Naar het buitenland of toch in NL? Ervaringen!

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Bubblez, 13 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Hallo meiden,

Wij hebben vanaf vorig jaar augustus tot half december 2 icsi pogingen gehad. 1 mislukt en 1 geëindigd in een miskraam. Toen we net begonnen zei ik na 2 pogingen gaan we naar het buitenland, maar nu twijfel ik.
    Ik voel mij goed in dit ziekenhuis, en hebben geen taalbarrière zoals bij met Duitsland wel zou kunnen (denk ik) maar ik heb het idee alsof alle regeltjes en gedoe hier in Nederland onze kansen verkleind. Ook kijken ze niet buiten wat ze kennen, iets wat mij flink stoort. Ik wil wel voor de volgende poging een pipelle uit laten voeren, en ook hier weet mijn ziekenhuis niks vanaf. We zitten in het Isala(zwolle) trouwens.

Wat vinden jullie? Blijven of vertrekken?
    en waar ga ik dan heen? Duitsland, Düsseldorf? of iets anders en België, Gent of ook iets anders? Hoe hebben jullie dit ervaren? En wat raden jullie aan?

Even ons verhaal kort: Met mij is niks aan de hand, alles gaat prima. Alleen mijn man heeft een ernstige zaadafwijking, minder dan 0.1 aanwezige bewegelijke zaadcellen per ml.

Ik dank jullie voor de moeite!

2. Esther1991

Esther1991 Bekend lid

13 jan 2015
    731
    4
    18
    Vrouw
    Vlaanderen
    #2 Esther1991, 13 jan 2016
    Laatst bewerkt: 13 jan 2016
    Ik ben Vlaams en terecht geraakt op dit forum en wegens het fijne gezelschap blijven hangen :)

Als ik mijn ervaringen vergelijk met de ervaringen die ik hier lees, ben ik heel blij dat ik in Vlaanderen geholpen word en niet in Nederland. Bij mij wordt er steeds heel snel actie ondernomen. Wij moeten hier al geen doorverwijzing van huisarts hebben voor gyn, dus ik ging gewoon langs bij mijn gyn waar ik al sinds mijn 18 jaar op jaarlijkse controle ga. Na 6 maanden mocht ik al in de MMM omwille van pcos, als een behandeling niet werkt wordt er niet getreuzeld maar meteen naar iets nieuws gezocht, na de LEO behandeling mocht ik gelijk terug starten met hormonen,... Er wordt niet getreuzeld of gewacht, maar gezocht naar oplossingen tot er iets werkt.
    Ik kan vooral het UZ Brussel (top van Europa voor fertiliteit) aanraden: UZ Brussel-VUB - Welkom bij het Centrum voor Reproductieve Geneeskunde

Maar langs andere kant is je goed voelen in je ziekenhuis ook wel heel belangrijk. Zo lang je gevoel hebt dat ze je kunnen helpen, zou ik in eigen ziekenhuis blijven. Eens ze daar echt alles geprobeerd hebben, zou ik naar buitenland gaan

3. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik raad je aan om de websites van bijvoorbeeld Dusseldorf en Gent te raadplegen. Dan kun je echt zien wat ze doen en wie ze zijn. Zo zitten er in Dusseldorf 3 Nederlandse artsen en 4 Nederlandse assistentes dus van een taalbarriere is geen sprake (meer).

Mijn enige persoonlijke advies om als je 35+ bent sowieso niet na te denken maar dat je weg komt uit NL. De eeuwig afwachtende protocollen en een hogere leeftijd gaan echt niet samen.

4. Willeke86

Willeke86 Fanatiek lid

16 mrt 2014
    1.200
    0
    36
    Zuid-Holland
    Hoi Bubblez,

Ik ben ook voor onze tweede poging overgestapt naar DD, met name vanwege de starre protocollen in de Nederlandse zh hebben. In Duitsland zijn ze allemaal net wat verder qua onderzoeken etc. En volgens mij op het gebied van zaadonderzoek ook erg ver (maar dat is ons probleem niet, dus daar ben ik niet helemaal in thuis).

Er wordt echt heel erg met je meegedacht en als je zelf ergens van gehoord hebt (bijv. pipelle) dan wordt je daarin totaal niet belemmerd maar juist geholpen of dit voor jou een goede behandeling zou zijn. Daarnaast werken ze het liefst met 5 dagen oude blastocystes, deze hebben de grootste slagingsmogelijkheid waardoor de kans op een zwangerschap groter is dan in NL. Van taalbarriere is idd geen sprake want de artsen en assistenten zijn Nederlands, perfect.

