Ik leef dankzij bloedtransfusie (nogal zwaar gehad toen ik geboren werd) dus vind het erg goeie actie altijd Heb paar keer bloed gegeven, tot dat dat gedoe met creutzveld jacob opkwam en ze alle donoren met transfusie uit het bestand deden omdat je het eventueel via bloed kan overdragen. Best jammer vond ik... was juist extra gemotiveerd omdat ik het zelf ooit nodig had. Mn man dacht erover zich binnenkort aan te melden wel, zal nog eens hinten
zowel ik als partner zijn bloeddonor. zo kwamen we er achter dat we beide ab positief zijn. wel toevallig aangezien die niet zo heel vaak voorkomt. al is er van dit bloegroep niet zoveel nodig. in nood zouden ze ons heel veel soorten bloedgroepen kunnen geven. had dus ook wel verwacht dat ze meer belang zouden hebben bij bloedplasma maar daar hebben ze nog niet naar gevraagd zelf heb ik al een paar keer niet mogen doneren vanwege een hb die net onder de grens zat. en momenteel mag ik ook niet omdat ik zwanger ben. partner gaat bij elke oproep nog heen en mag altijd wel
Ben ook bloeddonor. Had mij ingeschreven via de site van Sanquin, vervolgens krijg je brief met folders. Dan nemen ze contact met je op leggen ze het nog een beetje uit en voor evt. vragen en er wordt een datum afgesproken die ook per post wordt bevestigd. De eerste keer krijg je vragenlijst en ga je naar de arts die de vragen door kijkt, bloeddruk meet, prikje in je vinger. Dan ga je naar de zaal en dan worden er een paar buisjes bloed afgenomen.En dan is het thuis wachten of je mag doneren. Als je dus mag doneren dan krijg je een oproep kaart, gaat erheen krijgt weer de vragenlijst en je gaat naar de arts die de vragen door kijkt, bloeddruk meet, prikje in je vinger en vervolgens wordt je geroepen en nemen ze half liter bloed af en krijg je wat drinken met koek ect. Als vrouw kun je 4 keer per jaar opgeroepen worden. Nu time-out ivm zwangerschap.
Manlief is al jaren bloeddonor. Ik mag niet vanwege mijn medicatie. Hier in BE mag je elke 3 maanden geven overigens. In de meeste kleinere dorpen komt het Rood Kruis gewoon letterlijk 1 keer per 3 maanden een avond zitten. Ze kondigen dat ook op voorhand aan dan. Hier in 't stad staat hun deur 1 keer per maand open. Niks op voorhand aanmelden hier dus. Je loopt gewoon binnen op zo'n dag, vult de vragenlijst in, gaat langs de dokter die er zit en als je goedgekeurd wordt geef je direct bloed. Er zijn ook een stuk of 5 centra waar je zo kan binnenlopen (nabij ziekenhuizen) en waar je ook direct kan geven. Als er tekorten zijn en ze merken dat het bijna 3 maand geleden is, bellen ze manlief gewoon op of ie komt (naar 't maandelijks inzamelmoment - vroeger was 't zelfs elke 14 dagen). Al een aantal keer gehad. Aan 't eind krijg je overigens elke keer iets te drinken en een bonnetje. Dat bonnetje kan je (als je er een aantal hebt) inwisselen voor een cadeau. Hebben hier bijvoorbeeld al een aantal badhanddoeken van 't Rood Kruis liggen en mijn neefje heeft vorig jaar nog een kerstmuts gekregen . Overigens zijn ze hier wel selectief en wordt je bloed sowieso getest. Maar geef je bijvoorbeeld aan dat je homo bent en seksuele contacten hebt, kan je het al vergeten om te geven (omdat het risico op HIV te groot is, maar ik vind het je reinste discriminatie - als hetero kan je evengoed HIV oplopen). Hetzelfde met medicijnen en bloedtransfusies. En ouder dan 65 mag je ook niet geven. Ik dacht dat ijzer hier overigens niet zo strikt wordt nagekeken. Mijn schoonvader is dacht ik aan 80 à 90 giften geraakt voor hij niet meer mocht geven omwille van zijn leeftijd. Manlief werkt overigens voor de firma die het Belgische plasma verwerkt. Een bedrijf dat tegenwoordig nogal verbonden is met het Nederlandse Sanquin.
Allereerst, mag ik ieder van jullie bedanken, dankzij iemand van jullie leeft dl nog na de geboorte, ( wisseltransfusie) Ik ga mij binnenkort ook aanmelden, moet nog even wachten ivm stoppen van de bv
kan iemand mij misschien hier uitleggen waarom ik niet mag omdat ik een vaste partner heb die ooit een bloed heeft gehad in 1986 ofzo. De laatste keer dat ik me wou aanmelden mocht het daarom niet?? Ik snap echt niet wat daar gevaarlijk aan kan zijn? edit: als ik nu de donor test doet vraagt hij of ikzelf een bloedtransfusie of bloedproducten heb gehad.. dat is niet zo .. dus misschien is het nu veranderd. Ik heb me net dus aangemeld, met een man met hemofilie en zelf de nodige medische problemen ( aan botten en zenuwen ) is dit een kleine moeite.. Al heb ik wel trombose gehad bedenk ik me nu, zou dat een probleem kunnen zijn , het was trombose door langer stil liggen.
Mimi, geen idee of dat een probleem is. Gewoon even vragen als je mag langskomen. Wie weet staat zo'n vraag al wel op de aanmeld lijst. Ik heb mij nog steeds niet opgegeven. Zo stom. Maar ben bang dat mijn bloed niet goed is. Ben vaak duizelig laatste tijd. Zie witte vlekken dan en ben dan echt beroerd. Weet niet wat het kan zijn. Natuurlijk op internet wat gesnuffeld en daar kwam uit dat het door stress kan komen en te lage suikerspiegel of ijzer