Wat is waar? Sudocrème op brandwonden ja of nee?

Discussie in 'De lounge' gestart door Jucade, 24 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Sudocreme op brandwonden smeren helpt ja of nee?

1. Jazeker want..

2. Nee joh, want..

3. Boeit mij dat nou ;)

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik heb mn teen verbrand vanavond omdat de pan uit mn vingers glipte met gekookt water.. AU.. dus ik snel onder de lauwe kraan gedaan en daarna sudocreme er op gesmeerd en dit deed toch pijn! Nu weet ik niet of t van de sudo was of niet.. Maar mn man kwam thuis en zei dat dit niet mocht, hij zijn moeder gebeld (is kraamverzorgster) en zij zei ook dat dit niet goed was, terwijl ik in mn achterhoofd had, dat dit wél goed was.. Ik dacht dat ik t er op had zien staan en nu kijk ik.. niks.. Wie heeft er gelijk denken jullie?

2. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Ik denk van niet, want sudocreme sluit de huid als het ware af. Het legt er een laagje op waardoor (op billetjes) urine en ontlasting verder geen schade meer kan aanrichten, daardoor geneest de huid.
    Een brandwond moet net luchten!

3. Esthertje

Esthertje Fanatiek lid

6 sep 2006
    1.807
    0
    36
    Haarlem
    Ik denk ook dat het niet goed is.

4. hardloper

hardloper Niet meer actief

Op een brandwond mag je niets smeren. Alleen speciale brandwondencréme. Het beste is meteen als het gebeurd is een half uur spoelen met LAUW water. Lauw omdat je te veel afkoelt als het koud water is.
    Als je zalf of créme op een brandwond smeert kan de dokter niet zien hoe het ermee is behalve als het goed schoongemaakt wordt en dat is héél pijnlijk.

Groetjes, Didier

5. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

ze zeggen toch ook dat je absoluut geen boter op brandplekken mag smeren, dit omdat het vet de brandplek nog erger zou maken, en de warmte juist binnenhoud.

dus ik denk ook dat het niet goed is, aangezien sudocreme vet is.

6. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    :oops: T deed toen ook ineens echt heel erg pijn.. :oops:

7. Assepoester

Assepoester Bekend lid

24 jul 2006
    927
    0
    16
    Leeuwarden
    Altijd geleerd om Nooit (met de hoofdletter N) iets op een brandwond te smeren. Heb honderden redenen gehoord, maar de strekking is altijd hetzelfde ;)

Succes met je teen trouwens. Hopelijk gaat het goed genezen.

8. Cookie

Cookie Bekend lid

25 jun 2007
    705
    0
    0
    Op brandwonden kun je beter niets smeren. Je kunt wel een koudcompres ter verlichting erop leggen. Als je blaren hebt of witte/zwarte huid moet je de dokter bellen.
    Mijn man had laatst 3e graads brandwonden en daar moest speciale zalf van de HA op daarna een parafinegaasje en dan nog verband eromheen. Zo heb ik weken lang dagelijks zijn brandwond voor hem verbonden.

9. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Koelen koelen koelen koelen en nog eens koelen. Verder kan je bij de drogist nu een spray kopen als je een ligte brand wond hebt. Of van VSM voor brandowondjes.

10. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    Je mag idd NOOIT wat op een brandwond smeren!
    En al zeker geen sudocreme, dombo! ;) Tuurlijk gaat dat zeer doen.
    [-X niet meer doen hoor. [-X

11. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    :oops: De roodheid om mn 'blaar' heen is weg, alleen mn blaar van 2 bij anderhalf zit er nog. Zo doet t geen pijn, maja als ik schoenen aan doe en ik moet lopen.. Gvd.. Hij zit echt ónder de huid zeg maar, niet er op. Kan ik dan gewoon mn sokken aan doen?

12. Mila24

Mila24 Fanatiek lid

30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Idd niks op brandwonden smeren behalve de creme die daar voor bedoeld is (ben de naam even kwijt) onder water laten afkoelen.

13. Meliske

Meliske VIP lid

29 mei 2006
    7.731
    0
    36
    NL
    niks smeren op een brandwond, toch?

14. randi

randi Niet meer actief

ben verzorgende en als je een 1stegraad brandwonde hebt moet je ze lang genoeg koelen onder de kraan en er niks opdoen, is het 2degraads (blaren dus) is de procedure hier in belgie van eerst goed koelen en dan flamazine erop. flamazine is een brandwonde zalf die je in de ijskast moet bewaren en ook zo bij de apotheek kan kopen. heb ze zelf ook altijd in huis. enja bij 3degraad lig je in het ziekenhuis dus dat zijn heel speciale procedures daar die per wond afhangen

15. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    je moet echt niet sudocreme smeren dat is alleen voor de rood heid. Je moet vaseline in smeren en dat kan geen kwaad en verder laten luchten.

ja kan ook de HA bellen.

16. randi

randi Niet meer actief

layla vaseline wordt bij ons afgeraden hoor om het feit dat die de wonde wel soepel maar ook vochtig houdt en bij brandwonde is het de bedoeling dat ze uitdrogen. flamazine zorgt ervoor dat de roodheid verdwijnt en ook is het ontstekingswerend

17. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    he bedankt, weer wat geleerd.

18. randi

randi Niet meer actief

geen probleem meid ;) we leren allemaal elke dag iets bij

19. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

23 okt 2006
    2.055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Je mag niks smeren op een brandwond, dus, nee!

20. Maud77

Maud77 Fanatiek lid

27 aug 2007
    2.193
    0
    0
    Maastricht
    NEE!
    Het houdt warmte vast,heel slecht!

Deel Deze Pagina