De echo's mag ik gewoon bij mijn gyn in het streekzh doen, wat behoorlijk wat ritjes scheelt. En omdat ik met hem juist wel een goede band heb was ik blij weer bij hem terug te zijn en weg uit het academisch zh.

Je mag me altijd een pb sturen als je meer wilt weten over mijn ervaring in DD!

5. poppetje77

poppetje77 Fanatiek lid

11 jul 2012
    3.880
    330
    83
    Vrouw
    ambtenaar
    regio rotterdam
    Ik ben dolgelukkig met mijn overstap naar Gent geweest! Je wordt als mens behandelt en niet als nummer. De zuiderburen zijn qua behandelingen veel verder, ook in nieuwe methodes en ik vind ze ook veel kundiger en menselijker.. Zij bekijken dingen, doen bloedonderzoeken, waar in Nederland niet naar gekeken wordt. Bv schildklierwaarden, tsh in Nederland bekijken ze pas rond de 4, Gent zegt voor een goede innestelling max 1,5-2 te willen..

Maar ok, als je gevoel nu goed is, waarom zou je willen switchen?!

6. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Lieve meisjes! Ik ga zo goed lezen en even stuk voor stuk reageren. Ik zit vol met vragen haha

7. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Klinkt goed! Ik ga kijken!

Nou we voelen ons daar inderdaad wel lekker, maar ik heb ergens een knagend gevoel alsof we niet het maximale eruit kunnen halen door alle Nederlandse wetten en regelgevingen.. en wat is alles geprobeerd? We krijgen al ICSI.. Pipelle wil ik sowieso doen, maar dat kan niet bij hun dus moet ik al naar een ander ziekenhuis.. Verder is er niks maximaal te halen in NL.. Dan moeten we echt naar DE of BE..

Ik heb al mn vragen opgeschreven, en kijken of ik dat hier of op hun website kan vinden.

8. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

He geweldig! Ik ken 1 arts die daar werkt en ook in het Isala. Dhr kuchenbecker.. Super man!

Ik ben 25, dus nog geen hogere leeftijd met beperkingen.

Ik ga op de site kijken.

Ik ben vooral benieuwd, moet je zelf alles voorschieten voor je begint of hoe zit dit?
    En hoeveel betaal je ongeveer zelf voor de hele behandeling? (niet dat het uitmaakt, maar ik wil dit graag weten)
    en weet jij of je evt bloedonderzoeken en de echo's ook in NL mag doen? Bij bij het Isala?

9. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Wat lief Willeke! Ga ik doen :)

Klinkt goed, hopelijk kunnen wij de echo's dan in het Isala doen. Want ik draag ze echt een warm hart toe, maar voor mn gevoel halen we niet het onderste uit de kan.. 2 icsi en maar 1 cryo, en ook alleen maar omdat ze nu een trail hebben waarbij ze alles invriezen. De resultaten zijn gewoon niet wat ik er van verwacht en mijn verwachting in DE is gewoon net iets hoger..

Denk dat we eerder voor DE kiezen, dit is 2 uur rijden, en BE nog verder..

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Overstappen omdat wij voor ons gevoel niet alles krijgen wat kan.. En dat kan daar wel..

Mijn uitslagen toen waren (18-03-2015)
    TSH: 0.93 (normaal tussen 0.4 en 4.0 werd gezegd)
    Vrij T4: 13.1 ( 8-26)
    LH: 3.3 (5-25)
    FSH: 6.0 ( 1-10)
    E2(oestradiol): 139 ( 80-300
    Prolactine: 231 (tot 500)

Man:
    LH: 5.3
    FSH: 8.7
    Testosteron: 20.3
    Prolactine eerste keer te hoog ( 381) tweede keer goed, (geen aantal)

Volgens mij is dat dus allemaal prima.. Wat vinden jullie?

Als ik overstap trouwens. Dan gaan ze alles weer opnieuw bepalen denk ik he? En hoeveel wachttijd is er als je je aanmeld gemiddeld?

11. Willeke86

Willeke86 Fanatiek lid

16 mrt 2014
    1.200
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ja voor ons ook 2 uur.. naar ik heb het er wel voor over! Ook wel weer gezellig saampjes in de auto :)

Hangt een beetje af van je verzekering maar volgens mij moeten de meesten het zelf voorschieten en dan declareren. Wij iig wel.
    Wij waren voor icsi ongeveer dit kwijt:
    Intake - 165
    Bloedonderzoek - 80
    Icsi behandeling - 2450
    Narcose - 250
    Embryoscope - 475

Wij krijgen vanuit mijn verzekering in 2015 toen maar 1 x het NL tarief vergoed, ca 1750 euro. Omdat ik de echo's in NL heb laten doen worden die kosten (ca 400) eraf getrokken, vandaar dus maar 1750. DD rekent nl wel maar 1 tarief, of je nu wel of niet gebruik maakt van de echo's.
    Dus ik denk dat wij 50% zelf uiteindelijk betalen, voor een aantal zaken hoef je niet te kiezen zoals bijv. embryoscope.

