn reuma...

liefs Petra

8. Setteke

Setteke Niet meer actief

Jeetje mamavanalexi, dat is ook heftig, zeg! Had jij ook last van blauwe plekken? Of sterretjes zien?

9. Setteke

Setteke Niet meer actief

was jij zo vroeg in je zwangerschap al echt ziek? Bij mij ging de bloeddruk in week 27 omhoog. Verder was er nog niets aan de hand. Met 35 weken bleek ik eiwit in de urine te hebben en toen gelijk opgenomen in zh. Op de echt bleek toen dat mijn mannetje een groeiachterstand had van 4 tot 5 weken. Blijkbaar heeft hij eerder last gehad van de pre-eclampsie dan ik. En ben ik dus al wel langer ziek geweest echter zonder meetbare problemen (nou ja, hoge bloeddruk dan!).

Wel spannend dat onderzoek!

10. PetraK

PetraK Fanatiek lid

19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Ik had dan ook PE, maar tijdens de zwangerschap was ik voor MIJN gevoel niet ziek.
    Ik hield vrij vroeg vocht vast. Dit was vreemd voor mij. Maar na een telefoontje met de vkburo kreeg ik te horen dat het er bij hoorde.
    Een weekje voor de 'ellende' begon zegmaar, toen kreeg ik wel onverklaarbare pijn in de rug. Ook niet te omschrijven. Voelde niet als weeen ofzo.
    Bij de VK kreeg ik toen ook weer zo een pijn.. Nu achter af denk ik dat het komt door mijn placenta, deze lag achter.

Mijn bloeddruk ging om hoog zo rond week 25 maar was toen nog geen reden voor paniek.... Met bijna 28 weken ben ik weer voor controle geweest, en toen moest ik door naar het ziekenhuis. Hier werd dan van alles onderzocht, en aan het einde van de week mocht ik weer terug naar de verloskundige.

2 weken later had ik daar weer een afspraak.
    En gelijk na het meten van de bloeddruk werd ik terug naar het ziekenhuis gestuurd, en ze wlde me niet meer terug zien.
    Die dag ben ik opgenomen. Volledige bedrust.. jullie wel bekend.

Na de operatie heb ik een dag of 2 nog wel een schommelende bloeddruk gehad, en op dag 2 na de operatie kreeg ik een koorts aanval. Hiervoor zijn ook allerlei onderzoeken gedaan. Maar deze was ook niet te verklaren?

Misschien gewoon kraamkoorts.

Na 12 weken zoals ik al eerder zei was mijn bloeddruk stabiel.
    Maar nog af en toe laat ik hem wel controleren ...

Ik heb geen onderzoeken meer gehad. Om er achter te komen waarom?
    Misschien omdat ik gelijk gesterilisseerd ben?

Het enigste wat me nu gewoon enorm stoort is het moe zijn. Dat vind ik gewoon het ergste.. Verder voel ik me wel goed. Moet me alleen niet te druk maken... want dan zie ik weer sterretjes, of waterig...

11. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Ik heb eigenlijk nergens meer last van, maar ben van de winter (6 maanden na de bevalling) wel geopereerd, en toen is mijn galblaas verwijderd. Ik moest dit zien als een erfenisje van de zwangerschap (ik had galstenen, die een alvleesklierontsteking veroorzaakten, en later was ook de galblaas ontstoken), en persoonlijk denk ik dat de pre-eclampsie er ook wel een beetje de hand in zal hebben gehad. De lever heeft toch een optater gehad destijds, en dat alles staat allemaal in verbinding met elkaar (lever, galblaas en alvleesklier). Galstenen ontstaan bijvoorbeeld door hormoonschommelingen.
    Ik zag van de winter trouwens ook echt gelig, voor ik opgenomen werd in het ziekenhuis.
    Of het echt veroorzaakt is door de PE weet ik niet, maar het is dus mijn eigen invulling...

12. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    @Setteke
    Ik ging vochthouden in week 27, bloeddruk is in week 26 voor het laatst gemeten en was al aan het stijgen, maar dat was nog normaal.
    En in week 29 kreeg ik voor het eerst de hoofdpijn aanvallen en pijn in mijn bovenbuik (ik dacht mijn ribben).. achteraf gezien de eerste HELLP aanvallen.
    En in de 30e week steeg mijn bloeddruk dus ineens heel hard en werd ik steeds beroerder.
    Sam had "maar" een achterstand van 1 week dus dat is wel meegevallen. Maar omdat ik geen reserves had in mijn placenta is het voor Sam kantje boordje geworden.
    Maar voor de 35 weken vinden ze "vroeg".

Ik ben ook reuze benieuwd wat er uit komt.. verwacht veel van het onderzoek :D

13. Jolandaatje79

8 jun 2006
    77
    0
    0
    leidster kinderdagverblijf
    Roosendaal
    Hoi Daphne,
    Ook ik krijg dat onderzoek. Alleen dan 14 juni. Ben ook heel erg benieuwd naar de uitslag.

Zelf heb ik ook nog steeds klachten, als heel erg moe, veel hoofdpijn en duizelig. Ook kan ik absoluut niet tegen drukte.
    Zijn jullie al weer aan het werk of ook nog ziek thuis?

groetjes Jolanda

Deel Deze Pagina