Hoi, Ik heb een vraagje over behandeling van een bacterie in mijn tandvlees. Mijn speeksel is op kweek gezet en ik blijk parodontis te hebben, dat alleen te behandelen is met een antibioticum. Maandag is mijn nod en op dinsdag heb ik een afspraak bij de mondhygieniste en zou ik moeten beginnen met de antibiotica kuur van 3 keer per dag 7 dagen per week. Het wordt afgeraden tijdens de eerste 3 maanden van de zwangerschap dus als ik zwanger blijk te zijn zal ik dat niet gaan gebruiken. Maar, op internet las ik ook het volgende: Ben je vóór de zwangerschap niet naar de tandarts geweest om je gebit te laten controleren, doe dat dan in ieder geval aan het begin van de tweede drie maanden, zo rond de 14-15 weken. Tijdige behandeling van een tand(vlees) aandoening voorkomt het verhoogde risico op een vroeggeboorte. Vrouwen met aandoeningen aan het gebit hebben een 3 tot 7 keer zo hoog risico op vroeggeboorte dan vrouwen met een gezond gebit. Behandeling in de eerste 13 weken kan verplaatsing van de bacteriën naar de bloedbaan veroorzaken en zo de aanleg van de vrucht verstoren. Betekent dit dat ik beter kan wachten met de behandeling? Ik heb pockets van 8 en 9 mm op sommige plaatsen dus behandeling is wel noodzakelijk. Help, wat is nu wijsheid?
Hoi Josjo, hmm, lastig. Ik denk dat je het beste kunt wachten, mocht je zwanger zijn natuurlijk, tot na de eerste 3 maanden als dat kan volgens de tandarts. Wellicht moet je even de huisarts bellen over de antibioticia en zwangerschap, want hij kan bekijken of die specifieke antibiotica toch wel kan worden gebruikt in de zwangerschap (amoxi bijvoorbeeld wordt wel vaker aan pril zwangere vrouwen gegeven namelijk) Maar eerst even kijken wat de test zegt en evt de afspraak met de mondhygieniste een paar dagen verzetten als je nog niet ongesteld bent bij een negatieve test. Groetjes Brigitte