De medicijnen gingen overigens geheel via de verzekering, daar heb ik niets van gezien. Dit is puur alleen wat DD in rekening heeft gebracht.

Voor nu gaan daar de scratching kosten nog bij komen (ca 200 euro)

Ik ben blij dat ik overgestapt ben naar pno want mochten we nog een derde poging nodig hebben dan vergoeden zij 2 x het Nederlandse tarief

12. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Dus als je de echo's in NL doet moet je feitelijk meer zelf betalen? Ik krijg 2300 nog iets vergoed. staat op de website, heb alles even opgevraagd. Maar zoals picsi en imsi zie ik nergens staan..

en vanmorgen gaf ze aan dat ik alleen de intake voor moest schieten dat de rest op factuur kwam..

Gosh.. Ik moet dit echt goed uitzoeken :(

13. Willeke86

Willeke86 Fanatiek lid

16 mrt 2014
    1.200
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik heb van alles gewoon een factuur gehad thuis, ook van de intake. Maar voordat mijn verzekering de icsi goedgekeurd had moesten we deze al betaald hebben dus hebben behoorlijk wat eerst zelf voorgeschoten.

Hoe het zit met picsi en imsi weet ik eigenlijk niet (speelt bij ons niet), denk dat ze alleen Nederlands tarief verhoeden en als deze behandeling in NL niet toegepast wordt dan denk ik niet??

Ja klopt als je de echo's in NL doet moet je zelf meer betalen, verzekering betaalt immers maar 1 x. Als je de echo's in dd doet dan heb je in feite de meeste vergoeding maar dan moet je wel vaak op en neer (kost ook geld ;)) bij mij zei de verzekering, want als we naderhand toch declaraties uit je streekzh krijgen voor echo's of bloedprikken dan worden die op je terug verhaald.. had geen zin om dat risico te lopen dus heb het zo gelaten.

Weet je of je verzekering 100 of 200 % vh NL tarief vergoed?

14. Muzieknootje

Muzieknootje Bekend lid

26 jul 2014
    990
    127
    43
    Klussen
    Zuid-NL
    Wij zijn naar uz Gent gegaan, en heb geen seconde spijt gehad. Ik ben bij cz verzekerd en zij vergoeden alles van onze icsi behandeling. (Ik zat eerst bij iza, maar die vergoedde maar 100% Nederlands tarief)

Succes verder ts!!

15. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Nou ik heb het uigezocht.

Als we alleen naar Duitsland gaan en verder geen bijzondere dingen doen zoals picsi of imsi maar gewoon zoals het hier in nl ook is dan kost het ons al bijna 600 euro.
    Als we picsi en imsi de Embryoscopie, assisted hatching en pipelle erbij doen (en nog wat kleine dingen) dan hebben we echt baad bij de behandeling en moeten we 2200 betalen buiten de verzekering om.
    Tel daar boven op nog alle ritten naar Duitsland en het eigen risico. Medicijnen heb ik nog niet eens in bovenstaande berekening meegenomen..

Na dit allemaal te hebben uitgezocht hebben wij besloten om de derde poging nog in nl te doen. Ik ben ook zwanger geweest dus hopelijk lukt het dit keer weer! En dan kunnen we, mocht het nodig zijn, de vierde poging alsnog naar de.

16. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Ja, het is een duur grapje Bubblez .Ik snap je keus wel toch in Nederland te blijven. Veel succes hier!

17. Willeke86

Willeke86 Fanatiek lid

16 mrt 2014
    1.200
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ja het is inderdaad allemaal erg duur, I know..
    Bij mij is uit de pipelle gekomen dat mijn nk cellen in de bm verhoogd zijn, dit bemoeilijkt innesteling en dit is wellicht ook de oorzaak van de mk geweest. Nu dus 3 dgn voor en 3 dgn na de tp een infuus. Geen idee ook of ik dit vergoed krijg, maar anders komt dat er idd ook bij.. we willen toch zo optimaal mogelijk gebruik maken van onze cryos..

18. Selmaa

Selmaa Actief lid

1 jan 2016
    183
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de stap gemaakt naar cyprus de turkse republiek. Na 5 miskramen was de keus makkelijk gemaakt.

Zit bij pno zorg krijg 200% vergoed. 100% vanuit de basis en 100% vanuit je aanvullend wat al gauw neerkomt op 4600 euro. Ik hebh 1 echo gehad in nl

Deel Deze Pagina