Na 10 dagen kwam de lactatiekundige erachter dat mijn dochter spruw had. Hiervoor hebben wij 3 nystatine kuurtjes gegeven (en ik miconazol na elke voeding) maar het ging er niet minder van worden. We zijn even gestopt, werd weer erger. Ik had ook pijn bij het voeden en mijn dochter dus een witte tong, parelmoer randje om haar lippen, steeds loslaten en krampen. We hebben nog een kuurtje geprobeerd maar er gebeurde niets. Toen zijn we op advies van de vk gentiaan violet (van Eurolac) gaan gebruiken (dit verfde ik ook op mijn borst). Hiermee was de spruw na 7 dagen echt weg oftewel haar tong was weer helemaal mooi glad. Na 5 dagen zagen we weer een witte tong komen die nu weer erg is. Het is niet weg te vegen met een gaasje. Ik belde de huisarts of ik een zelf niet een kuur kon krijgen omdat ik vermoedde dat het van mij kwam. De huisarts wilde eerst mijn dochter zien. Nu zei ze dat het helemaal geen spruw was omdat ook in de wangen of op het gehemelte wat te zien moet zijn. Klopt dit? en kan het dan gewoon melk zijn wat achterblijft en niet weggaat?
Hallo Danssie, Nou, wat een weg zijn jullie al gegaan met het hele spruw verhaal. Heb je zelf nu nog klachten? En heeft je kindje nu nog klachten? Verder zou je kunnen nagaan wat maakt dat je zo gevoelig bent voor spruw. Je denkt dan aan medicatie die je (nog steeds?) krijgt, je voeding, (suikers, honing weglaten: zurige producten wel) heb je mogelijk last van diabetes, ben je ook gevoelig voor andere schimmelinfecties (vaginaal, zwemmerseczeem) Bedenk ook dat spruw seksueel overdraagbaar is. Wanneer je seksueel actief bent en je borsten maken onderdeel van het voorspel bijvoorbeeld, kunnen jij en je partner elkaar blijven besmetten. (Je partner hoeft geen klachten te hebben) Ik zou zeggen kijk met je huisarts of lactatiekundige nog eens dieper naar mogelijke oorzaken. Veel succes! Heidi
Mijn dochter heeft een witte tong. Verder heeft ze vanaf 3 uur tot savonds regelmatig krampaanvallen. Ik heb af en toe steken in mijn borst en wisselend ook echt pijnlijke tepels van de spruw. Ik heb een fluxus gehad waardoor mijn weerstand erg laag was. Ook heb ik een blaasontsteking opgelopen door de katheter die ik had gekregen. Waarschijnlijk is de spruw door de nasleep van de bevalling ontstaan. De huisarts zegt dus dat het geen spruw is omdat alleen haar tong wit is en niet haar gehemelte of andere gedeeltes. Ik vroeg me dus af of dit kon kloppen?!
hoi dit klinkt wel helemaal als spruw hoor! Jouw steken in de borst, pijnlijke tepels en de witte tong, dat zegt genoeg. Het gehemelte kan wit zijn, maar dat hoeft zeker niet. Bij een lage weerstand en na een antibioticakuur is de kans op spruw enorm verhoogd. Zaak is nu om de behandeling zo snel mogelijk te starten. Jij moet je tepels insmeren met miconazolzalf na elke voeding. en je dochter heeft nystatine nodig, een drankje dat je met een pipetje geeft. Dit moet op recept via de huisarts. De huisarts heeft een protocol, het NHG kraambedprotocol waar dit in staat. Ik hoop dat je hem kunt overtuigen om dit medicijn voor te schrijven. Mirjam