Bloed doneren

Discussie in 'De lounge' gestart door Mythique, 9 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Mijn man is O en ik ben AB maar weet niet of het + of - is.
    Wij zijn geen donor maar is ons bloed überhaupt zeldzaam of nodig vraag ik me af?

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    Ik mag niet (donormateriaal in mn lijf, en bloed én plasma gedoneerd gekregen)
    En toen ik nog wel mocht, stond ik er niet bij stil.

Namens ons: bedankt. Zonder bloed en plasma leefde ik niet meer.

Lovelive3 vindt dit leuk.
  3. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Hetzelfde als mijn ouders :D. Bloedgroep O is sowieso heel erg gewenst omdat dat in noodgevallen ook aan A, B en AB gegeven kan worden.
    Mijn moeder heeft AB-, heeft maar een paar keer bloedgegeven omdat haar Hb vrijwel altijd te laag is, maar is ook nadat ze gestopt is nog regelmatig gevraagd of ze weer bloed wil geven, dus lijkt mij dat AB ook gewenst is.
    Mijn vader heeft O+, wordt inderdaad regelmatig opgeroepen.

Ik heb A+, ben sinds mijn 18e donor. Ben begonnen als bloeddonor maar mijn hb was ook altijd op het randje, daarom over gegaan op bloedplasma omdat je dan de rode bloedcellen (waar je hb in zit) terugkrijgt.
    Nu weer op "non-actief" vanwege de zwangerschap.

Verder heel relaxed, lekker warm dekentje onder mijn arm, lekkere koeken en drinken dat gebracht wordt, boekje/tijdschriftje erbij:thumup:.

paula1984 vindt dit leuk.
  4. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Je geeft me iig iets om over na te denken.
    Maakt mijn overgewicht uit om bloed te doneren?

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Niet direct hoor

6. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Ik ben O-negatief.
    I.v.m. mijn gezondheid mag ik niet doneren.
    Daarnaast hebben ze me in het ziekenhuis sowieso afgeraden om te gaan doneren i.v.m. dunne aders/vaten.

7. famofthree

famofthree Fanatiek lid

13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Man mag sowieso niet ,ivm een ziekte voor 1984 bloed gehad en ik mag niet omdat ik met hem samenwoon . Heeft iets met een sluimerende eventuele ziekte ( meningokokken c??) te maken, ze hebben me speciaal terug gebeld omdat ik vroeg wat dan in hemelsnaam het gevaar was en het vrij weinig voorkomt..
    Ik ben nl heeel makkelijk te prikken en totaal niet onder de indruk van naalden en herstel enorm snel na veel bloedafname..

8. kleinepien

kleinepien Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Ik heb wel een redelijk aantal jaren gedoneerd, maar na de geboorte van dochter kreeg ik zelf een paar zakken bloed, dus inmiddels mag ik niet meer... Erg jammer, ik vond het niet vervelend en heb makkelijke aders. Ik vond het ook altijd heel gezellig, en na het doneren kreeg je nog iets te eten en te drinken als je dat wilde.

9. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Ik heb het een paar keer gedaan maar mijn bloed komt er zo langzaam uit dat ik buiten de tijd kwam en dan wordt het minder bruikbaar. Vraag me nu af of ik wel plasma zou kunnen doneren.

10. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Nee, ik ben te licht, maar ook te bang. Veel respect voor alle donoren hier!

11. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Ik doneer ook, heb O positief. Mijn man ook, die heeft A positief. Ik ben nu 16x geweest al geloof ik, nog nooit misgeprikt ofzo,verloopt altijd heel goed daar. Ik ben een trouwe donor dus word ook altijd 3x per jaar opgeroepen. Ik vind het een nuttig iets om te doen. Ik zeg altijd: ik geef niet aan goede doelen, maar ben zowel bloed- als orgaandonor en lever zo een bijdrage aan de maatschappij :)

Stamceldonor ben ik niet omdat mijn BMI te hoog is, maar zodra dat wel kan ga ik me zeker aanmelden :)

12. Neilia

Neilia Niet meer actief

Ik doneer niet.
    Ben wat dat betreft echt een watje.
    Heb O positief.

13. Miss M

Miss M Fanatiek lid

19 mrt 2012
    2.389
    597
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Vrouwen worden maximaal 3 keer per jaar opgeroepen en mannen 4 keer.
    Plasma mag wel vaker (om de 6 weken ongeveer)

Minder kan idd, als je een bloedgroep hebt die niet zo vaak voorkomt of als er minder/mobiele prikpunten in je regio zijn.

O negatief is idd erg gewild omdat iedereen dat kan ontvangen in geval van nood.
    Maar als er tijd is om een bloedgroep te specificeren, geven ze liever je eigen.
    Aangezien het grootste deel van de nederlanders o positief heeft, is dat dus ook erg gewild.

De bloedvoorraad van alle bloedgroepen moet op peil gehouden worden. Dus ze zijn blij met alle donoren.
    Met een zeldzame bloedgroep wordt je misschien minder vaak opgeroepen, maar het is ontzettend waardevol dat er wel genoeg donoren zijn :thumup:

14. Janna

Janna Fanatiek lid

Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar werd steeds geweigerd wegens te lage hb. Ben dus weer gestopt.

15. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Bij mij hetzelfde, ik mag dus niet doneren.

Deel Deze Pagina